מתיחות דיפלומטית בין ישראל לגרמניה בעקבות הגעתו של שגריר המדינה בישראל, שטפן זייברט, לדיון הדרמטי בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות. זייברט אף העלה סרטון בעודו יושב על ספסלי בית המשפט הישראלי, ובמשרד החוץ - שם ראו זאת כהתרסה - לא אהבו את זה. בהמשך כבר הועבר מסר לשגריר, שלפיו ישראל רואה בחומרה את התנהלותו והגעתו לדיון.
שר החוץ אלי כהן הנחה את שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, לפנות לשרת החוץ הגרמנית אנאלנה ברבוק - שבעבר אמרה כי היא מודאגת מהמהפכה המשפטית - ולהעביר מסר שהתנהגותו של השגריר אינה מקובל, ומהוות התערבות בסוגיות פוליטיות פנימיות בישראל.
1 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
קנצלר גרמניה שולץ גיבה את השגריר. "עקרונותיו ברורים מאוד"
(צילום: Sean Gallup/ gettyimages)
קנצלר גרמניה אולף שולץ גיבה את זייברט בשיחה עם כתבים בביקורו בניו יורק. "השגריר הגרמני הוא אדם מחויב מאוד עם עקרונות ברורים מאוד. ואני חושב שכולם יודעים את זה - כולל בישראל".
זייברט אמנם לא זומן לשיחת נזיפה, אך בישראל רואים את התנהלותו כבעייתית מאוד - ולעיתים גם "גובלת בחוסר הבנה של תפקיד הדיפלומט". בעבר הוא כבר זומן לשיחות נזיפה במשרד החוץ בירושלים.
הגרמנים, בכל אופן, לא נותרו חייבים - ודובר משרד החוץ בברלין פרסם הצהרה שלפיה "לדיפלומטים יש אחריות מרכזית להתבונן על התפתחויות פוליטיות חשובות במדינות המארחות, גם אם הן מקומיות. ביקור בדיון פומבי בבית המשפט העליון של מדינה שותפה, כמו ביקורו של השגריר זייברט, הוא דוגמה מצוינת עבור מנהג מקובל זה. משרד החוץ הפדרלי נמצא בקשר קבוע עם שותפיו הישראלים. איננו יכולים לאשר דיווחים בתקשורת על מחאה רשמית של משרד החוץ הישראלי".
זייברט עצמו, אגב, אמר בעברית בסרטון שפרסם מתוך הדיון בבג"ץ כי "אני חושב שקורה כאן משהו חשוב מאוד לדמוקרטיה הישראלית. גם אנחנו, החברים של ישראל, מסתכלים על זה בעניין רב. אני רציתי לראות את זה בעצמי".