חצי שנה לפני תום כהונתו של ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ועדיין לא הושגו הסכמות על נשיא קבוע. בדיון בוועדה לבחירת שופטים שהתקיים היום (חמישי), יותר מחצי שנה שאין נשיא קבוע לעליון, מאז פרישתה של אסתר חיות באמצע אוקטובר, תהתה שרת ההתיישבות אורית סטרוק: "מדוע צריך לבחור נשיא עכשיו ולא להסתפק במ"מ פוגלמן? מה דחוף כל כך?".
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, אורית סטרוק
עוזי פוגלמן, אורית סטרוק
פוגלמן וסטרוק. "למה בכלל לבחור נשיא ולא להסתפק בממלא מקום?"
(צילום: אתר בתי המשפט, עידו ארז)
שר המשפטים יריב לוין, שנגדו ונגד הוועדה כבר הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה למנות באופן מיידי נשיא לעליון, פנה לשופט פוגלמן: "אני מבטיח לך שאנחנו לא מתכוונים להדיח אותך מכהונתך כממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, אבל לא נסכים למינוי נשיא אחריך בלי הסכמות רחבות". הוא הדגיש בפני חברי הוועדה: "אתם יכולים להגיש בג"צים כדי לכפות בחירת נשיא ולהשתלט על הוועדה, אבל זה לא בסדר. אתם רואים שמינינו כ-100 שופטים לכל הערכאות בהסכמות - צריך להסכים גם על בחירת נשיא. ישראל לא צריכה אווירה של עימות בזמנים קשים כאלה".
הועדה בחרה היום כ-30 שופטים לערכאות הנמוכות ובכך כמעט השלימה את החוסרים שהיו במצבת השופטים. בחודשים האחרונים נבחרו בהסכמה רחבה כ-100 שופטים לרוב הערכאות. לקראת תום הישיבה סיכם השר לוין: "עכשיו השלמנו חבילת הסכמות על מינויים. נותר עתה לבחור נשיא לעליון ואת שני השופטים החסרים. נותר גם למנות חמישה שופטים למחוזי בירושלים". נכון להיום, נציגי הימין בוועדה מסרבים לקדם את שופטת השלום ג'ויה סקפה-שפירא בטענה כי היא מפלה לטובה נאשמים פלסטינים בעבירות אלימות והסתה - ולכן אין הסכמות על בחירת יתר השופטים בירושלים.
השופט פוגלמן מודאג מאד מהעובדה שחצי שנה לפני תום כהונתו, לא ברור אם הבא בתור אחריו ימונה על פי ותק, ויהיה זה השופט יצחק עמית. "באוקטובר אצא לגמלאות, חייבים כבר למנות נשיא במקומי, אוקטובר זה כבר כאן", הדגיש בפני שר המשפטים וחברי הוועדה. "נשיא העליון הוא אחד מסמלי השלטון ולא ראוי שלמדינת ישראל לא יהיה נשיא. מילאתי עתה כממלא ממקום את התפקיד בכל הטקסים הממלכתיים – חייב להיות נשיא קבוע".
2 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
לוין. "מינינו עשרות שופטים, צריך הסכמה גם על הנשיא"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לוין השיב לו: "הגענו להסכמות יוצאות מן הכלל ומינינו עשרות שופטים, צריך הסכמה רחבה כדי למנות נשיא ושופטי עליון". פוגלמן טען בפניו: "גם אנחנו רוצים הסכמות".
אז השרה סטרוק תהתה: "דיברנו כבר בעבר על בחירת נשיא לעליון ושאלתי אתכם מדוע צריך לבחור נשיא עכשיו ולא להסתפק במ"מ פוגלמן? מה דחוף כל כך? מה חסר בעליון כשפוגלמן משמש כמ"מ?". לדבריה, "הנימוק היחיד שהעלתם הוא סוגית הייצוגיות של הנשיא. עובדה שפוגלמן ייצג יפה מאוד את המערכת בטקסים ב'יד ושם' וב'פרס ישראל'". כאמור, למרות שכבר יותר מחצי שנה אין נשיא קבוע לעליון, טענה השרה: "לא הצגתם נימוק מהותי אחד מדוע דחוף לבחור נשיא".
ח"כ קארין אלהרר, נציגת האופוזיציה בוועדה, פנתה לנציגי הקואליציה: "עד כה חסמתם אפשרות להצביע על בחירת נשיא לעליון ". שופטת העליון דפנה ברק-ארז, הדגישה: "הנשיא הנבחר מכהן עד פרישתו. לעומת זאת אפשר לקטוע את כהונת מ"מ הנשיא". השרה סטרוק השיבה מנגד: "מי חושב בכלל לקטוע את כהונת פוגלמן. אנחנו נהנים ממנו, לא מונחת על צווארו אף חרב". השר לוין, הוסיף על דבריה: "נכון, אנחנו לא מתכוונים להדיח אותו. אני מציע שבמקום לעסוק בהדחות נשתדל להתגבש ולהגיע להסכמות".