בבית המשפט המחוזי בי-ם נמשכה גם היום (שלישי) החקירה הנגדית של הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. זו הייתה עדותה האחרונה של קליין במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לפני פגרת בית המשפט שתתחיל בסיום השבוע. קליין צפויה לשוב ולהעיד רק בספטמבר - אז תשוב פעילות בתי המשפט.
10 צפייה בגלריה
"לא היה למילצ'ן אינטרס כלכלי בקשר עם נתניהו. הכוח - להגיד 'אני חבר של רה"מ'"
"לא היה למילצ'ן אינטרס כלכלי בקשר עם נתניהו. הכוח - להגיד 'אני חבר של רה"מ'"
"לא היה למילצ'ן אינטרס כלכלי בקשר עם נתניהו. הכוח - להגיד 'אני חבר של רה"מ'"
(צילום: gettyimages)
היום בפתח עדותה הסבירה את הקשר בין מילצ'ן לזוג נתניהו: "ארנון היה יכול להגיע ולהתארח אצל בני הזוג, ומבחינת הכוח שזה נתן לו - הוא יכול היה להגיד 'אני חבר של ראש הממשלה'. כשהוא צריך לדעת מה הוא עושה עם הוויזה שלו הוא מתקשר לנתניהו". עם זאת היא הבהירה: "לא היה למילצ'ן אינטרס כלכלי בקשר עם נתניהו. הוא לא היה זקוק להם. ארנון היה יכול להגיע ולהתארח אצלם מתי שרצה, זה פתח לו דלתות".
בהמשך דנו גם על הייעוץ המשפטי שקיבל נתניהו מעורך הדין יעקב וינרוט המנוח, ועל הקרבה בין נתניהו למילצ'ן: "יכול היה להוציא אותו משיחות בלחיצת כפתור". במהלך היום ניסה חדד להדגיש כי קליין אינה משקרת, אלא טועה בהערכות. הוא הציג חשבוניות רבות שהעידו על קנייה שוטפת של בקבוקי מים ושתייה קלה, אך כשהציג חשבוניות על קופסאות סיגרים התעקשה קליין: "הם נרכשו עבור נתניהו. אין קשר בין קניית השתייה הקלה לשמפניות". היא דבקה בעדותה: "אמרתי אמת בחקירה". גם השופטים התערבו ואמרו כי קניית השתייה הקלה "לא רלוונטית לכתב האישום".

דיווח חי ממשפט נתניהו - דקה אחר דקה

15:08. הסתיימה עדותה האחרונה של קליין לפני פגרת בית המשפט
קליין סיימה את עדותה האחרונה לפני פגרת בית המשפט. היא צפויה לשוב להעיד בספטמבר. התובע גילדין הסביר על הסכום המופיע באישום - 690 אלף שקל, ואמר שבנוגע לסיגרים - כמעט כולם נקנו רק עבור נתניהו ויש לכך עדים וקבלות. לגבי פאקר, רוב השמפניות לפי העדויות הועברו לנתניהו. לגבי מילצ'ן, האישום נעשן על הערכת קליין ש-65% מהם היו מיועדים לנתניהו והשאר לשימוש אישי.
הסכום המופיע באישום לגבי המפניות ממילצ'ן, לפי הערכת קליין, הוא 184 אלף שקל. הפרקליטות טוענת כי חצי מיליון השקלים הנוספים היגעו מפאקר ומהסיגרים עבור נתניהו. לכן, גם אם קליין טעתה בהערכה בחלוקה בין שימוש אישי לשימושה של שרה נתניהו, מדובר בחלק קטן מהסכום הכולל המופיע באישום.
