"הגיע רגע האמת - חיים או מוות": בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב נערכה הערב (שבת) עצרת תמיכה נוספת במשפחות שיקיריהן נמצאים בשבי חמאס 127 ימים. העצרת שאליה הגיעו כעשרת אלפים בני אדם התקיימה בסימן המסר: "אם נציל אותם, נציל את מדינת ישראל. זה יהיה הניצחון המוחלט". לצד הנואמים שרו באירוע דני בסן, רן דנקר, אבישי כהן ודורית ראובני ובני משפחתה. בסן "הקדיש" את השיר "ככלות הכול והתמונה" לראש הממשלה בנימין נתניהו: "מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל מישהו?". קרובי חטופים חסמו לזמן קצר את נתיבי איילון דרום כצעד של החרפת המאבק להחזרת יקיריהם. ynet העביר את העצרת בשידור ישיר.

בעצרת שנערכה על רקע המבוי הסתום במשא ומתן לעסקת שחרור חטופים, נאמו הילי קופר ואור נוחומוביץ, בני 10, נכדיו של החטוף עמירם קופר (85). "סבא שלנו הוא סבא מיוחד, כבר 127 ימים לא ראינו אותו", צעקו הנכדים יחד. "כבר 127 ימים שאתה לא שורק מנגינות ולא אוכל איתנו ארוחות שישי כמו שאנחנו רגילים. קשה לדמיין מה עובר עליך, האם קר לך, האם מטפלים בך.
"סבא, אתה יודע שכל שבת אנחנו באים לכיכר החטופים וצועקים לשחרורך, האם אתה יודע שאנחנו עושים הכול כדי שתחזור? אנחנו מבקשים מכם חברי הממשלה לדמיין שזה סבא שלכם, האם הייתם יכולים להשאיר אותו שם? למה סבא שלנו צריך לשבת 127 ימים בשבי חמאס בלי אוכל, בלי מים, ובקושי יש לו אוויר לנשום. אנחנו עצובים שסבא לא איתנו, למה אף אחד לא מציל אותו? למה אף אחד לא שומע אותו? אין לו הרבה זמן. נתניהו - אנחנו פונים אליך כי אתה ראש הממשלה שלנו. אנחנו מבקשים שתחזיר את סבא שלנו ואת כל החטופים הביתה עכשיו".

דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט (68), תקף את ראש הממשלה נתניהו: "נחטפנו כולם, מאז 7 באוקטובר נחטפה לנו המדינה. במנהרות חמאס נמצאים עכשיו רק הנציגים של כולנו, המחדל וההפקרה של ממשלת ישראל הם שהפכו אותם לנציגים שלנו. ראש הממשלה פתח במסע ההפחדה המסורתי שלו. אנחנו מכירים אותו, "פרס יחלק את ירושלים", "הערבים נוהרים באוטובוסים", ועכשיו הוא אפילו מפחיד אותנו מפני טבח אם נקבל את העסקה. אדוני ראש הממשלה, איפה היית ב-7 באוקטובר בשעה 6:26 בבוקר? איך לא זיהית את הטבח אז? כיצד אינך מצליח לזהות שאם החטופים לא יחזרו יהיה זה פתטי לקיים את ימי השואה והזיכרון את יום העצמאות? מי יעז להשיא משואה ולקרוא 'לתפארת מדינת ישראל' כשתפארת מדינת ישראל נמקה במנהרות חמאס?".

"הממשלה שלך צריכה להיות פה איתנו, לא נגדנו"

