1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין פרידה ריב אילוס אילוסטרציה
גירושים גירושין פרידה ריב אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
החלטה חריגה של בית משפט מחוזי חייבה אם שהסיתה את ילדיה נגד אביהם במשך כמה שנים עד לגרימת ניתוק הקשר עמו, לפצות את בעלה לשעבר ב-400 אלף שקלים. עם זאת, בקשת האב לקבל משמורת על שלושת ילדיו נדחתה לנוכח התנגדותם.
הורי הילדים, עצמאים מיישוב מבוסס, התגרשו לפני כשבע שנים. כיום הילד הבכור בגיר ושתי אחיותיו עדיין קטינות. כשנה לאחר הגירושין, החל ה"ניכור ההורי" מצד הילדים כלפי אביהם. במקביל לכך החלה האם להגיש באופן סדרתי תלונות למשטרה נגד בעלה לשעבר בטענה שהוא פוגע מינית בבנותיהם. כל התלונות נדחו על ידי המשטרה עקב חוסר ראיות, וגם גורמי מקצוע קבעו כי אין עדויות לטענת האם.
מאז שהילדים לא ראו את האב באופן סדיר, ניסו בתי משפט שונים שדנו במקרה ליזום פתרונות שלא צלחו. במהלך השנים עברה האם עם הילדים למקומות מגורים שונים, ללא תיאום עם האב וללא אישור בית משפט. כמו כן, האם שינתה לילדים מסגרות לימוד מבלי ליידע את האב ואף ציינה אירועים מרכזיים בחיי הילדים ללא האב.
לנוכח התנהגות האם וניתוק הקשר בין הילדים לאב, המליצו גורמי המקצוע בשלב מסוים להעביר את המשמורת על שניים מהילדים לאב. ואולם, המלצה זו לא התממשה. בסופו של דבר קבעו גורמי המקצוע כי אין תוחלת ממשית לחידוש הקשר. בעקבות כך האב ופרקליטיו, עורכי הדין שמעון פרץ ואיתי ביטון ממשרד "בר מוחא", הגישו תביעת נזיקין נגד האם.
לפני כמה חודשים קבע בית משפט לענייני משפחה כי האם תפצה את בעלה לשעבר ב-80 אלף שקלים בגין עוגמת נפש. האב ופרקליטיו הגישו ערעור לבית משפט מחוזי, שפסק באחרונה כאמור כי סכום הפיצוי יגדל ל-400 אלף שקלים.

"סבלו של האב הוא עצום"

בהחלטת בית המשפט המחוזי צוין כי "ממכלול הראיות שנפרשו בפנינו, עולה תמונה קיצונית של אם אשר הסיתה את שלושת ילדיה נגד אביהם והשחירה אותו כל כך עד שאינם רוצים לפגוש אותו או לשוחח אתו. במקביל, האם קיבלה החלטות מהותיות בנוגע לילדים ללא שיתוף האב.
"סבלו של האב בשל הנתק משלושת ילדיו והתנכרותם כלפיו הוא עצום. משך השנים הוא נלחם על שיקום הקשר עם ילדיו חרף הפגיעה הקשה בו. מעשיה הפוגעניים של האם התפרשו על פני שנים ארוכות והביאו להסתה עמוקה של הקטינים עד שהביאו לנתק מוחלט".
עם זאת, בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות האב על כך שבאמצע הליך טיפול בעניינו הוא התעקש להגיש תביעה כספית נגד האם. בשורה התחתונה קבע בית המשפט: "עיקר האחריות לנתק רובצת לפתחה של האם".
בהחלטת בית המשפט נקבע עוד כי האב יפסיק לשלם מזונות לשלושת הילדים עבור התקופה שחלפה מסוף 2019 - המועד שבו נקבע כי אין עוד סיכוי לחידוש קשר בין הילדים לאב. בקשת האב לקבל משמורת מלאה על הילדים כאמור נדחתה, בין היתר מאחר שלפי בית המשפט לא ניתן לכפות על הילדים קשר עם אביהם.
עו"ד לביא נעים, פרקליטה של האם, אמר בתגובה: "מדובר בפסק דין חריג ומקומם. מצד אחד דוחה בית המשפט את תביעת האב למשמורת ולהוצאת הילדים מרשות האם לפנימייה ובכך מאשר את המשך החזקת הילדים אצל האם, ובאופן סותר קובע פיצוי חריג ולא פרופורציונלי לטובת האב למרות שבית המשפט קבע כי האב לא עשה דבר לחידוש קשר עם ילדיו ומבקר אותו".