הרפורמה בבחינות הבגרות עליה הכריזה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ביום שלישי גררה תגובות וביקורות שליליות רבות מצד מורים בתיכונים, אך אצל התלמידים נראה שהמצב שונה. "נותנים לנו לבחור ולחקור, ואני חושב שזה יותר מתאים להיום לעומת מבחנים", אמר הבוקר (חמישי) עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, בריאיון לאולפן ynet.
"ריבוי הדעות, גם הקיצוניות שבהן, נובעות משום שלא כולם הבינו מה אומרת הרפורמה באמת, כך שכל אחד לוקח את זה לפרשנות שלו", הסביר שחר. "מדברים על שינוי שיטת הבחינה. זה לא שביטלו את הבגרות בהיסטוריה, אזרחות, ספרות ותנ"ך – פשוט הפכו אותן לעבודה פנימית שמגישים בבית הספר במקום בחינה שצריך לשנן לקראתה ו'להקיא' את החומר".
שחר ציין כי הוא דווקא מקבל את השינוי בברכה, וכי לדעתו יש בו היגיון: "אנחנו התלמידים היינו חלק מאוד משמעותי בתהליך, גם המלצנו בדיוק על הדברים שקורים עכשיו". יו"ר מועצת התלמידים הוסיף כי הגיע הזמן שמערכת החינוך תחליף את גישתה. "אני חושב שהמערכת צריכה להתחדש, הבנו את זה בתקופת הקורונה. כמה אפשר עם הבגרות שאתה נבחן בה ואחרי זה שוכח את החומר? בסוף כשאתה עושה עבודה אתה לומד וחוקר במשך שנתיים-שלוש, ואתה צריך גם בסוף לעמוד מול בוחנים מבחוץ ולדבר על העבודה הזאת, זו עוד מיומנות שחסרה לך בבגרות כשאתה נבחן על הדף".
לגבי ההשלכות של מעבר מבחינה לעבודה אמר שחר כי הוא מאמין שזו הדרך לרכוש מיומנויות רלוונטיות יותר ללימודים האקדמיים ולשוק העבודה. "הרפורמה לא תפתור את כל הבעיות במערכת החינוך, ואפילו לא את הבעיות בבגרויות, אבל אני חושב שזו התחלה של תהליך", טען. "בעיניי צריך לשנות את כל שיטת ההערכה. לתת מקום אפילו למקצוע החינוך שכמעט ולא מתייחסים אליו היום, ולתת לו חשיבות גדולה יותר. בית הספר צריך להכין אותך לחיים, במקום לגרום לך לקבל את תעודת הבגרות בשביל האוניברסיטה".
1 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
"כשאתה עובד לאורך זמן אתה לומד וצובר מיומנויות". בגרות בהיסטוריה בבית הספר בליך
(צילום: מוטי קמחי )
בנוגע לחששות מפני העתקות או קנייה של עבודות, אמר שחר כי "גם בבגרויות וגם בבחינות אפשר להעתיק ומעתיקים גם היום. בסוף צריך להציג את העבודה מול בוחן, אתה לא יכול להעתיק. אתה צריך לדבר את העבודה, אתה צריך להבין משהו. אני חושב שזה הרבה יותר טוב מאשר לסמוך על כך שתלמידים לא יעתיקו, בטח לא בבחינות פנימיות".