בג"ץ הקפיא היום (א') לזמן קצר את פיטוריו של עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות שהודח על-ידי השר במשרד המשפטים דודי אמסלם. בהחלטה צוין כי קיים "סעד חלופי" בסוגיה, ועל כן הומלץ לזנה לעתור לבית הדין האזורי לעבודה.
1 צפייה בגלריה
אווקה זנה
אווקה זנה
אווקה זנה
(צילום: גבריאל בהרליה)
בעתירתו טען זנה כי הודח "כדי להחליש את המאבק בגזענות, בגלל שהשם שלי הופיע ברשימה השחורה של מפלגת נעם". בג"ץ לא נכנס לעצם הנושא, אך השופט חאלד כבוב הוציא צו ארעי המותיר את זנה בתפקידו עד 6 באוגוסט, כדי למנוע "מעשה עשוי" - למקרה שזנה כבר יפוטר ועתירתו תתייתר.
עו״ד זנה יבקש כעת צו מניעה קבוע בבית הדין לעבודה, על מנת מנת לאפשר מיצוי הליכים. נזכיר כי בית המשפט העליון לא הוציא צו מניעה בעתירה שהגיש - בנסיבות אחרות - מישאל וקנין, מי שכיהן כיו״ר הדואר והודח על-ידי שר התקשורת שלמה קרעי.
הקמת היחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים הייתה תוצאה ישירה של דוח ועדה בראשות מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור ומחאות יוצאי אתיופיה ב־2015. היא פועלת למיגור גזענות על רקע צבע עור, מוצא, לאום או דת. זנה, רב סרן במיל' ובוגר פרקליטות ת"א הקים את היחידה ועמד בראשה בשש וחצי השנים האחרונות.
בריאיון ראשון איתו, שפורסם בסוף השבוע ב"ידיעות אחרונות" וב-+ynet, זנה אמר: "אמסלם רצה להיפטר ממני. זה עצוב, כי כששמעתי שהוא בחר ביחידה למאבק בגזענות כאחת היחידות שתחת האחריות שלו, מאוד שמחתי. הנה סוף סוף יש שר שמדבר על גזענות! יהיה לו קשב ליחידה, נוכל לעשות דברים מופלאים ביחד. ודווקא הוא בחר להיפטר ממני. זה היה בעיקר מאכזב".