חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד תקף היום (שני) בריאיון לאולפן ynet את הממשלה על רקע יוקר המחיה המשתולל והמשבר במערכת החינוך. קיש דחה טענות שנשמעו לפיהן מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד קשורה לליכוד.
"לא משנה קרבה כזו או אחרת, זה באמת לא העניין, יש פה עניין מהותי של פתיחת שנת הלימודים, התייחסות לתנאי שכר המורים", אמר קיש. "אני חושב שלערבב את זה באיזה ניחוח פוליטי זה עושה חטא לאמת, חטא לכל האנשים שעוסקים בדבר".
5 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
"עושים חטא לאמת". יפה בן דויד
(צילום: יריב כץ )
-זה בכוונת מכוון הסיפור של לצבוע את זה בצבעים פוליטיים כדי לתקוע טריז במאבק המורים? "אני חושב שיש פה מערכת בחירות, ויש קמפיין בחירות ומנסים כאילו לנסות לייצר קשר לליכוד למקומות שאין לנו שום קשר ואפס רלוונטיות. יש פה אירוע מקצועי שמתנהל בין האוצר למשרד החינוך לבין המורים ונציגיו, ולנסות לתלות בזה עכשיו השפעה פוליטית כזו או אחרת של הליכוד זה פשוט שקר גס וחבל שמתעסקים בזה, אני מציע להתעסק במהות ולא בשטויות".
-עד כמה שידוע לך, ליפה בן דויד או לבעלה יש קשר לליכוד? "אני מודה שלא יודע יותר מדי, גם אני שמעתי שהיה איזה אירוע של חתונה שמדברים עליו כאיזה אירוע מפתח, אני לא הייתי שם, אז להגיד לך עכשיו משהו שאני לא יודע עליו שום דבר, זה לא רציני".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"שמח שחזר בו מההתבטאות האומללה". בני גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
קיש תקף את התפקוד של הממשלה. "היא כושלת בכל מה שהיא נגעה, מההתמודדות ביוקר המחיה ובמחירים שהם פשוט לא עושים דבר, נכשלים וגרמו בעצמם במסים שהם הטילו לתחילת הסחרחורת המטורפת הזו, הם נכשלו במהלכים המדיניים שהם ניסו להוביל".
-תחילת הסחרחורות וזה לא אני אומרת אלא כל מומחה כלכלי אומר - קשורה בכלל באינפלציה העולמית שדווקא בישראל מרוסנת יותר. "ממש לא מסכים. כשהתחילה הקורונה, משבר עולמי, אף אחד לא ידע שום דבר, ואנחנו בהובלת נתניהו הוצאנו את ישראל ראשונה מהקורונה בהליכה אגרסיבית להביא חיסונים ומצאנו את הפתרון. נכון, יש פה משבר עולמי, אבל יש פה ממשלה כושלת שלא רק שהיא לא עשתה שום דבר למנוע את המשבר, שזה תפקידה, היא בעצמה נתנה מיסוי על גורמים שהעלו את יוקר המחיה, זאת אומרת בהפוך על הפוך הם היו מנוע וקטליזטור לדבר הזה. ממשלה מתמודדת עם קשיים כל הזמן, זה תפקידה, אז לבוא ולהגיד שיש פה עליות מחירים בכל העולם אז אין מה לעשות? זה פשוט מראה שהם חדלי אישים, חסרי ניסיון, נכשלים בכל מה שעושים ולא מסוגלים לשים תוכנית אחת לרפואה".