עידית אהל, אמו של אלון אהל שנחטף מהמסיבה ליד רעים לעזה, אמרה בעצרת בבכי: "אלוני שלנו, היום אתה בן 23. זו הפעם הראשונה זה 23 שנה שאני לא שמעת את קולך ולא יכולה לאחל לך 'יום הולדת שמח' ולראות מבעד לנייד את חיוכך האופייני, קצת נבוך אבל מלא התרגשות. 'אני אוהב אותך' אתה אומר לי. כן, לא תמיד יכולנו לחגוג לך יום הולדת עם כל המשפחה ביום עצמו כי עבדת, טיילת בעולם או פשוט לא הסתדר. הממשלה שלך צריכה להיות פה איתנו עכשיו יחד, לא נגדנו. אם אנחנו רוצים להתקיים במדינה הזו - אין ניצחון בלי החזרה של כל השבויים".
13 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
העצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
13 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, אמרה בעצרת: "אני במקור תושבת אופקים, הצבעתי ליכוד, הצבעתי לך בנימין נתניהו, תתעורר על עצמך ומהר. אנחנו יודעות שיש עסקה, שאתה מסתיר את האמת מאיתנו. יש לך את האפשרות להחזירם כבר מחר בבוקר. זה דורש אומץ וכוחות שיש לך. צריך להפסיק את הלחימה, ואם אין ברירה גם לסגת מהרצועה כדי שמתן יחזור הביתה. נתניהו - אל תיתן לבן גביר וסמוטריץ' לסחוט אותך. בחלאות החמאס נטפל אחר כך. אמרת השבוע שאתה מתעקש על ניצחון מוחלט, מהו ניצחון מוחלט אדוני ראש הממשלה? איך מנצחים אסון וחורבן? האם ויתור על חיי אדם הוא ניצחון?
"מהרגע שהתקבלה תשובת חמאס למתווה, דווקא ממשלת ישראל היא זו שמסרבת לשלוח נציגות מטעמה לשיחות עקיפות. ביבי, אני בחרתי בך, מתי אתה תבחר בי? מתי אתה תבחר במתן? השבוע, משפחתי ועוד משפחות זעקנו ליד שער בגין, ספגנו אלימות פיזית ומילולית בעקבות ההסתה נגדנו. איך אתה לא שומר עלינו ועל מתן? בהצהרה המסוכנת שלך שנשאת השבוע אתה בעצם מבקש לחרוץ את גורל החטופים, אתה מבקש לגזור עליהם גזר דין מוות. אוי לדרג המדיני שיצביע נגד שחרור אזרחי המדינה שנחטפו".
אלה בן עמי, בתו של אוהד בן עמי שנחטף על-ידי חמאס ב-7 באוקטובר, מתחה מוקדם יותר ביקורת על אי-שליחת נציג ישראלי למשא ומתן בקהיר על עסקת חטופים. לדבריה, "זו החובה של המדינה שלנו, זו אחריותה להחזיר את החטופים הביתה, הדבר הבסיסי הוא לשלוח נציג". בן עמי הוסיפה כי "מתנהל קמפיין נגדנו, משפחות החטופים, שקורע לי את הלב ומצלק אותו אף יותר. אני קוראת לכל אזרחי ישראל, בואו לחבק אותנו ולהיות מאחורינו, אנחנו צריכים אתכם".

במקביל, ברחבי הארץ נערכו הפגנות נוספות שחלקן התמקדו בקריאה לשחרור 136 החטופים שבשבי חמאס, ואחרות בקריאות נגד הממשלה והעומד בראשה נתניהו ודרישה ללכת לבחירות מוקדמות. בכיכר הבימה בתל אביב הפגינו אלפים בקריאה "בחירות עכשיו". עוד אמרו הנוכחים בהפגנה: "אנחנו כאן בקריאה להחליף אותם ולצאת לתיקון. הרסתם את המדינה, אנחנו נתקן".
חן חמו יוגב, ילידת קריית שמונה שמתגוררת בקיבוץ שדה נחמיה, אמרה בהפגנה: "הממשלה איבדה את הצפון. עברתי עם שני ילדיי מבית לבית פליטים בארצנו. ראש הממשלה נתניהו - ניסית לרוץ למרחב מוגן באפס שניות? אנחנו בקריסה נפשית, וראש הממשלה עסוק בשיפוץ הבריכה. ממשלת ישראל - איבדתם את הצפון ואנחנו איבדנו את האמון בכם". כמה ממשתתפי ההפגנה בהבימה, עברו לאחר מכן למחות ברחוב קפלן בעיר. המשטרה טענה כי מדובר בצעדה לא חוקית, ועצרה ארבעה מהמשתתפים במהלך העימותים. בהודעת המשטרה נמסר שהם נעצרו בגלל שהפריעו לסדר הציבורי - ובהמשך הכביש נפתח לתנועה.
המפגינים בקפלן טענו שהמשטרה השתמשה בכוח מופרז, והובילה לעימות למרות שהם עמדו בצד הדרך – בזמן שפרשים שומרים על הכביש פתוח. רפ"ק מאיר סוויסה, מפקד הכוח המשטרתי, תועד נוהג באלימות כלפי המפגינים. הוא הטיח מפגין על הקרקע והחרים שלטים של המפגינים בסביבתו. למקום הגיעה משאית כדי לאסוף עצורים, שהועלו אליה על רקע קריאות "בושה, בושה" של המפגינים.
13 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן
הפגנה בקפלן
עימותים ברחוב קפלן בתל אביב
(צילום: מאיר תורג'מן)
13 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את כביש איילון בתל אביב
מפגינים חוסמים את כביש איילון בתל אביב
החסימה באיילון דרום
(צילום: איתן סלונים)

