מכתב פיטורים, במהלך ישיבת הממשלה: הישיבה השבועית נערכה הבוקר (א') ברקע כוונת הממשלה לנסות לעקוף את פסיקת בג"ץ בעניין אריה דרעי - ולקראת סיומה הגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו לדרעי את מכתב הפיטורים, ופיטר אותו מתפקידיו כמשנה לראש הממשלה, כשר הפנים וכשר הבריאות. לאחר ישיבת הממשלה, התכנסו ראשי סיעות הקואליציה ולפי ההודעה "דנו בנושאים השוטפים וחיזקו את יו"ר ש"ס דרעי". בישיבה נכח בה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שהחרים את ישיבה הממשלה, ובהודעה נכתב כי "נכחו בה כל ראשי המפלגות והיא התקיימה באווירה טובה וחמה".
"בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר אני נאלץ להעביר אותך מתפקידך", אמר נתניהו בישיבת הממשלה, וטען כי החלטת בג"ץ "מתעלמת מרצון העם". דרעי הגיב באומר כי ימשיך להנהיג את ש"ס, וטען כי לא חשב לרגע לא לקיים את פסק הדין. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן דמעה בממשלה בעת פיטורי דרעי. היא אמרה שחלק מבני משפחתה מצביעים ש"ס והבהירה: "נילחם בדיכוי".
נתניהו הקריא את המכתב לדרעי במהלך הישיבה: "כידוע, החלטתי למנותך כמשנה לראש הממשלה ושר הפנים והבריאות באישור רוב חברי הכנסת בשל העובדה שאני רואה בך עוגן של ניסיון, תבונה ואחריות החשובים למדינת ישראל בכל עת, ובעת הזו במיוחד. כן סברתי שחשוב שתשרת את מדינת ישראל כחבר הקבינט בממשלתי, שם תוכל להשפיע מניסיונך רב השנים עוד כחבר קבינט בממשלתם של יצחק שמיר ויצחק רבין - ניסיון עשיר, שתורם לביטחונה וחוסנה של ישראל".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
דרעי לצד נתניהו, במהלך הישיבה עצמה
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
7 צפייה בגלריה
מכתב הפיטורים שנתן נתניהו לדרעי
מכתב הפיטורים שנתן נתניהו לדרעי
מכתב הפיטורים שנתן נתניהו לדרעי
7 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי סיעות הקואליציה
ישיבת ראשי סיעות הקואליציה
ישיבת ראשי סיעות הקואליציה, עם סמוטריץ' ודרעי
"לצערי הרב, בג״ץ החליט כי מוטלת עלי חובה להעבירך מתפקידך כשר הפנים והבריאות", כתב נתניהו. "החלטה מצערת זו מתעלמת מרצון העם, כפי שבא לידי ביטוי באמון הרב שהציבור נתן לנציגי העם ונבחריו בממשלתי, כשהיה ברור לכל שתשרת בממשלה בתפקיד שר בכיר. בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל מניסיונך ומכישוריך הרבים, בהתאם לרצון העם. עם זאת, בעקבות פסק הדין, עליי להודיעך כי אני נאלץ בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר, להעבירך מכהונתך כשר בממשלה".
בעקבות מכתב הפיטורים שקיבל, אמר דרעי לנתניהו: "אני שומע בקולך את העצב על החלטת בית המשפט וההשלכות שלה". לדבריו, הוא ונתניהו לא סברו לרגע לא לקיים את פסיקת בג"ץ: "זמן קצר מאוד אחרי פרסום ההחלטה ביום רביעי הייתי בביתי, ולשנינו היה ברור שנקיים את החלטת בית המשפט, לא היה בכך ספק בשום שלב. בניגוד לאלו שמתהדרים בנוצות של 'איכות' שלטון החוק וקוראים להפרות סדר ולהפרה של החלטות הכנסת והממשלה".

7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו והכיסא הריק של דרעי, בפתח הישיבה
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
"אני יכול להגיד לחבריי בממשלה ולציבור שהיה ברור לתביעה והיה ברור ליועמ"ש הקודם, אביחי מנדלבליט, שאין לי כוונה ושלא הייתה לי כוונה מעולם ולא התחייבתי לפרוש מהחיים הפוליטיים", טען דרעי שוב. "הדברים היו ברורים על השולחן מתחילת המגעים ועד סופם. הדברים נאמרו אף על ידי נציג מחלקת הבג״צים בדיון. יש לי מחויבות ברזל ל-400 אלף איש שבחרו בי ובש״ס, שום החלטה שיפוטית לא תמנע ממני מלשרת אותם ולייצגם".
דרעי הבהיר כי ימשיך לעמוד בראש המפלגה: "בכוונתי להמשיך ולתרום בכל כוחי לציבור ולקואליציה, בכוונתי להמשיך ולהנהיג את תנועת ש״ס, להמשיך להשתתף בישיבת ראשי סיעות הקואליציה ולסייע בקידום המהלכים המשפטיים החשובים שהממשלה הזו נבחרה לקדם לחיזוק וביצור המשילות, ולשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל, לעזור לשכבות החלשות ולהוציאם ממעגל העוני, כפי שהצהרתי אז בעת אישור הסדר הטיעון".
