יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר בצהריים (יום חמישי) באירוע המסכם של כנס אילת ה-26 לנושאי עבודה כי לא ישבית את המשק בעקבות תוכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט - וקרא לצדדים להגיע להסכמות בהתאם למתווה שהציג הנשיא יצחק הרצוג. לדבריו, לקיחת צד במאבק תשפיע לרעה על ההסתדרות ועל הסכם השכר שהיא מנסה להגיע אליו עם משרד האוצר.
מנגד, ראשי המאבק - ובהם כלכלנים, משפטנים ואנשי בריאות - הבהירו כי גם ביום שני הקרוב תתקיים שביתת מחאה והפגנות בכל רחבי הארץ, ובפרט מחוץ לכנסת. "ביום שני עולה להצבעה חוק יסוד הדיקטטורה, המסוכן ביותר מבין החקיקה שמובאת", אמרו. "אם החוק יובא להצבעה ויעבור, הידברות תהיה בלתי לגיטימית בעליל. זו נקודה שבה בכל שלב הקואליציה תוכל להעביר את החקיקה. לכן, ביום שני יהיה יום מחאה לאומי - שיכלול צעדות והפגנות בשעות הבוקר בערים, השבתה של חלק מהעסקים והפגנה מול הכנסת בזמן ההצבעה. אנחנו רואים כמה ההפגנות מרעידות את הקואליציה - עוד הירתמות ונוכל להפיל את חוק יסוד הדיקטטורה".
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות לא מצטרף למאבק. בר דוד
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של מובילי המאבקים נגד המהפיכה המשטרתית
הצהרה לתקשורת של מובילי המאבקים נגד המהפיכה המשטרתית
ראשי המאבק קוראים ל"יום מחאה לאומי"
(צילום: מוטי קמחי)
בר-דוד מצידו מחה על סגנון ההתבטאויות בכנסת, קרא לנבחרי הציבור להרגיע את הרוחות ולשנות את הרטוריקה התקיפה. הוא קרא לשר המשפטים יריב לוין ולראש האופוזיציה יאיר לפיד להיפגש לשיח על תוכנית הנשיא ללא תנאים מוקדמים ולהנמיך את השיח הנפיץ בכנסת ובציבור.
לאחר מכן התייחס יו"ר ההסתדרות למהפכה המשפטית ואמר כי כל מערכת זקוקה לשינויים - אך אסור לעשות אותם במכה אחת. הוא אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו שאחריות למה שמתרחש היא עליו: "קח את הספינה הזו, תמקד אותה, תשתלט עליה, אתה ראש הממשלה של כולם. תקרא לכולם לשבת ולפתור אחת ולתמיד את הדבר הזה. וזה מה שאני מצפה ממך".
עם זאת, לדברי בר-דוד, הקריאות הללו לא נופלות על אוזניים קשובות. הוא הדגיש כי הוא מצפה ששני הצדדים ייפגשו בימים הקרובים בהתאם למתווה הנשיא.
"יש מחוץ לבית שלי הפגנות כמעט מדי ערב", התייחס בר-דוד ללחצים עליו להשבית את המשק. "למה? מה קרה? תקפתם את ההסתדרות וזלזלתם בה, ועכשיו אתם רוצים להפוך אותה ולעשות קרדום בה? זה לא יהיה. דקה אחרי שנעשה מהלך או לא, הרי הם ימשיכו לתקוף אותנו. זה צביעות. מי חושב שנשבית את המשק ונילחם מלחמה מטורפת - כשאני צריך לבחור את המלחמות שלי?".
בר-דוד אמר כי מאחורי הקלעים מתנהל משא ומתן בינו לבין משרד האוצר, ויש התקדמות "בכל הגזרות". לדבריו, "אנחנו עומדים מול ממשלת ימין על מלא, עם שר אוצר לא מאוהבי ההסתדרות. התחלנו ברגל שמאל, ואנחנו מתקדמים. אין בחוק ההסדרים שום דבר נגד ההסתדרות, ולו דבר אחד, כי אנחנו חזקים. אנחנו בקונצנזוס של כל המפלגות בישראל". לדבריו, הוא מקווה שכבר בשבוע הבא הוא יוכל להביא בשורה לעובדים.
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר הערב בכנס אילת לנושאי עבודה: "זה לא סוד שיש פה אירוע בישראל. כאזרח וכיו"ר נשיאות המגזר העסקי אני מודאג, בעיקר ממה שאני שומע מחבריי למילואים ומהאמירות של אנשי העסקים שמושכים כספים. אני רוצה לפנות לשותפיי - בעלי חברות, הייטק, משקיעים. כולם צריכים להיכנס מתחת לאלונקה ולחפש את פתרון המשבר ולא להחריף אותו. אין לנו ארץ אחרת. חברים, בואו לא נשפוך את התינוק עם המים. לגיטימי למחות, אבל להוציא את הכסף ולפגוע בכלכלה - לזה אני לא מסכים. אל תתנו לזה יד. כולנו חייבים להסכים שהמדינה מעל הכול".