10 צפייה בגלריה
הדס קליין בבית המשפט
הדס קליין בבית המשפט
קליין בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג )
גילדין אמר כי "סיגרים ושמפניות, יש דברים של מילצ'ן ופאקר. בעניין הסיגרים, יש אמירות של מארג עדים, הסיגרים הלכו למר נתניהו, יש חשבוניות, כל הכמות למעט מקרים בשוליים של השוליים הועברו למר נתניהו. יש חשבוניות כמה נקנה והרוב המכריע מייחס שהועבר לו. לגבי השמפניות, יש הפרדה בין פאקר למילצ'ן – יש עדויות ועדה נוספת שרוב הכמות הלכה לגברת נתניהו. כתב האישום משקף ביחס לשמפניות של מילצ'ן, העדה עריכה 65% למשפחת נתניהו. מבוסס על עדותה".
השופט בר-עם שאל האם "זה מבוסס רק על עדותה" של קליין, וגילדין השיב: "זה מבוסס על עדותה". השופט בר-עם הוסיף: "אלמלא עדותה, אנחנו נמצאים בערפל מבחינת הכמויות". גילדין חזר על דבריו: "כתב האישום נשען על עדותה של גברת הדס קליין".
14:49. חדד הציג קטע מחקירת קליין: "כל הזמן אני אומרת שאני מפחדת"
עורך דינו של נתניהו הציג קטע מתוך חקירתה של קליין שבו היא מביעה חשש מאי דיוקים בגרסתה בנוגע לכמות השמפניות. "ביקשת מהחוקר שירשום שאת מפחדת מאי דיוק כשנשאלת לגבי כמות השמפניות. את טענת שזה 65% מול 35% לטובת הגברת שרה נתניהו. את אומרת בחקירתך שמדובר בהערכה גסה ולא מדויקת שאת לא יכולה להתחייב לגביה", אמר חדד. "אמרו לך בואי ותתני השערות. מי יכול בכלל לעשות דבר כזה? בגלל זה את מתלבטת, נכון?".
קליין השיבה: "אני לא רוצה לפגוע ואני מנסה לחשב כמות פגישות". חדד המשיך: "את אומרת בחקירה 'בואו נעשה 60% מול 40%' ואת אומרת לו תרשום. אך החוקר לא רשם. את אומרת עוד אחרי זה 'אני מפחדת'". קליין ענתה: "כל הזמן אני אומרת את זה לאורך הדרך שאני מפחדת".
חדד: "תאשרי לי שאם הייתי שואל כאן אפילו 50%, לא היית אומרת את זה כאן". קליין: "מאשרת לך. כן". חדד: "גברת קליין. אני אגיד משהו. יש מספר מדויק בהקשר הזה". השופט בר-עם: "איך את יכולה בכל זאת להעריך 60% מול 40%?". קליין: "אני יודעת שבקיץ הם נפגשים מספר פעמים. אני חושבת שלפחות בקיץ יש לפחות ארבעה מפגשים. לפחות. בלי קשר למשלוחים". השופט שחם: "יש מקום, נמצא משהו שיראה לנו את ההערכה שנתת לחוקרים?". קליין: "לא". חדד: "לא הראו לך את כל החשבוניות". קליין: "לא הראו".
14:09. הביקורת של השופט שחם על חדד: "אלה משקאות שלא רלוונטים לכתב האישום" לאחר שעורך דינו של נתניהו המשיך להציג חשבוניות שבהן עדויות לרכישות בכמויות גדולות למדי של שתייה קלה התערב השופט עודד שחם: "מה העדה הוסיפה על החשבוניות? התאריכים הם התאריכים, הכמויות הן הכמויות, תאריכי היציאות מן הארץ לא השתנו, לא ראיתי איזשהו נתון רלוונטי ששמענו מהעדה?". חדד השיב: "אדוני יכול לחשוב שיש ערך מוסף או לא".
10 צפייה בגלריה
הדס קליין, עמית חדד
הדס קליין, עמית חדד
חדד הציג חשבוניות של שתייה קלה, קליין והשופט שחם: "לא מוצאת בזה רלוונטיות"
(צילום: גלעד מורג, עמית שאבי)
לדברי השופט שחם, "אלו לא משקאות שרלוונטים לכתב האישום, אם יש לכם תזה שקשורה לפרטים, לכמויות, פה אנחנו לא שומעים שום תזה. כדאי לעשות חשיבה אם יש בכלל טעם להעלות את הדבר במסגרת החקירה".
