תקציב המדינה אושר, בקואליציה מצחצחים חרבות לקראת הקרבות הבאים: ח"כ מוסי רז (מרצ) הבהיר הבוקר (יום ב') כי מפלגתו תתנגד לקיום הסכם שבמסגרתו תוקם ישיבה במאחז אביתר שהוקם באופן לא חוקי בתקופת הממשלה הקודמת. "אם ההסכם הזה עם אביתר יכובד, אני חושב שצה"ל יצטרך להוריד מבסיסיו את הדגל הכחול-לבן ולהרים דגל לבן של כניעה לעבריינים", אמר ח"כ רז בריאיון לאולפן ynet.
סוגיית המאחז מגיעה לשלב היישום. אחרי שבמהלך החודשיים האחרונים עמלו צוותים של המינהל האזרחי על בדיקת הסקר לקרקע שעליה הוקם המאחז סמוך לצומת תפוח בשומרון, התגלה כי כ-60 דונמים מהשטח הם אדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב. בצד הימני של הקואליציה דורשים לקיים את ההסכם של המדינה עם תושבי המאחז ולאפשר להקים במקום ישיבה ובהמשך נוכחות אזרחית מלאה.
2 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
(צילום: עמית שאבי)
"יש אמנם הסכם, אבל צריך לראות מי חתם על ההסכם, האם הייתה לו סמכות לחתום על ההסכם הזה", אמר הבוקר ח"כ רז. "ההסכם הזה נוגד את ההסכם הקואליציוני שאומר שלא ייעשו צעדים חד-צדדיים בשטח. הוא נוגד גם את הסכמי אוסלו שקובעים שהשטח הזה של אביתר היה צריך לעבור לרשות הפלסטינית לפני כ-25 שנה".
- ראש הממשלה בנט אמר שההסכם הזה יכובד. "הוא אמר 'הסכמים צריך לכבד', אבל יש הסכמים הרבה יותר חשובים מההסכם הנואל הזה שאותם יש לכבד, ולא את ההסכם הזה שנעשה בניגוד להתחייבויות של הממשלה, בניגוד להתחייבויות של מדינת ישראל, בניגוד לחוק הבינלאומי, בניגוד לצדק, בניגוד למוסר, בניגוד לאינטרס הביטחוני של מדינת ישראל".
- אז מבחינתכם תתנגדו? "בוודאי שנתנגד, אנשים הרי נהרגים שם בגלל הדבר הזה. לא אכפת לאנשים מחיי אדם? אנחנו שותפים בממשלה וכמו שהם רוצים את תמיכתנו - אנחנו רוצים את תמיכתם ובדיוק כמו שהסכמנו שלא ייעשו הסכמים חד-צדדיים, גם אנחנו רוצים שייעשו צעדים. גם אנחנו רוצים שישראל תסכים להצעת השלום הערבי, להצעת השלום הפלסטינית".
- מה יקרה אם ההסכם הזה יכובד? "אם ההסכם הזה יכובד אני חושב שצה"ל יצטרך להוריד מבסיסיו את הדגל הכחול לבן ולהרים דגל לבן של כניעה כי הוא לא מייצג את מדינת ישראל אלא כניעה לעבריינים שקובעים לו איפה להקים התנחלויות ואיפה להקים ישיבה ואיך להתנהג. זה יהיה חמור מאוד".
- אז ראש הממשלה בנט נכנע לעבריינים כלשונך? "אני עוד לא שמעתי שהוא נכנע, אני גם לא מאמין שהוא ייכנע. מי שמממש דבר כזה נכנע לעבריינים. אנשים הלכו לשם ללא רשות, ללא סמכות, לשטח שאינו שלהם, מחוץ לגבולות ישראל, שהיה אמור מזמן לעבור לשיטת הרשות הפלסטינית. אז רק בגלל שהם הלכו לשם צריך להיכנע להם? ואם אקים פה התנחלות בכנסת, אוכל להקים ישיבה חילונית באמצע הכנסת?".
2 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
"ההסכם על אביתר נוגד את ההסכמים הקואליציוניים". ח"כ רז
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ רז ציין שבכל מקרה פרישה מהממשלה לא עומדת על הפרק. "זה לא שאין לי בעיה, קואליציה קשה יש לי בעיה להיות בה. האם יש לי אלטרנטיבה? אם אני אחשוב שפרישה מהממשלה תבלום הקמת התנחלות באביתר אז נפרוש מהממשלה, אבל אם אני אחשוב שזה לא יבלום - זה יגרום לקיצונים יותר לעלות לשלטון. אני נשכב על הגדר כדי שהציונות הדתית, בן גביר, סמוטריץ' ומעוז לא יישבו בממשלה".
- בינתיים השרה זנדברג נוסעת לוועידת האקלים בגלזגו והשר הורוביץ מטפל בענייני הבריאות, אבל מעבר לזה נדמה שאין כל כך השפעה לזה שמרצ בממשלה. "קודם כל, אני חושב שנושא הסביבה הוא הכי חשוב בעולם היום, השני הכי חשוב בישראל הוא נושא הכיבוש והשלישי הכי חשוב הוא נושא הבריאות. זה נכון שבנושא המרכזי של מה שקורה בשטחים הכבושים אין לנו השפעה. זה מטריד מאוד ונצטרך לעשות עם זה חשבון נפש כל שבוע".