אליקים ליבמן היה אחד המאבטחים במסיבת הנובה ברעים בשבת הארורה, והציל את חייהם של פצועים רבים. מאז 7 באוקטובר לא היה ידוע מה עלה בגורלו - אך הוא הוגדר חטוף. היום בצהריים (שישי) התבשרה משפחתו כי ליבמן לא נחטף, אלא נרצח ושרידי גופתו נקברו בטעות יחד עם ויקטוריה גורלוב, שהיא ובן זוגה אלכס סמוילוב שימשו גם כן כמאבטחים במסיבה ונרצחו.

6 צפייה בגלריה
אחיו של החטוף אליקים ליבמן נלחמים ברצועה ומשאירים לו מסרים
אחיו של החטוף אליקים ליבמן נלחמים ברצועה ומשאירים לו מסרים
אליקים ליבמן וגרפיטי שריססו אחיו ברצועת עזה
6 צפייה בגלריה
אלכס וויקטוריה
אלכס וויקטוריה
גם הקבר של בן הזוג נפתח. ויקטוריה ואלכס
( צילום: לריסה לליוטקו)
שרידי גופתו של ליבמן נמצאו בקברה של גורלוב בבית העלמין בחולון. לפי מטה משפחות החטופים והנעדרים, "בזמן המתקפה, הצליח אליקים לפנות פצועים רבים ולהציל את חייהם, זאת כשהוא החליט לא לברוח ולהציל את חייו". כעת צפויה להתקיים לליבמן הלוויה מסודרת ביום ראשון אחר הצהריים בבית העלמין בחברון.
תהליך מציאת הגופה נמשך לאורך החודש האחרון, אחרי שקצינים מפלוגת סריקות והחקירות של גדוד יחידת הקבורה הצבאית (יק"פ 156) של פיקוד דרום ניתחו ממצאים מזירת הטבח. במהלך החקירה פתח ארגון זק"א תל אביב - בשיתוף משרד הדתות, משרד הבריאות והמכון לרפואה משפטית אבו כביר - כמה קברים נוספים, כדי לבדוק אם נקברו בהם בשוגג שני אנשים. מקרים כאלה כבר התגלו בעבר, שהמוכר ביותר מהם הוא הסיפור של אריק ורות פרץ - אב ובתו שנרצחו במסיבת הנובה, והתגלה שנטמנו בשוגג יחד. גם קברו של אלכס, בן הזוג של ויקטוריה, נפתח - עד שהגיעו בפיקוד דרום למסקנה ששרידי גופתו של ליבמן אכן נקברו יחד עם ויקטוריה.
שני אחיו של אליקים, אלישע ואלקנה, השתתפו בתמרון הקרקעי ברצועת עזה וריססו כתובות גרפיטי למען אחיהם, שבהם כתבו בין השאר: "אליאק, אנחנו בדרך" ו"מחזירים את אליקים הביתה". אביו של אליקים הוא אליהו ליבמן, ראש מועצת קריית ארבע לשעבר. בחודשים האחרונים הוא התנגד לעסקה עם חמאס ולהחרפת המאבק מצד חלק ממשפחות החטופים, ואף עתר נגד העסקה הקודמת לבג"ץ - בטענה שזו אינה הדרך להשיב את החטופים לביתם.
אתמול פרסם אלישע דברים שכתבה אבישג, אמו של אליקים, וממחישים את חוסר הוודאות הנורא שבו הייתה המשפחה מאז 7 באוקטובר. "איפה אתה? מה אתה? שלם וחי, עצמות, אפר?", כתבה האם. "מתגעגע, שורד? מביט מלמעלה? חרד? האם לשלוח לך אנרגיות או להתפלל לעילוי נשמתך?". האם ציינה כי היא לא יודעת "אם אתה - אתה" ולא יודעת אם לדמיין את החזרה - או "לקוות שלפחות תהיה הוכחה, שנשאר ממך משהו לקבור, ושאתה לא קופא שם לבד מקור".
"כמה עוד נתייסר?", הוסיפה האם. "כמה הוא יסבול. כמה נתפלל, ואפילו לא נדע למה. אי אפשר, חוסר הוודאות הוא מר".
6 צפייה בגלריה
אחיו של החטוף אליקים ליברמן נלחמים ברצועה ומשאירים לו מסרים
אחיו של החטוף אליקים ליברמן נלחמים ברצועה ומשאירים לו מסרים
"ממשיכים להתפלל לחזרתם בשלום של כל החטופים כולם". הגרפיטי למען אליקים
6 צפייה בגלריה
אחיו של החטוף אליקים ליברמן נלחמים ברצועה ומשאירים לו מסרים
אחיו של החטוף אליקים ליברמן נלחמים ברצועה ומשאירים לו מסרים
אחיו של אליקים עם כתובת גרפיטי לשחרורו
מטעם משפחתו של ליבמן נמסר: "לאחר יותר מ-200 ימים ולילות של חיפושים, דאגות, תפילות ודמעות של רבבות עם ישראל, התבשרנו בצער רב, כי בננו היקר והאהוב אליקים שלמה ה' יקום דמו, איננו בין החיים, ועל פי ממצאים שהתגלו כעת, קבלנו הודעה רשמית על מותו על קידוש השם".
לפי המשפחה, "על פי הממצאים שהתגלו לאחרונה אליקים שלמה הי"ד נרצח ביער רעים ביום שמחת תורה - שמיני עצרת בעת שנשאר במשך שעות לטפל בפצועים הרבים שהיו במקום ויחד עמם עלה בסערה השמימה. 'אל נקמות ה' אל נקמות הופיע'.
"מתוך הכאב והשבר שלנו, אנו ממשיכים להתפלל לחזרתם בשלום של כל החטופים כולם, ובעזרת א-לקי מערכות ישראל לניצחון מלא של עם ישראל על כל ואיבנו השפלים והבזויים סביבנו. זו הזדמנות ראשונה להודות לכל כוחות הביטחון, צוותי החיפוש, מעגלי המתנדבים וכל רבבות עמך ישראל שהיו שותפים עמנו לאורך כל הדרך ועשו ככל יכולתם במסירות נפש למעננו ולמען אליקים שלמה הי"ד. מן השמיים תבורכו ותנוחמו יחד עמנו".

