הליגה הערבית תקיים מחר (שבת) פסגת חירום בריאד, בהשתתפות נשיאים ומשלחות ממדינות ערב, כדי לדון ב"הפסקת האלימות בעזה". לפסגה קדמה ישיבת הכנה של שרי החוץ הערבים שהתקיימה אתמול וההתייעצויות צפויות להסתיים היום, לקראת האירוע.
היום פורסם באל-ערבי אל-ג'דיד כי מצרים מתאמת את עמדותיה עם הרשות הפלסטינית ומדינות ערב לקראת פסגת החירום הערבית. מקורות מצריים מסרו לעיתון הקטארי פרטים על אודות הפגישה של ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל עם ג'יבריל רג'וב בקהיר. לפי הגורם המצרי, גורמים בקהיר הזמינו את אבו מאזן לשלוח נציג מטעמו כדי לדון בהתפתחויות ולתאם עמדה משותפת לפני היציאה לפסגה.
3 צפייה בגלריה
אחמד אבו אל רייט מזכיר הליגה הערבית עם פייסל בן פרחאן אאל סעוד שר החוץ של סעודיה ב ריאד
אחמד אבו אל רייט מזכיר הליגה הערבית עם פייסל בן פרחאן אאל סעוד שר החוץ של סעודיה ב ריאד
שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן אאל סעוד, לצד מזכיר הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט
(צילום: רויטרס / Ahmed Yosri)
במסגרת הפגישה הועברו מסרים מנשיא מצרים א-סיסי לאבו מאזן, והודגש כי על הרשות לא להגיב בנושא התרחישים האפשריים לגבי ניהול הרצועה אחרי המלחמה. רג'וב התבקש להעביר לאבו מאזן כי עליו לדבוק בהפסקת אש לפני דיון בתרחישים הנוגעים לרצועה אחרי חמאס.
קהיר העבירה בפגישה התחייבות לדחות כל צעד שיהווה הפרדה בין הגדה המערבית לעזה, דחתה כל רעיון שכולל העברת תושבי רצועת עזה לכל מקום אחר, כפי שהיא דחתה העברה של תושבי הגדה המערבית לירדן. לנוכח מידע על מתחים בין גורמים בקהיר לחמאס, עקב קריאות חמאס להפגנות לפתיחת מעבר רפיח, הגורם המצרי מסר כי התעורר מתח אך הוא לא נמשך זמן רב וחמאס הבהירה שהקריאות לא כוונו למצרים, אלא לקהילה הבינלאומית, כדי להביא להכנסת סיוע ודלק. המקור אישר כי התקשורת בין חמאס לגורמים בשירות המודיעין המצרי היא כמעט יומיומית וכי קהיר פעילה מאוד במאמץ להגיע להפוגה. הוא העריך שסביר להניח שיגיעו להפוגה קצרה, אולי של כמה שעות, לפני הפסגה הערבית.
דיפלומט מצרי מסר לאל-ערבי אל-ג'דיד לגבי הפסגה כי יש הסכמה גדולה בין המדינות החברות בליגה הערבית לגבי ההצהרה הסופית של פסגת החירום בסעודיה, ויינתן דגש על מספר עקרונות כמו דחיית עקירת פלסטינים מאדמותיהם, זמנית או לצמיתות, והפסקת הדיון לגבי עתידה של עזה עד להפסקת אש. בהצהרה יינתן גם דגש על פתרון מדיני. המקור מסר כי הפסגה אמורה להשיק מנגנון של הליגה הערבית שייזום תביעות נגד מה שהוא כינה "רצח העם" ו"פשעי מלחמה" שביצעה לכאורה ישראל בעזה, מול בתי המשפט הבינלאומיים.
אמיר קטאר צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הדיונים שלי עם עבד אל-פתאח א-סיסי הגיעו בשלב קריטי מבחינת התפתחות המצב בעזה, עקב תוקפנות ישראל וההפרה הבוטה של המשפט ההומניטרי והבינלאומי. כל הצדדים נדרשים להגביר את המאמצים לעצירת המלחמה ולהקלת סבלם של אחינו הפלסטינים".