קיש נשאל על ריאיון של בני גנץ לאתר סעודי מלפני שנתיים שעלה לרשתות שוב לאחרונה, שם גנץ אומר שיש מקום לבירה פלסטינית בירושלים מאוחדת.
השר אלון שוסטר מכחול לבן אמר לנו היום שזה בכלל קשור לרה"מ דאז נתניהו, ולמה שהוא ניסה לקדם במסגרת תוכנית טראמפ. השתכנעת? "ממש לא, הם אולי מנסים לעוות מציאות, אבל מאז אפילו ראינו את גנץ מארח את אבו מאזן אצלו בראש העין, ראינו את גנץ בניגוד לחוק מעביר מאות מיליונים לרשות הפלסטינית. הוא רואה בהם שותף, הוא רואה בהם מהלך שיכול לייצר פה איזו מציאות של מדינה נוספת. אני שמח שהוא נסוג מהאמירה שלו ולפחות לא מנסה להצדיק את אותה אמירה אומללה.
" האיש מנותק מהימין, בוחר באג'נדה אחרת, בוחר ללכת אחרי אבו מאזן, להעביר לו כספים בניגוד לחוק הטרור שכל עוד הם משלמים למשפחות רוצחים כספים צריך לקזז מהם ואנחנו העברנו את זה ועשינו את זה. מי שחושב כמוהו שיבחר בגנץ ומי שרוצה בימין ובממשלה לאומית חזקה שיבחר בליכוד".
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן וגנץ
(צילום: gettyimages, אלכס קולומויסקי)
קיש טען כי גנץ חותר להקמת מדינה פלסטינית. "הוא בא באג'נדה מלאה של שמאל שזה הקמת מדינה פלסטינית. אנחנו מתנגדים לזה בכל הכוח. הצלחנו להוציא את אבו מאזן מחוץ למפה הפוליטית המדינית הבינלאומית, הם בכוח הכניסו אותו פנימה בשנה הנוראית הזו. עם ממשלה אנטי ציונית, עם גורמים אנטי ציוניים, של האחים המוסלמים וגם המשותפת בפנים. הציבור יצטרך להחליט מה הוא בוחר".
קיש התייחס לפיצול בין בן איתמר גביר ובצלאל סמוטריץ' ואמר כי השניים חייבים ללכת יחד ולפתור את המחלוקות. "הימין לא יכול להרשות לעצמו לאבד קולות, וגם בצלאל וגם איתמר צריכים לנהוג באחריות וללכת ביחד. הסקרים הם משקרים/משכרים. כבר שילמנו על זה מחיר, גם איתמר בעצמו, עוצמה יהודית שרפה נדמה לי בבחירות מספר 2 איזה 80 אלף קולות, פייגלין שרף. תמיד מנפחים אותם לחשוב שהם עוברים את אחוז החסימה ובסוף זה מתפוצץ להם בפרצוף. אין לנו את הלוקסוס הזה, הם חייבים ללכת ביחד, אני מצפה מבצלאל ואיתמר שעם שניהם אני מדבר, שניהם חברים שלי, להגיע לחדר אחד, לשבת, לסגור את המחלוקות ולצאת ברשימה משותפת".
עם זאת קיש שלל את האפשרות ששוב הליכוד ישריין מישהו מהציונות הדתית כדי לסייע בפתרון המשבר. "את המחיר הזה אנחנו לא נשלם. אנחנו מספיק מחויבים, אני אומר, לדוגמה, לעמיחי שיקלי, שאם כבר מישהו צריך לקבל שריון זה הוא".

שוסטר: "גם סער ואלקין חושבים שמדינה אחת היא אסון"

סגן שר הביטחון אלון שוסטר מכחול לבן, התייחס באולפן ynet להתבטאות של גנץ מלפני שנתיים לפיה יש מקום לבירה פלסטינית בחלק מהכפרים שנמצאים בשטחה של ירושלים. "יש כאן ניסיון נואל להוציא דברים מהקשרם. שר הביטחון דיבר כאשר היה מדובר על תוכנית טראמפ, אותה תוכנית שניסתה למצוא פתרון, הסדר של קבע, שאנחנו רחוקים ממנו לצערי, ומצאנו באותה תכנית נקודות חיוביות ונקודות פחות חיוביות".
5 צפייה בגלריה
אלון שוסטר
אלון שוסטר
אלון שוסטר
(צילום: שמוליק דודפור )
"איננו מצויים בשלב הזה של ההיסטוריה של מדינת ישראל בדיון מדיני", הוסיף שוסטר. אנחנו עסוקים בדחיית המלחמה, בהקטנת הדימום, בניסיון לחזק את התיאום הביטחוני, ובחיזוק רכיבים אזרחיים וכלכליים. אם וכאשר בעתיד ירווח ונוכל לעסוק בהקשרי סיום סכסוך גם בהיבט המדיני, אני מאמין שנעשה את זה בחפץ לב".
-יכול להיות שזאת אחת הסיבות שאתם לא מצליחים להתרומם בסקרים, כי אנשים רואים מצד אחד את שוסטר ואת איזנקוט, מצד שני את גדעון סער, ולא כל כך יודעים למה להאמין. "התיאור שלך הוא קצת דרמטי. שוסטר ואיזנקוט אמרו בצורה ברורה שמדינה אחת דו-לאומית היא אסון למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ותתפלאי, גם גדעון סער ואלקין ומתן כהנא חושבים אותו דבר בדיוק".
שוסטר אמר כי על רה"מ לפיד להתערב במשבר במערכת החינוך ואיום השביתה בראשון בספטמבר. "רה"מ צריך לכנס את הממשלה, כפי שבזמני קרב אנחנו מוצאים את עצמנו בקבינט. המציאות בתחום החינוך היא מציאות משברית, בלתי אפשרי שמיליוני אזרחים ישראלים, ילדים והוריהם, לא יודעים מה יקרה בעוד שמונה ימים, אני חושב שמה שצריך לעשות זאת מעורבות מסיבית של רה"מ ושל הממשלה כולה, בהחלט".