"מרגישה שקברתי את הילדה שלי מחדש"

יוליה גורלוב, אמה של ויקטוריה, סיפרה כי היא לא מפסיקה לבכות מהרגע שבישרו להם על כך שיחד עם בתה נקברו שרידי גופתו של ליבמן. "אני מרגישה כאילו קברתי מחדש את הילדה שלי. מוזר שקברו אדם אחר", אמרה בכאב. "קשה לי לדבר על ויקטוריה ועל זה שמצאו עוד אדם בקבר של הבת שלי. אני לא מרגישה טוב מהרגע שבישרו לי".
6 צפייה בגלריה
קבריהם של אלכס וויקטוריה
קבריהם של אלכס וויקטוריה
קבריהם של ויקטוריה ואלכס, שנטמנו זה לצד זה
ליזה סמוילוב, אחותו של אלכס בן הזוג של ויקטוריה, הוסיפה כי "אין איך לתאר במילים את התחושה שמצאו גופה של אדם שחשבו במשך שבעה חודשים שהוא חטוף בעזה. לפחות זאת הקלה עצומה עבור המשפחה שעכשיו יוכלו לקבור אותו. יהיה להם קבר לבכות עליו וידעו שהוא לא סובל בעזה כחטוף בידי החמאס". היא סיפרה כי גם את הקבר של אחיה אלכס פתחו לפני כחודש, אך לא מצאו דבר.
מצה"ל נמסר: "היום הודיעו נציגי צה"ל, המכון הלאומי לרפואה משפטית ומשרד הבריאות למשפחתו של אליקים ליבמן, אשר הוגדר עד היום כחטוף, כי הוא נרצח במתקפת הטרור שהוביל ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר וגופתו נמצאה בשטח ישראל. קביעה זו מתבססת על ממצאים שאותרו, בעקבות עבודת חקירה ותהליך פענוח מורכבים המשותפים לצה"ל, משטרת ישראל והמכון הלאומי לרפואה משפטית, משרד הבריאות. צה"ל יחד עם כלל הגופים הרלוונטיים ימשיך ללוות את משפחות החטופים ככל שיידרש".
פורסם לראשונה: 16:46, 03.05.24