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א סיסי פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני ב קהיר
נשיא מצרים א סיסי פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני ב קהיר
נשיא מצרים א-סיסי בפגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בקהיר
(צילום: AFP / EGYPTIAN PRESIDENCY)
לפי דיווחים של אל-ערבי אל-ג'דיד, ממקורות שליוו את ישיבת ההכנה של שרי החוץ הערבים אתמול בריאד (ההכנה לישיבה שתתקיים מחר - לב"א), התעוררו חילוקי דעות לגבי מספר הצעות שעלו במהלך הישיבה.
לטענת המקורות הועלו הצעות כמו איסור שימוש בבסיסים האמריקניים במדינות ערב כדי לספק נשק ותחמושת לישראל, הקפאת היחסים הדיפלומטיים הכלכליים-הביטחוניים והצבאיים-ערביים עם ישראל, שימוש בנפט ובלחץ כלכלי לעצירת התוקפנות בעזה, מניעת טיסות ישראליות במרחב האווירי של מדינות ערב והקמת ועדה ערבית שתסתובב בעולם לצורך פגישות, לשם "עצירת התוקפנות". לפי המקור ארבע מדינות התנגדו להצעות הללו.
בנוסף, בישיבה הועלתה הצעה לכתיבת פסקה המגנה הרג של אזרחים משני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, כאשר עיראק, אלג'יריה ותוניסיה התנגדו לניסוח בצורה חריפה ונוצר ויכוח גדול באולם שהביא להפסקת הישיבה לשעתיים.
ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, נפגש ביום רביעי השבוע עם שגריר איראן במדינה. גורם מסר לאל-ערבי אל-ג'דיד כי מיקאתי אמר שלבנון רוצה להתרחק מהסכסוך ולא מעוניינת להיות חזית נוספת, לנוכח ההשלכות שיהיו לכך עליה, אך מצד שני היא מבקשת באמצעות קשרים עם גורמים שונים הפסקת אש מהירה בעזה ואת עצירת התקיפות בלבנון.
נביל קאוק, חבר המועצה המרכזית של חיזבאללה, אמר ביום רביעי כי הפלסטינים לא מהמרים על פסגת החירום הערבית, אלא על "אסטרטגיית ההתנגדות" ועל "טילי ההתנגדות" בעזה. במהלך אירוע של חיזבאללה בחסיניה בדרום לבנון, אמר קאוק כי ישראל לא חוששת מפסגה ערבית או מפסגה אסלאמית, וכי היא חוששת מההתנגדות בעזה ובלבנון.
3 צפייה בגלריה
מחאות במצרים
מחאות במצרים
מחאה פרו-פלסטינית במצרים
(צילום: AP / Amr Nabil)
הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי פרסם השבוע כי תתקיים פסגה נוספת בריאד – פסגה אסלאמית, ביום ראשון הקרוב, שתדון גם היא ב"תוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני". השר הסעודי ח'אלד אלפאלח הודיע ביום רביעי כי הממלכה הסעודית נערכת לשתי פסגות של מדינות ערב בימים הקרובים. אתרים ערביים אף דיווחו שנשיא איראן, איברהים ראיסי, צפוי להשתתף בפסגה האסלאמית ביום ראשון. נשיא טורקיה ארדואן אמר כבר בשבוע שעבר, בהמשך להתבטאויותיו נגד נתניהו: "נלחץ להפסקת אש במהלך פסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בריאד".
עוד לפני הפסגות האחרות, בריאד מתקיימת היום (ו') הפסגה הסעודית-אפריקאית. בימים האחרונים פורסם כי הפסגה הזו תבוטל בשל מגבלות זמן ולנוכח המצב בעזה, אך היא מתקיימת בכל זאת.