הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את ההסכם עם ממשלת גרמניה בעניין תוספת שנתית קבועה בסך של כ-20 מיליון שקל עבור 3,700 שורדי שואה שזכאים לרנטות. ההסכם, שמתווסף להסכם עקרונות משנת 2019 עם משרד האוצר הגרמני, אושר בעקבות פנייה של הרשות לזכויות ניצולי שואה לממשלת גרמניה בעקבות החרפת הקשיים הכלכליים והנפשיים עימם נאלצים להתמודד שורדי השואה מאז התפרצות הקורונה.
2 צפייה בגלריה
שורדי שואה בביקור במחנה ההשמדה אושוויץ
שורדי שואה בביקור במחנה ההשמדה אושוויץ
שורדי שואה בביקור במחנה ההשמדה אושוויץ
(צילום: רויטרס)
בעקבות אישור ההסכם, לכל אחד ממקבלי הרנטות בישראל תינתן תוספת של 100 יורו לקצבה החודשית, ובנוסף יחולק סך שנתי של 500 אלף יורו לשורדי השואה הסובלים מדמנציה, אלצהיימר או מחלה אחרת שהשלכותיה מאופיינת בהידרדרות קוגניטיבית. השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה כי משרדה מצוי בקשר רציף ומתמיד עם ממשלת גרמניה וממשלות נוספות, ועובד לילות כימים עבור רווחתם של שורדי ושורדות השואה.
"חוויית הסגר בין ארבע קירות שחווינו כולנו בתקופת הקורונה פתחה פצעים ישנים לרבים משורדי השואה אשר חוו חוויות סגר ובידוד חברתי כילדים", אמרה כהן. "על מנת לסייע בטיפול הנפשי בסגירת אותם פצעים ישנים שצפו ולאור ההרעה במצבם הכלכלי הצלחנו לרתום את ממשלת גרמניה ולהביא תקציב נוסף במסגרת שיתוף הפעולה בין הממשלות, ועל כך נתונה הערכתי ותודתי לממשל הגרמני". כהן הוסיפה כי "הכסף הגרמני מתווסף לתוספת של 300 מיליון שקל שהצלחנו להשיג בתקציב המדינה, המיועדים להגדלת הקצבאות עבור שורדי שואה שעלו אחרי שנת 1953 ותוספת של מיליארד וחצי שקל להגדלת קצבת הבטחת ההכנסה. נמשיך ונפעל על מנת שקשישים בישראל בכלל, ושורדי שואה בפרט, יחיו בכבוד הראוי להם".
2 צפייה בגלריה
השרה לשוויון חברתי מירב כהן
השרה לשוויון חברתי מירב כהן
השרה לשוויון חברתי מירב כהן
(צילום: אלעד גוטמן)
כהן גם עדכנה את הממשלה בכך שבימים אלה מנוהל משא ומתן להכרה בגטו בבוקרשט כ"גטו פתוח", ואם המהלך יצלח, מדובר בתוספת של עוד כ-600 מיליון שקל בשנה לכ-3,000 שורדים וקרוב ל-2,000 אלמנות ויורשים. שר האוצר אביגדור ליברמן בירך על ההסכם ואמר כי "אלפי אנשים ירגישו את זה בבנק", וראש הממשלה נפתלי בנט ציין כי "פעם המשרד לשוויון חברתי היה משרד שמתעסקים בו רק בדברים סמליים, ואני חייב לומר שהשרה לשוויון חברתי עושה עבודה ממש טובה. חשוב לי לחזק אותך".