חדד ניסה להסביר את הכיוון שאליו הוא הולך בחקירתו הנגדית ופנה לקליין: "ראית את הכמויות, שינית מהערכה שרוב השמפניות היו למשפחת מילצ'ן ובאופן אגבי לגברת נתניהו?", השופט הצטרף ושאל: "זה משליך על ההערכה שלך כי כל הנתונים לא היו לפניך?" קליין הבהירה: "זה לא משפיע".
13:29. חדד ממשיך להציג חשבוניות, בין היתר של סיגרים. קליין: "נרכשו עבור מר נתניהו"
עורך הדין של נתניהו המשיך להציג חשבוניות על אף ביקורת השופטים. "מילצ'ן עוזב את הארץ ב-15 ביוני וחוזר באמצע יולי, ביום שהוא חוזר אתם קונים 240 בקבוקים של אביאן, 24 רד בול, 24 בקבוקי זירו, 12 בקבוקי סן בנדטו ו-25 קופסאות סיגר", אמר. קליין השיבה: "אני לא חוששת לומר שכל הסיגרים האלה נרכשו למר נתניהו. אני עומדת על זה! הקופסאות הללו לא נפתחו".
10 צפייה בגלריה
ספג ביקורת מהשופטים. חדד
ספג ביקורת מהשופטים. חדד
ספג ביקורת מהשופטים. חדד
(צילום: עמית שאבי)
על בקבוקי המים הרבים שנקנו אמרה קליין: "אל תשווה מים לשמפניה. יש לנו צוותים רבים שבאים ומנקות. אלה חודשי קיץ, נכון שאלה כמויות ענקיות, אני לא זוכרת במדויק אותם. בלי שום קשר, יש לנו שישה מתחמים שונים, שישה דונם, מסתובבים שם אנשי מקצוע, כולם מקבלים באופן חופשי מים. איש הבריכות מקבל שמפניה?". השופט בר עם העיר: "השאלה אם לאור הנתונים על קניית המים, כמויות ענקיות, אם יש לזה הערכה על בקבוקי השמפניה?", קליין השיבה: "אלה שני דברים נפרדים. לא מוצאת בזה רלוונטיות".
12:52. אירועי הקיץ בבית ינאי. חדד: הייתה פעילות אינטנסיבית, כמויות של אירוחים עורך הדין עמית חדד אמר לאחר שהצדדים חזרו מהפסקה בדיון כי "הראיות שנראה ביחד ילמדו שבחודשי הקיץ הייתה פעילות אינטנסיבית בבית ינאי. נעשה שם שימוש רב במזון ושתייה, ללא קשר לשמפניות. מדובר בכמות מאוד גדולה של אירוחים". קליין אמרה: "לא זוכרת אירועים כאלה דרמטיים אבל בסדר. הייתה היומולדת של שמעון פרס, של שרה נתניהו, ביקור של מאריה קארי, ביקור של יו ג'קמן. ואת זה אמרתי".
נסביר, מטרתו של חדד להציג כי הכמויות של השתייה שנקנתה הייתה לשימוש אישי של מילצ'ן למסיבות ואירועים שארגן, ולא לזוג נתניהו. כלומר, שקניית השמפניות הייתה חלק מרכישותיו הכלליות של מילצ'ן וכי הן לא נרכשו במיוחד לזוג נתניהו. לטענת קליין, החלוקה הייתה 70% לזוג נתניהו ו-30% לשימוש הפרטי של מילצ'ן.
10 צפייה בגלריה
 בנימין ושרה נתניהו
 בנימין ושרה נתניהו
קליין מעריכה: 70% נקנה עבור הזוג נתניהו
(צילום: AP)
"לפי הנתונים אנחנו רואים כמויות אדירות של שתייה קלה", הסביר חדד. "קניתם למעלה מאלף בקבוקי שתייה קלה. זה ברור שאלף בקבוקים זה לא צריכה של מילצ'ן, ברור שזה כדי לארח אנשים". קליין השיבה: "חלק מזה זה לאורחים". חדד אף טען כי מילצ'ן רכש סיגרים זולים, במחיר של 100 שקלים לסיגר וגרס: "אותם אתם מחלקים לאנשים באירועים האלה". קליין התעקשה: "זה לא נכון! אנחנו לא פותחים קופסאות סיגרים ומחלקים אותם. זה פשוט לא נכון".