משה רדמן, ממנהיגי המחאה נגד המהפכה המשפטית, אמר בהפגנה בכרכור: "מדינת ישראל נחטפה על-ידי ממשלה מנותקת, ויותר מדי אנשים טובים עדיין יושבים בבית ולא מבינים שהזמן אוזל. ממשלת ישראל איבדה את הבלמים והיא מובילה את כולנו להתרסק לתוך קיר".
אלפים הפגינו בצומת חורב בחיפה. השר לשעבר מאיר שטרית אמר בהפגנה: "ניהול המלחמה וניהול המדינה בתקופה זאת סובלים מחוסר מנהיגות בולטת, איש הישר בעיניו יעשה ואין דין ואין דיין, שרים מרשים לעצמם לדבר בחוסר אחריות מוחלט תוך גרימת נזק חמור לישראל בעולם,  כגון ההצעה להטיל פצצת אטום, ריקוד השיבה לעזה, חוסר קבלת החלטות בעניין החטופים, והתחמקות מקיום דיון על היום שלמחרת המלחמה תוך התנגשות עם הממשל האמריקני למרות הסיוע המדהים והתמיכה שלהם בישראל".
13 צפייה בגלריה
הפגנה בבימה נגד הממשלה
הפגנה בבימה נגד הממשלה
הפגנה בהבימה נגד הממשלה
(צילום: דנה קופל)
13 צפייה בגלריה
הפגנה בבימה נגד הממשלה
הפגנה בבימה נגד הממשלה
(צילום: דנה קופל)
13 צפייה בגלריה
הפגנה בבימה נגד הממשלה
הפגנה בבימה נגד הממשלה
(צילום: דנה קופל)
13 צפייה בגלריה
הפגנה בחיפה נגד הממשלה
הפגנה בחיפה נגד הממשלה
הפגנה בחיפה נגד הממשלה
(צילום: מחאת העם חיפה)
13 צפייה בגלריה
הפגנה בכרכור נגד הממשלה
הפגנה בכרכור נגד הממשלה
הפגנה בכרכור
(צילום: מרטין)
13 צפייה בגלריה
הפגנה ברחובות נגד הממשלה
הפגנה ברחובות נגד הממשלה
הפגנה ברחובות
(צילום: יובל רוזנברג)
13 צפייה בגלריה
הפגנה בקיסריה נגד הממשלה
הפגנה בקיסריה נגד הממשלה
הפגנה בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
אלפים הפגינו מול בית ראש הממשלה נתניהו בקיסריה. הם צעקו: "לא נשכח ולא נסלח עד שנתניהו האשם במחדל יודח. אין כפרה על מחדל והפקרה". אדר איילון, אחותה הגדולה של שירה שנרצחה במסיבת הנובה ליד קיבוץ רעים, אמרה בהפגנה: "כולנו שמנו בצד את הפילוג והשיסוע של לפני שבעה באוקטובר. כולנו הסכמנו לא לחפש כרגע אשמים. כולנו התאזרנו בסבלנות והתגייסנו למען המטרה. אבל איפה האחריות של ראש הממשלה? ראש ממשלה שקורא לעצמו 'מנהיג' ואמר שהוא אחראי על העתיד של המדינה, אבל מאז האסון בורח מאחריות. הממשלה והאשם בראשה חייבים להחזיר את המנדט לעם כדי שהאמון ישוב ויום אחד נוכל לקום ולהרגיש שוב בטוחים בבית שלנו".
13 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים מול ביתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג
הפגנה בירושלים מול ביתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג
הפגנה סמוך לבית הנשיא בירושלים
(צילום: חורחה נובומינסקי)
13 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים מול ביתו של ראש הממשלה
הפגנה בירושלים מול ביתו של ראש הממשלה
וגם מול בית ראש הממשלה ברחוב עזה בבירה
(צילום: חורחה נובומינסקי)

הפגנה נוספת נערכה סמוך לבית נשיא המדינה בירושלים. גם שם קראו המשתתפים להכריז על תאריך מוסכם להקדמת הבחירות. אלוף במיל' עמוס מלכא אמר: "אנחנו 13 חודשים מתחילת המהפכה המשפטית וארבעה חודשים מאז האסון הגדול. יש קו מחבר ביניהם. נכון, היה כשל מודיעיני, הנושאים האחראים בדרג הצבאי והמודיעיני לקחו אחריות. אבל מה עם הממשלה המטורפת הזאת, מה עם ראש הממשלה הבלתי כשיר הזה? מאז שבעה באוקטובר הוא נלחם את מלחמת ההישרדות הפוליטית שלו". הפגנה נוספת נערכה במרחק של 500 מטרים מבית ראש הממשלה נתניהו ברחוב עזה בירושלים.
בר חפץ, חקלאי מקיבוץ נירים, אמר בהפגנה בבאר שבע בדרישה לבחירות עכשיו: "בממשלה מדברים על אחדות, ו'ביחד ננצח', על איזה אחדות הם מדברים, ראש ממשלה ששולח כל יום שר אחר להסית נגד הרמטכ"ל? ראש ממשלה אשר הבן שלו מצייץ ממיאמי נגד שותף בכיר בקבינט המלחמה אשר לא מזמן שכל את בנו על הגנת הבית שלנו? על איזה אחדות מדבר האיש שמעולם לא היה מוכן לדרוך בבית שלנו, וגם עכשיו לא הגיע לדבר עם המפונים, וכרגיל לא מסוגל אפילו להביע צער".