היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה טוענת בתגובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ, כי למרות ההחלטה שוועדת הבדיקה הממשלתית לחקר פרשת הרוגלות לא תעסוק בתיקים תלויים ועומדים - נעשתה פנייה אליה ולפרקליט המדינה בבקשה למסור חומרים שנוגעים להליכים אלו.
הממשלה אישרה באוגוסט בשנה שעברה פה אחד את הצעת שר המשפטים יריב לוין להקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתעסוק ב"מתן צווים להאזנת סתר וביצוע מעקבים אחר אזרחים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים". הוועדה, שהוסמכה לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, הוקמה בעקבות פרשת NSO שנחשפה בכלכליסט.
1 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
היועמ"שית בהרב-מיארה ושר המשפטים לוין
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
זמן קצר לאחר האישור בממשלה, הגישו ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל' אמיר אשל וארגון "הגלימות השחורות" עתירה לבג"ץ נגד הקמת הוועדה. העותרים ביקשו להחליף את יו"ר הוועדה השופט בדימוס משה דרורי, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, שהתבטא בעבר בנחיצות המהפכה המשפטית.
העותרים דרשו מבג"ץ להוציא צו שמקפיא את כל פעילות הוועדה שתפקידה לבדוק את השימוש שעושה מערכת אכיפת החוק בתוכנות הרוגלה. "מדוע לא לפעול לתיקון החלטת הממשלה כך שתעלה בקנה אחד עם הוראות חוק הממשלה, עמדת גורמי הביטחון וחוות הדעת של היועמ"שית - ותבהיר כי אין הוועדה רשאית לעסוק בהליכים פליליים פרטניים תלויים ועומדים, ובכלל חקירות מתנהלות, תיקים הממתינים להכרעת תביעה והליכים המתנהלים בבתי המשפט - לרבות ההליך נגד ראש הממשלה", נטען על-ידי העותרים.
דיון בעתירה טרם התקיים וגם לא ניתנו עדיין צווים בנושא. יחד עם זאת, בג"ץ קבע באחרונה כי פעילות ועדת הבדיקה הממשלתית בעניין הרוגלות לא תעסוק בהליכים פליליים תלויים ועומדים, מחשש מפגיעה בהם בשלב זה - עד להחלטה האם להוציא צווים בנושא. ההחלטה התקבלה לאחר הודעת הוועדה לבית המשפט, שלפיה פעילותה תוגבל כרגע ל"גיבוש נהלים, איסוף חומר ולימוד הנושאים שעל הפרק, קביעת סדרי הדיונים, גיבוש הצוות המקצועי שיסייע לה, איסוף פניות מהציבור ואיסוף חומרים ראשוניים לשיח ולראיונות מקדימים עם בעלי עניין".
השופטים אימצו את ההצהרה בנושא, וקבעו בהחלטה שניתנה כאמור באחרונה כי הוועדה והעומד בראשה "יימנעו מפעולה המקימה חשש לפגיעה בהליכים. טרם הוכרעה הבקשה לצו ביניים".

"מידע אינו מתיישב עם החלטת בית המשפט"

בתגובה שנמסרה כעת לבג"ץ, הצהירה היועצת המשפטית לממשלה כי גם היא תומכת בבקשה למתן צו ביניים, וציינה כי "ימים ספורים לאחר שניתנה החלטת בית המשפט הנכבד, שלח מזכיר הוועדה אל היועצת המשפטית לממשלה ואל פרקליט המדינה 'פנייה ראשונית לאיסוף חומרים רלוונטיים', תוך בקשה להעביר חומרים שונים. בפניות נכללו בקשות כוללניות לחומרים ומסמכים, שכוללים על פני הדברים גם מידע הנוגע להליכים תלויים ועומדים, תוך שגם נראה כי לא ניתן לבודדו באופן סביר, וזאת באופן שדומה כי אינו מתיישב עם החלטת בית המשפט".
בשל כך, ביקשה היועצת המשפטית לממשלה מבג"ץ "להבהיר כי ההסתייגות לעניין הליכים תלויים ועומדים, לפי החלטת בית המשפט, תחול גם לעניין איסוף חומר, איסוף פניות מן הציבור, איסוף 'חומרים ראשוניים מהגורמים הרלוונטיים', ו'שיח' ו'ראיונות מקדימים עם בעלי עניין', וכי ב'מקום שמה מאלה כרוך במידע הנוגע להליכים תלויים ועומדים, לא תעסוק בו הוועדה עד להכרעה בבקשה לצו ביניים בעתירה'".
בהרב-מיארה מבקשת עוד מבית המשפט להבהיר כי "הליכים תלויים ועומדים כוללים כל הליך פתוח לרבות תיקי חקירה שטרם הועברו לפרקליטות ככל שישנם, תיקים הממתינים להכרעת התביעה והליכים המתנהלים בבתי המשפט וטרם ניתן בהם פסק דין חלוט".