המשימה של המשטרה הייתה להשאיר את הצירים בדרום פתוחים ולאפשר לנהגים חופש תנועה. הכבישים אכן נותרו פתוחים, אבל במהלך הלילה (בין חמישי לשישי) נרגמו מכוניות באבנים בכביש 60, בכביש 80 וביישוב תל שבע - שם גם הוצת רכב. במקביל, שמשת ניידת משטרה נופצה ובעקבות כך נפצע שוטר באורח קל. כך מסתכמים כמה ימים של הפרות סדר במחאה על נטיעות שביצעה קק"ל בשטח שנמצא לטענת הבדואים באזור בבעלות פרטית.
במשטרה מזהים כי המציאות כרגע רגועה יותר וכי ההתפרעויות דעכו מעט, אולם בהיעדר תמונת מודיעין מלאה הוחלט לפעול בכוחות מתוגברים ברחבי האזור גם במהלך סוף השבוע. יחד עם זאת, עדיין קיים חשש כי גורמים חיצוניים, בהם כאלה הנמנים עם הזירה הפוליטית, יבקשו ללבות המחאה מחדש. במהלך היום יובאו להארכת מעצר בבית משפט השלום בבאר שבע 13 מתפרעים מהמחאה האלימה אתמול במחלף מולדה.
הרכב שהוצת הלילה שייך למאבטח שהיה בדרכו לנקודת המשטרה ביישוב תל שבע. הרכב נרגם באבנים, והמאבטח יצא ממנו והספיק לתפוס מחסה בנקודת המשטרה. מאוחר יותר התברר לו כי הרכב עלה בלהבות. בכביש 80 נרגמה ניידת משטרה באבנים, שוטר נפצע כאמור באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה. בנוסף הוצתו צמיגים על כמה מהצירים המרכזיים בנגב.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהצתת רכבים והפרות סדר בכביש 60 ליד אום בטין
תיעוד מהצתת רכבים והפרות סדר בכביש 60 ליד אום בטין
הרכב שהוצת בתל שבע
גורמים שמעורים בטיפול באוכלוסיית הבדואים אמרו ל-ynet כי מטרת הסתת המתפרעים היא ניסיון לפגוע בממשלה. אותם גורמים הפנו את טענותיהם לרשימה המשותפת ולליכוד. גורמים במשטרה הפנו אצבע מאשימה כלפי חבר הכנסת לשעבר טלב א-סאנע, שנמנה עם מארגני ההפגנה אתמול שיצאה מכלל שליטה. "הוא אחד הגורמים שמתסיסים את האווירה", טענו גורמים במשטרה.
א-סאנע הגיב בביטול להאשמות נגדו: "התנהלות המשטרה הוציאה את כל ההפגנה משליטה. המשטרה ידעה שיש זעם עקב האירועים המצטברים של הריסת בתים, חריש וייעור של קק"ל בתוך המרחב ההתיישבותי של הבדואים, הזנחה מתמשכת של היישובים. מדינת ישראל היא אומת ההייטק ושם זה נראה כמו הסלמס של דרום אפריקה. הממשלה היא המסיתה, הריסת בתים היא הסתה, אנחנו מגיבים.
3 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
המחאה אתמול באזור מחלף מולדה
(צילום: רויטרס)
"יש דור חדש שרוצה שוויון ואי אפשר להשתמש נגדו באלות. ובכל זאת, אנחנו חוזרים ואומרים למשטרה, למפגינים ולתושבי הנגב - אין לנו בעיה עם המשטרה. אסור להרים יד על שוטר. הבעיה שלנו היא עם הממשלה. מי התחיל? יידויי האבנים החלו אחרי הירי של המשטרה. היו אלפי אנשים בהפגנה, למה להפוך את כולם למטרה וליעד? במקום לאפשר חסימת כביש, כמו שעושים בהפגנות הנכים והאתיופים והחרדים במרכזי הערים ולא במדבר. ההבדל היחיד הוא שכאן המפגינים בדואים ולא יהודים".
השכנים מהיישוב השכן רתמים מאוכזבים, גם בכניסה למבואות בתיהם הובערו צמיגים. "אנחנו חשים פגיעה בביטחון האישי, כששכן שלך פוגע בך זה מאכזב", אמרו ביישוב הקהילתי-דתי. ברשתות החברתיות התגברו קולות מצד תושבי הנגב, בהם גם מבאר שבע, שקוראים להחרים את העסקים בבעלות בדואית.
ראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון אמר: "אני יומיים מבלה בלילות ברביבים ורתמים לעזור למשטרה. אין לי ספק שכל מה שקורה עכשיו מוזן פוליטית מבעלי אינטרסים מקצוות שונים שרוצים לייצר פה כאוס ובמחיר כבד לתושבי הנגב. במקום לפעול באחריות מלבים את המצב. זה כמו לזרוק גפרור לחבית חומר נפץ. הציפייה מאנשי הציבור באשר הם, בעיקר אלה שלא חיים בנגב, לחדול מאמירות מיותרות שלא תורמים לדבר. חלק גדול ממה שקרה נבע מאינטרס להבעיר את השטח".
3 צפייה בגלריה
 הפצועים מההפגנה שמאושפזים בסורוקה
 הפצועים מההפגנה שמאושפזים בסורוקה
אחד ממשתתפי ההפגנה שנפצע ופונה לבית החולים סורוקה
ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבן עמד הלילה במרכז העיר לצד מפקד תחנת המשטרה המקומית סגן-ניצב עמוס דמרי. השניים קראו לצעירים לחזור לבתיהם. "מאחר שההנהגה המקומית ונציגי ועדי השכונות שהקמנו נמצאים איתנו בצמתים, הנחיתי שכל הניידות יהיו בקרבת התחנה כדי שלא להתסיס את הקהל", הסביר סנ"צ דמרי.
הוא הוסיף: "כל ההנהגה המקומית יצאה לצמתים יחד איתנו והם מחזיקים את הילדים הסקרנים. ככל הנראה לא נפעיל כוח הלילה וזה מודל ודוגמה לכל החברה הבדואית". ואכן, במהלך הלילה ברהט לא נרשמו הפרות סדר.
המשטרה חוקרת את ההתפרעויות בשיתוף שירות הביטחון הכללי, מאחר שחלק מהאירועים האלימים מוגדרים כפשיעה על רקע לאומני. במשטרה אף טענו השבוע כי את ההתפרעויות בצירים הובילו צעירים שהזהות הפלסטינית שלהם חזקה מזו הישראלית. ההתארגנויות המהירות, כולל ברשתות חברתיות כמו טיקטוק, מונעת אפשרות להעריך היכן ומתי יתקיימו הפרות סדר.