לפי מידע שבידי המודיעין האמריקני, "קבוצת וגנר", כוח שכירי החרב הרוסי, עשוי להעביר מערכות הגנה אווירית לחיזבאללה. כך דווח אתמול (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי דיווח של רשת CNN מהלילה, מפיהם של שני גורמים המעורים בנושא, המודיעין האמריקני חושד כי המקור לאותה מערכת הוא נשיא סוריה בשאר אסד. בדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" גם מוזכר כי אנשי "וגנר" נמצאים בסוריה, שם גם מוצבים כוחות של חיזבאללה.
המערכת שאותה עשויה "קבוצת וגנר" לספק לפי הדיווח של "הוול סטריט ג'ורנל" היא SA-22, שכוללת טילים נגד מטוסים. גורם אמריקני אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב לא אישרה שמערכת כזו אמנם נשלחה, אך אפשרות העברת מערכת הנ"מ מהווה "דאגה משמעותית". מקור אמריקני אמר ל-CNN כי ארצות עוקבת אחרי תזוזות של המערכת ודיונים בנושא בין נשיא סוריה, חיזבאללה ו"קבוצת וגנר".
1 צפייה בגלריה
SA-22 SA22 טיל נ"מ פנציר תערוכת נשק רוסיה 2013
SA-22 SA22 טיל נ"מ פנציר תערוכת נשק רוסיה 2013
מערכת SA-22 שצולמה ברוסיה ב-2013
(צילום: Vitaly V. Kuzmin)
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
מערכת SA-22 הרוסית ("פנציר") נמצאת בידי סוריה כבר יותר מ-15 שנים. זו מערכת ליירוט מטוסים, מסוקים וטילי שיוט, המשלבת מכ"מים ואמצעי גילוי אחרים עם תותחים וטילים נגד מטוסים - והכול על רכב קרבי אחד.
לא ברור עד כמה חדש איום הנ"מ הזה, אם אכן יתממש, על מטוסי חיל האוויר. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר עוד ב-2015 בנאומו באו"ם כי "חיזבאללה הבריח בחסות איראנית טילי יאחונט כדי לפגוע בספינות שלנו וטילי SA-22 כדי לפגוע במטוסינו".
הדיווח התפרסם כמעט במקביל לדברי הרמטכ"ל, שהזהיר את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה: "אסור לטעות: אנחנו מפעילים ברצועת עזה פחות ממחצית כוחו של חיל האוויר. רוב הכוח ערוך ומוכן עם פצצות על הכנפיים ואנשים שמוכנים לזנק בכל רגע אל המטוסים, ולצאת ולתקוף גם בזירות אחרות ברגע שיידרש".
ב"וול סטריט ג'ורנל" מוזכר עוד כי ארה"ב העבירה עוד בימים הראשונים של המלחמה נושאת מטוסים לאזור מזרח הים התיכון, מלווה בכוח ימי נוסף, ובהמשך שלחה נושאת מטוסים שנייה. הצעד נועד בין היתר כדי להרתיע את חיזבאללה מפתיחת חזית נוספת של לחימה מול ישראל.
מנהיג "וגנר", יבגני פריגוז'ין, מת בחודש אוגוסט בהתרסקות מטוס, כחודשיים אחרי שהוביל מרד בצבא הרוסי. מאז מותו, נכתב ב"וול סטריט ג'ורנל", שלטון פוטין הנהיג בארגון מבנה שליטה חדש - כדי לנהל את פעילותו באפריקה, היבשת שבה באמצעות "וגנר" התפשטה ההשפעה הרוסית בעשור האחרון.
פורסם לראשונה: 18:00, 02.11.23