המינוי הבעייתי במנהל האזרחי: ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, מינה לאחרונה את קרוב משפחתו, קצין בדרגת רב-סרן, לעמוד בראש מנהלת התיאום והקישור של גזרת בית לחם. המינוי סותר לכאורה את פקודות הצבא שדורשות לכל הפחות להצהיר על גילוי נאות במהלך דיוני שיבוצים או להימנע ממעורבות בשיבוץ כדי למנוע ניגוד עניינים. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
תת-אלוף פארס עטילה (מימין): "אם למישהו יש בעיה עם זה שידבר איתי" , ארכיון
תת-אלוף פארס עטילה (מימין): "אם למישהו יש בעיה עם זה שידבר איתי" , ארכיון
תת-אלוף פארס עטילה (מימין): "אם למישהו יש בעיה עם זה שידבר איתי" , ארכיון
בנות הזוג שנשואות לשני הקצינים הן אחיות, מה שלא מנע מתת-אלוף פארס להישאר בחדר הדיונים בעת הבחירה בקרוב משפחתו, שיקודם לדרגת סגן-אלוף במסגרת המינוי. הקצין אמור להיכנס לתפקידו בשבועות הקרובים, אך בעקבות פנייתנו לאגף כוח האדם (אכ"א), שם לא ידעו בכלל על הקשר המשפחתי בין הקצין הממנה לקצין הממונה, הוחלט במחלקת הסגל לבחון את המינוי. בצבא הסבירו כי אין פיקוח של מחלקת הסגל ממטה אכ"א על מינוי קצינים בדרגות סגן-אלוף כולל ומטה, וכי דיון השיבוץ נעשה בנוכחות האלוף הרלוונטי וראש ענף כוח אדם של אותו חיל.
במקרה האמור, מדובר במתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, שנכח בדיון השיבוץ ואישר אותו, אף על פי שידע על הקרבה המשפחתית בין השניים. עליאן נמנע מלבקש מתת-אלוף פארס, כנראה לנוכח דרגתו הבכירה, לצאת מהחדר באותן דקות, ולו כדי להציג מראית עין של טוהר מידות למינוי.
ואולם, המינוי נחשב לבעייתי לא רק בעצם השיבוץ לתפקיד: ראש המנהל האזרחי בגזרה מרחבית באיו"ש כפוף ישירות לאור ביצוע תפקידו, במשך כהונה של שנתיים לפחות, לראש המנהל האזרחי. הן בעבודה משותפת, הן בקבלת החלטות ובמידת הצורך גם בטיפול משמעתי בהתנהגויות אסורות ביחידה המרחבית של גזרת בית לחם. המשמעות של כך, היא כפיפות פיקודית בעבודה שוטפת בין שני קצינים שהם קרובי משפחה.
2 צפייה בגלריה
רסאן עליאן
רסאן עליאן
אלוף רסאן עליאן. נכח בדיון ואישר את השיבוץ
(צילום: טל שחר)
עוד נודע כי השיבוץ הבעייתי הפך לשיחת היום בקרב קצינים ונגדים במנהל האזרחי, שנדהמו בבחירה של תא"ל פארס בקרוב משפחתו, שגילו נושק ל-40 והמתין כמה שנים לקידום זה, שמיאן להגיע עד להחלטה השנויה במחלוקת. לפי עדויות שהגיעו לידינו, בכינוס אנשי הקבע של המנהל האזרחי ערב חג הפסח, הביעו גורמי הסגל פליאה בקרב מפקדם, תת-אלוף עטילה, על הבחירה בקרוב משפחתו לתפקיד. לפי העדויות, פארס השיב: "מיניתי את גיסי לתפקיד ואם למישהו יש בעיה עם זה שידבר איתי".
מצה"ל נמסר תחילה כי "הקצין סוכם לתפקיד רמת"ק (ראש מנהל תיאום וקישור) בית לחם לאחר תהליך מיון, שכלל מועמדים נוספים, ובסופו התקיים דיון שיבוצים בראשות מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הקצין משרת במנהל האזרחי מאז שנת 2003. במסגרת שירותו הצבאי מילא הקצין בהצלחה שורת תפקידים משמעותיים, בהם גם תפקיד בכיר במנהלת תיאום וקישור בית לחם. הנושא המועלה בפניית הכתב ייבחן".
לאחר יממה הוסיפו בדובר צה"ל כי הדיון נערך בראשות אלוף, מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן, והוא שקיבל את ההחלטה: "ההחלטה התקבלה באופן ענייני, ועל פי כישוריו של הקצין. בדיעבד, נוכחותו של תת אלוף פארס עטילה בדיון הייתה שגיאה. עם זאת, נחזור ונדגיש כי ההחלטה לא התקבלה על ידי תא"ל עטילה אלא על ידי האלוף רסאן עליאן, מתאם הפעולות בשטחים, בתום הליך שיבוצים סדור. לקראת כניסתו של הקצין לתפקידו ייערך הסדר ניגוד עניינים בהתאם לפקודות, ומכל מקום יובהר כי תא"ל עטילה לא ייקח חלק בעתיד בתהליכי הערכה או מישוב של הקצין".