עורך הדין חדד המשיך להציג חשבוניות, אך קליין ציינה כי אינה יכולה לדעת איזה בקבוקים מילצ'ן שתה בעצמו: "גם אם שתה טרופית לפני כן אני לא יכולה לדעת". בשלב מסוים התערב הרכב השופטים: "נעבור כך חשבונית חשבונית?; אדוני (חדד) רוצה שעל כל חשבונית היא תשיב 'תשאל את מילצ'ן'?".
11:29. קליין נדהמה מכמויות הסיגרים: "ביום-יום לא חשבנו לספור" קליין הבהירה כי יש לה "נתונים על כמויות", אז עימת אותה עו"ד עמית חדד עם אמירתה שהייתה מופתעת מהכמויות. היא השיבה: "כי לא סופרים ביום-יום שהבאתי קלסרים לבעז בן צור (סנגורה דאז, וכיום סנגורו של נתניהו - ג"מ) הסתכלנו על כמויות הסיגרים והוא החזיק את הראש בין הידיים, אבל גם אני. ביום-יום לא חשבתי לספור בכלל. עשינו את זה כחלק מהחיים. נדהמתי מהכמויות של הכספים שהוצאנו על סיגרים".
10 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
הביאה לו קלסרים, והשניים נדהמו. עו"ד בעז בן צור
(צילום: יואב דודקביץ')
חדד טען כי מדובר בהערכות והשערות: "אני אומר לך שאין להן שום רישום". היא הסבירה: "זה היה על בסיס מפגשים שהיו לנו בירושלים, ועל בסיס זה שארנון ואמנדה (מילצ'ן) היו שותים בערך בקבוק בערב. למרות הכל אמרתי שהחלוקה הייתה 30 ו-70 (30% למילצ'ן ו-70% לזוג נתניהו) וירדתי בכמויות, כי חשבתי שאני עושה עוול למישהו". השופט משה בר-עם התערב: "מה גרם לך להעריך על כמויות גדולות יותר? החשבוניות?". קליין השיבה: "כמובן".
חדד לקח כדוגמה מספר חודשים שבהם מילצ'ן היה בחו"ל בין דצמבר 2015 ליוני 2016, ושאל את קליין אם היא יודעת כמה בקבוקי שמפנייה נרכשו בינואר 2016. קליין הסבירה כי לא נרכשו בקבוקים: "סיפרתי לך שהתארגנו לפני זה בכמויות". חדד אמר: "אני לא מעלה בדעתי שהסתרת אינפורמציה, אבל כן שגית בהערכות. אין לי טענה כלפייך. את דיברת אתמול מדם ליבך. עשו לך עוול כי עשו לך חקירה בצורה הזאת".
10:51. חדד מציג את עדות עו"ד וינרוט ז"ל, השופטים: "יש כללים להציג מידע של עד שנפטר" עו"ד חדד הציג בחקירה הנגדית את דבריו של עורך דינו לשעבר של נתניהו, יעקב וינרוט, שהלך לעולמו. בחקירתו אמר וינרוט: "הוא (נתניהו) שאל אותי פעם אחת אם מותר לו לקחת ארוחות מחברים, סיגרים, בקבוקי יין. אמרתי לו 'תראה ביבי אם זה מחבר וזה נעשה מתוקף מעמדך כחבר ולא איש ציבור ולא כרה"מ אז אתה לא חייב לדווח על זה'". וינרוט סיפר בחקירה כי ההיכרות ביניהם החלה לאחר שנתניהו ירד מהשלטון בפעם הראשונה ב-1999. "נדמה לי שאמר ששילם לו על בתי מלון, מסעדות וקנה לו דברים, והיחסים האלה נמשכו".