בפיטורי דרעי מממש נתניהו את פסיקת בג"ץ מיום רביעי האחרון, שבה נקבע כי דרעי לא יכול לשמש שר. בשלב הראשון, כך סוכם בין נתניהו ליו"ר ש"ס, ימונו לדרעי ממלאי מקום מבין השרים המכהנים של ש"ס - יעקב מרגי, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי או חיים ביטון - מאחר שהוא מאמין שיוכל לחזור לשולחן הממשלה לאחר חקיקה מתאימה.
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו בלי דרעי. לישיבות הבאות הוא כבר לא יגיע
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יו"ר ש"ס מגיע לישיבה, אחרי תחילתה
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
7 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
השרה דיסטל-אטבריאן. דמעה בעת הפיטורים
(צילום: הדר יואביאן)
הסיכום בין ראש הממשלה ליו"ר ש"ס - שעדיין מחזיק בתיקי הבריאות והפנים - גובש כבר ביום רביעי האחרון, שעות אחרי פסיקת בג"ץ, אז ביקר נתניהו את דרעי ונפגש איתו במשך 45 דקות. באותו יום פנתה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לנתניהו, ובמכתב שהעבירה לידיו כתבה כי עליו "לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה".
בדקות הראשונות של הישיבה דרעי לא נכח, והוא נכנס אליה מיד לאחר החלק המצולם, הכולל את דברי ראש הממשלה. הוא הגיע לישיבה למרות פסיקת בג"ץ, ועל אף המכתב של בהרב-מיארה לנתניהו, לפיו עליו להעבירו לתפקידו.
בדבריו בפתח הישיבה הודה נתניהו "למשנה לראש הממשלה ולשר הבריאות דרעי, ולאנשי משרד הבריאות", על אישור סל התרופות. לאחר מכן הוא הזכיר את פגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן. על פסיקת בג"ץ על דרעי ופיטוריו הקרובים הוא לא אמר מילה, וכך גם על פינוי המאחז וההחרמה של הציונות הדתית, ועל ההפגנות שיותר מ-100 אלף איש נכחו בהן אתמול.
על ביקור סאליבן אמר נתניהו כי הוא "מתקיים בזמן מיוחד. זמן של אתגרים רציניים לביטחון הלאומי שלנו והזדמנויות רציניות לשלום עם שכנינו. במוקד השיחות בינינו עמדו האתגרים הביטחוניים האזוריים, וכמובן בראשם איראן, וכן דרכים לשיתוף הפעולה בינינו מול אתגר משותף זה. אני חייב להגיד שיש רצון הדדי אמיתי להגיע להבנות בנושא זה, שהוא בעל חשיבות מכרעת לביטחון המדינה. הדיונים בנושא יתקיימו בשבועות הקרובים בין ירושלים לוושינגטון".

"ומביטחון לכלכלה: מדינת ישראל סיימה בהצלחה אדירה הנפקה של אגרות חוב ממשלתיות", הוסיף נתניהו. "המדינה גייסה ממשקיעים מוסדיים בינלאומיים שני מיליארד דולר, כשהביקושים הגיעו ללמעלה מ-10 מיליארד דולר. זה כמובן בניגוד גמור לקמפיין ההפחדה שמובילה התקשורת נגד הממשלה. השווקים לא קונים את זה. לא רק שהם לא קונים את זה, הם הולכים בהיפך הגמור. העולם דווקא כן מאמין במדיניות שלנו, הוא מאמין בכלכלת ישראל, הוא מאמין בהנהגה של מדינת ישראל".
שרי הציונות הדתית, ובראשם יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ', החרימו את ישיבת הממשלה, בעקבות פינוי המאחז "אור חיים", שהקמתו נחשפה ב-ynet. סמוטריץ' טען ביום שישי כי שר הביטחון יואב גלנט "הורה על פינוי המאחז על אף הנחייתי, ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים".
בפתח הישיבה כאמור נתניהו לא התייחס לפינוי ולהחרמה, וגם לא להפגנות נגד המהפכה המשפטית נתניהו לא התייחס. אתמול הפגינו יותר מ-100 אלף בני אדם ברחוב קפלן בתל אביב, בנוסף להפגנות שהתקיימו בכיכר הבימה, בירושלים מול בית הנשיא, בחיפה, בבאר שבע ובהרצליה. בסיום ההפגנה צעדו המפגינים ברחובות תל אביב, תוך שצעקו בין היתר: "ישראל לא דיקטטורה", "יריב לוין, פה זה לא פולין" ו"העם דורש צדק חוקתי".
שר התקשורת שלמה קרעי אמר בתגובה לפיטורים של דרעי: "הוספנו היום 120 מיליון שקל לסל התרופות בהובלת השר אריה דרעי, אבל עדיין לא נמצאה תרופה לשגעון הגדלות של בג"ץ והיועמ"שים... עובדים על זה... נדרשת כאן עבודת מחקר רב תחומית שתושלם בקרוב בהובלת שר המשפטים לוין. לא תספיקו למצמץ ודרעי יחזור בענק בדלת הראשית".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את התנהלות הממשלה ואמר: "מה שאנחנו רואים זו לא ממשלה, זה קרקס. נתניהו חלש אבל הוא צריך למנות עוד היום שר בריאות ושר פנים במשרה מלאה. אזרחי ישראל לא צריכים לשלם את המחיר על השחיתות והבלגן של הממשלה הזאת".
פורסם לראשונה: 11:10, 22.01.23