2 צפייה בגלריה
המייסד של רשת טלגראס עמוס דב סילבר
המייסד של רשת טלגראס עמוס דב סילבר
מייסד "טלגראס". ישוחרר למעצר בית באיזוק אלקטרוני
(צילום: פייסבוק)
בית המשפט המחוזי בלוד קבע היום (רביעי) כי עמוס דב סילבר, מייסד "טלגראס" ומי שהוגש נגדו כתב אישום על ניהול ארגון פשע, ישוחרר למעצר בית באיזוק אלקטרוני לאחר שהיה עצור בכלא רימונים במשך יותר משלוש שנים וחצי. השופטת אפרת פינק קבעה כי הוא ישוחרר בליווי שני מפקחים שישגיחו עליו. הפרקליטות ביקשה תחילה לעכב את ביצוע ההחלטה ב-48 שעות, אך בהמשך הודיעה שלא תגיש ערר - וסילבר ישוחרר כבר מחר.
אשתו של סילבר, גלי, הגיבה על ההחלטה וכתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "שחרור ישתבח שמו לעד! עכשיו צריך לגייס ערבות כדי לשחרר אותו הביתה סופית". עורך הדין ניצן ביילין, שמייצג את סילבר יחד עם עו"ד איתי בר עוז מהסניגוריה הציבורית, העריך כבר בחודש שעבר כי מרשו ישתחרר למעצר בית "בקרוב". היום אמרו עורכי הדין כי "לאחר שלוש שנים ושבעה חודשים מרגע המעצר של עמוס באוקראינה, החליט בית המשפט על שחרורו, וכעת הוא יוכל לנהל את הגנתו בתיק העיקרי כאשר הוא משוחרר. אנו שמחים על החלטת השחרור, למרות שראוי היה לשחררו הרבה קודם לכן".
2 צפייה בגלריה
עמוס דב סילבר
עמוס דב סילבר
הגשת כתב האישום נגדו. "אחראי לאספקה של נתח שוק עצום מכלל שוק הסמים בארץ"
(צילום: יריב כץ)
בספטמבר 2019 הוגש לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום נגד דב סילבר, שייחס לו ניהול ארגון פשיעה, סחיטה באיומים ועבירות תיווך וסחר בסמים. במסגרת הפרשה, הוגשו עד כה כתבי אישום נגד 28 עובדים ומנהלים ברשת. בכתב האישום מתוארים בו תהליכי ההתפתחות של הרשת, "תוך ניצול מאפייניה של פלטפורמת טלגרם שאפשרו תיווך בין סוחרי סמים לבין רוכשיהם, בניצוחה של הנהלת 'טלגראס' ובראשה הנאשם".
מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, שביקשה לעצור את סילבר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, תיארה את מסוכנותו כמי שעמד בראש ארגון והיה "אחראי לאספקה של נתח שוק עצום מכלל שוק הסמים בארץ". בפרקליטות ציינו כי קיים חשש כבד להימלטותו אם ישוחרר ממעצר "לאור העובדה כי הוא ברח משדה התעופה באוקראינה לפני הסגרתו לישראל".
בבקשת הפרקליטות נכתב כי "מנהלי 'טלגראס' תיווכו בין יותר מ-3,000 סוחרי סמים מכל רחבי הארץ, מתוכם לפחות 250 קטינים, לבין כ-200 אלף רוכשי סמים ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו לא פחות מ-30 מיליון שקל".

סילבר, שהצליח להימלט באוקראינה רגע לפני הסגרתו לישראל, נעצר ב-2019 בעיר אומן לאחר מצוד שנמשך יומיים, הוא הוסגר לארץ ומעצרו הוארך מעת לעת. הוא נעצר לראשונה באוקראינה בחודש מרץ, לבקשת ישראל, ובמקביל נעצרו בארץ עשרות ממפעילי הרשת שעמד בראשה.
סילבר עצמו כתב בעבר למשטרה כי "הרעיון של 'טלגראס' נועד לאפשר לאלה הזקוקים לקנאביס בתור תרופה, או לצרכי פנאי, להשיג זאת בלי להזדקק למפגשים עם עבריינים ותוך הגנה מפני 'עקיצות' או סחורה (באיכות) ירודה. התמונה המעוותת וההזויה שהנכם מנסים לצייר, תוך הפרה ורמיסה של הזכויות הבסיסיות שלי כדי לגרום להרשעתי בפשע שמעולם לא ביצעתי - לא תצלח".
עו״ד איתי בר עוזעו"ד איתי בר עוז, שמייצג את עמוס דב סילבר
בחודש שעבר הוא עלה לכותרות בעקבות ריצתו לכנסת מהכלא, במסגרת רשימת "יש כיוון" בראשותו. בינתיים, המשפט בתיק "טלגראס" נמצא בשלב ההוכחות לאחר שהתנהל בשלבים מקדמיים במשך תקופה ארוכה, ועסק בקבילות הראיות בלבד. זאת לטענת סנגוריו כי הראיות שנאספו נגד סילבר מלכתחילה "לא חוקיות ופסולות מיסודן".