10 צפייה בגלריה
יעקב וינרוט
יעקב וינרוט
סיפר בחקירתו על הייעוץ שנתן לנתניהו בנושא המתנות. עו"ד וינרוט ז"ל
(צילום: יריב כץ)
10 צפייה בגלריה
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים מעירים לחדד: "יש כללים"
(צילום: עמית שאבי)
השופטים לא הבינו מדוע הציג חדד את דברי וינרוט, שכאמור נפטר. השופט רבקה פרידמן פלדמן העירה: "אתה לא תתייחס על דבריו של וינרוט כראייה". השופט עודד שחם הוסיף: "אי-אפשר להציג דברים של עד שאינו במשפט ולשאול את העדה עליהם". חדד הבהיר: "ברור שאני לא מתכוון להכשיר את הדברים באמצעות העדה". אז העיר לו גם השופט משה בר-עם: "יש כללים להציג מידע של עד שנפטר".
10:46. קליין: "ארנון רצה להבין מי נתן את הייעוץ לנתניהו, אמרתי לו - 'אנחנו נביך אותו'" בהמשך עדותה הבוקר סיפרה קליין על שיחתה עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו: "הוא אישר לי שמותר לקבל מתנות מחברים, שקיבל ייעוץ משפטי, לכן נסללה הדרך (גם לרכישת תכשיטים - ג"מ). ארנון אמר לי - 'אני חייב לשמוע את מר נתניהו אומר את זה'".
לאחר ששוחחה גם עם שרה נתניהו לגבי הייעוץ המשפטי מילצ'ן ביקש מקליין 'שימי פתק בכספת עם מה שנאמר לך בתאריך זה וזה'. מילצ'ן, לדברי קליין, אף היה מעוניין להבין מי נתן את הייעוץ המשפטי לנתניהו, והציע להתקשר ליצחק מולכו (איש אמונו של נתניהו - ג"מ) כדי לקבל תשובה בנושא. קליין הביעה התנגדות: "אמרתי לו 'למה להתקשר? אולי זה וינרוט. למה להגדיל את המעגל ולהביך את ביבי?'".
10 צפייה בגלריה
מילצ'ן רצה להבין דרכו מי ייעץ לנתניהו. מולכו
מילצ'ן רצה להבין דרכו מי ייעץ לנתניהו. מולכו
מילצ'ן רצה להבין דרכו מי ייעץ לנתניהו. מולכו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר מכן סיפרה כי גם רואה החשבון של מילצ'ן תהה מדוע מזמינים כמויות גדולות של שמפניות אם איש העסקים עצמו לא נמצא בארץ: "נסעתי עם שמפניות לשרה והיא ביקשה כמויות גדולות, אז ארנון אמר לי שהרואה חשבון שלו שואל למה מזמינים כמויות אם הוא לא נמצא".
10:04. מילצ'ן בחקירתו: "נתניהו אמר לי - 'באפריקה מצאו פיל עם עור שלי ביבי'" עורך הדין עמית חדד הציג בחקירה הנגדית של קליין חלק מחקירתו של מילצ'ן. מילצ'ן סיפר לחוקר על התפיסה של נתניהו כלפי עצמו, לאחר שראש הממשלה לשעבר כשר אוצר כשקיבל החלטה שפוגעת בו: "יש בו משהו משיחי, הוא רואה עצמו בשיחות שהוא מגן על על היישות היהודית. אין לו פחד".
לדברי מילצ'ן, נתניהו אמר לו ש"באפריקה מצאו פיל עם עור של ביבי". עוד הדגיש מילצ'ן: "מעולם לא ביקשתי ממנו עזרה בשום דרך שהיא, ממש לא", לגבי עסקיו הבהיר: "לא רק שלא ביקשתי, גם לא קיבלתי". קליין אישרה את דבריו בחקירה: "מעולם לא שמעת את מילצ'ן אומר 'נתניהו ידאג לי', 'יביא לי עסקים'. לא שמעתי דבר כזה".
