קריאות "מוות לישראל" הושמעו היום (ד') מהקהל ביציעי הפרלמנט הטורקי במהלך אירוע שבו נאם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בשבחו של חמאס, ושבו האשים את ישראל – באופן חסר תקדים – בעמידה מאחורי הפיכות וניסיונות הפיכה שונים שאירעו בטורקיה בעשורים האחרונים. במהלך הנאום גם הודיע ארדואן כי בסוף השבוע יארח בטורקיה את מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שאותו כינה בהערצה "מנהיג המאבק הפלסטיני".

בנאומו התגאה ארדואן: "כשכולם שתקו אנחנו יצאנו והגדרנו את חמאס כארגון התנגדות, ולא כארגון טרור. מעל דוכן האו"ם הכרזתי והראיתי עם מפות שישראל כבשה את האדמות הפלסטיניות. תמיד עמדנו לצד אחינו הפלסטינים, בכל המובנים". ארדואן הדגיש כי אין כל הבדל בין חמאס לבין ארגוני גרילה טורקיים שפעלו במלחמת העצמאות הטורקית בהנהגתו של מוסטפה כמאל אטאטורק, מייסד טורקיה המודרנית. במהלך האירוע בפרלמנט הוקרן סרט תעמולה שבו הוצגו פעולות שעשתה טורקיה למען הפלסטינים, ואז קרא הקהל מהיציע "מוות לישראל".
בנאומו החריף קשר ארדואן את ישראל להפיכות צבאיות שאירעו בטורקיה במאה שעברה: "אל תשכחו את ההפיכה הצבאית ב-12 בספטמבר 1980, שהתרחשה מיד אחרי הפגנת הענק למען ירושלים בעיר קוניה. אל תשכחו את ההפיכה הצבאית ב-28 בפברואר 1997, שהתרחשה מיד אחרי אירוע 'ליל ירושלים' באנקרה. אל תשכחו כי ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016 נעשה על-ידי משרתי הציונים. כל המהלכים האלה נעשו כדי לשבור את הרגישות שלנו למאבק הפלסטיני. מכאן אני מכריז: לא נרכין ראש ולא נרים ידיים מול המתקפות שלכם, כגון הפיכות צבאיות, התקפות כלכליות, ניסיונות התנקשות ולוחמה פסיכולוגית. גם אם אשאר לבדי, מכאן אני מכריז כי אמשיך להשמיע את קולו של העם הפלסטיני. אני אמשיך - אנחנו נמשיך".
בזמן שארדואן מתכנן לפגוש את הנייה בסוף השבוע, עם מנהיג חמאס נפגש היום בקאר שר החוץ הטורקי הקאן פידאן. לפי מקור דיפלומטי טורקי שצוטט ברויטרס, השניים שוחחו על הסיוע ההומניטרי לעזה, המאמצים להגיע להפסקת אש ועל החטופים.
1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. "כל מי שפותח את הפה נגדנו יתבייש בסוף"
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
ד״ר חי איתן כהן ינרוג'ק מאוניברסיטת תל אביב אמר בצהריים בעקבות נאומו של ארדואן כי האשמת ישראל באחריות להפיכות הצבאיות בטורקיה, בכלל זה ניסיון ההפיכה הכושל האחרון, היא עליית מדאיגה נוספת ברטוריקה של הנשיא הטורקי נגד ישראל, "כזו שלא ראינו כמותה".
בדבריו האשים ארדואן את ישראל בהרג 14 אלף ילדים פלסטינים, ואמר: "הם כבר עקפו את היטלר. כנגד כל מי שמנסים לקבל את הסימפתיה של ישראל כשהם ממשיכים לכנות את חמאס ארגון טרור, אנחנו נמשיך לתמוך במאבק הפלסטיני לעצמאות בכל תנאי ולהגן עליו באומץ. אולי אנחנו לא יכולים להכריז מכאן על כל הדברים שאנחנו עושים, אבל אני יכול להגיד שלא ניתן לזלזל ברגישות שלנו כלפי פלסטין. כל מי שפותח את הפה נגדנו יתבייש בסוף. מהדוכן הזה אני מברך את המאבק הפלסטיני ומנציח את כל הגיבורים של העם הפלסטיני אשר שנפלו מאז 7 באוקטובר".