10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
מילצ'ן העיד: "יש בו משהו משיחי"
(צילום: יואב דודקביץ)
בחקירתה קליין הודתה כי לא הבינה בזמן אמת שנעשה משהו לא בסדר בסוגיית המתנות: "אני לא חושבת שעשינו משהו לא בסדר, אבל מצד שני גם לא דברים להתפאר בהם". בבית המשפט הסבירה: "ארנון ביקש ממני לבוא אליהם לבקש אישור כי הוא מודאג. לא אהבנו את זה כולנו. לא חשבנו שזה פלילי, כי לא היינו עושים מעשה אם היינו חושבים שאנחנו עבריינים".
09:57. "מילצ'ן יכול היה להוציא את נתניהו משיחות בלחיצת כפתור" קליין תיארה את טיב הקשר בין הצדדים: "ארנון לתפיסתי לא ציפה שנתניהו יעזור לו במיזמים. אני עומדת על כך היום. אני גם אמרתי שזה לא שוחד". עם זאת היא ציינה: "אני אומרת שבלחיצת כפתור הוא יכול לדבר עם נתניהו. תקן אותי אם אני טועה - העדתי שארנון היה יכול להוציא את מר נתניהו משיחות".
בשלב זה התערב השופט בר-עם ותהה: "אין לו אינטרס כלכלי אבל יש לו את היכולת להוציא אותו משיחה?", קליין השיבה בחיוב.
09:28. מחירי הבקבוקים, ומה האינטרס של מילצ'ן, אם בכלל. בתחילת עדותה של קליין נקבה במחיר של כל בקבוק שמפניה ("דון פריניון כ-1000 שקלים לבקבוק", "רוזה בסביבות 200"). עו"ד חדד הבטיח: "אראה לך בהמשך שבכל מה שקשור לשמפניות המספרים יותר נמוכים ממה שאמרת". לאחר מכן עימת את קליין עם אמירתה בחקירה, לפיה "אין אינטרסים למילצ'ין, מדובר בדבר חד צדדי. ארנון לא זקוק להם בכלל". קליין ציינה בבית המשפט בתגובה: "אף פעם לא שיקרתי בחקירה".
היא נשאלה האם בשנים הראשונות שבהן סיפק מילצ'ן לנתניהו שמפניות וסיגרים הוא ידע שתהיה לו בעיה עם הוצאת ויזה והשיבה: "הוא לא ידע. אז הוא לא עשה את זה (קניית המתנות - ג"מ) בשביל הוויזה".
בתיק 1000, הידוע גם כ"תיק המתנות", ראש הממשלה לשעבר מואשם במרמה והפרת אמונים. באישום נטען כי במשך כמה שנים ניתנו טובות הנאה לנתניהו ולרעייתו, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות בסכום שהצטבר לכ-690 אלף שקל. אתמול נחקרה קליין במשך קרוב לשבע שעות בידי סנגורו של נתניהו עו"ד עמית חדד. היא סיפרה על מסירת קלסרים למשטרה שבהם חשבוניות רכישות הסיגריות והשמפניות של מילצ'ן, במעורבות עורך דינה אז, בעז בן צור, מי שלימים הפך לסנגורו של נתניהו בתיק 4000.
קליין העידה כי "בן צור ניסח מה אני צריכה לכתוב בתחילת כל קלסר, הוא ראה את הכמויות והחזיק את הידיים בין ראשו". עו"ד חדד, מנגד, ביקש לפסול את החשבוניות שמסרה קליין כראיות בתיק, אך השופטים טרם מסרו את החלטתם בעניין. בין היתר חדד טען שכמויות הסיגרים והשמפניות שנמסרו היו נמוכות יותר משתיעדה קליין והעריכו השוטרים. חדד הציג חלקים מחקירתו של אב הבית אפי אזולאי שאמר: "לראש הממשלה אין מושג בכלל מה הולך סביבו. אני מסדר את הסיגרים. לגבי השמפניות, אז כן ידעו מה הגיע".
פורסם לראשונה: 09:24, 19.07.22