בבחירות היום (שלישי) על ראשות העיר חיפה מתמודדים לא פחות מ-12 מועמדים, בהם ראש העיר המכהנת עינת קליש רותם וראש העיר לשעבר יונה יהב, שלפי כל הסקרים מוביל במרוץ. קליש רותם, אדריכלית במקצועה ומתכננת ערים, נבחרה ברוב גדול בבחירות הקודמות, הביסה את יהב שכיהן בשלוש קדנציות רצופות, והציפיות היו בשמיים. עם זאת, רבים מהתושבים מדווחים על אכזבה מהתנהלותה.
קליש רותם אמרה לאחר שהצביעה: "אני חושבת שהרבה אנשים מתעוררים ומבינים שהעיר חיפה נמצאת בצומת דרכים. אני לא חפה מטעויות בוודאות, אבל אנשים מבינים את הדברים הטובים שקרו פה בחמש השנים האחרונות, התחלה של סדר גדול גם בתוך העירייה, בעיר בכלל. אחרי כל הרעש ואחרי כל הרעל שהיה האבק מתחיל לשקוע, אז אני אופטימית".
יהב אמר לאחר הצבעתו: "זה יום חשוב. אנחנו היום הצבענו עבור חיפה ליברלית פתוחה זאת שכל חלקי האוכלוסייה יכולים להמשיך לחיות בה בשלום ובפתיחות. את זה אנחנו נעשה. אני שב לתפקיד חיי ואתם יודעים שפטריוט חיפאי אין לו גיל ואין לו גבול. נעשה פעילויות בכל העיר להחזיר את חיפה להיכן שהיא הייתה עד לפני חמש שנים".

5 צפייה בגלריה
דוד עציוני מצביע בחיפה
דוד עציוני מצביע בחיפה
הבחירות בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
יונה יהב. מרבית המועמדים המובילים תקפו אותו
(צילום: אלעד מלכה)
5 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
ראש העיר המכהנת עינת קליש רותם. משוכנעת שיכולה לנצח את יהב, אבל רבים מהתושבים מאוכזבים ממנה
(צילום: אדי קפרוב)
5 צפייה בגלריה
דוד עציוני מצביע בחיפה
דוד עציוני מצביע בחיפה
דוד עציוני מצביע בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
ראש העיר המכהנת משוכנעת כי היא תזכה גם בבחירות האלו, וכי רק היא יכולה לנצח את יהב. אולם, הסקרים אינם מחמיאים לה - והיא מדשדשת עם אחוזים בודדים. לא במקרה מרבית המועמדים המובילים תקפו במערכת הבחירות דווקא את יהב, בו הם רואים את היריב הגדול. נדמה שאותם מועמדים נלחמים כעת מי יצליח להגיע לסיבוב שני עם יהב, אז אולי יהיה ביכולתם לנצח אותו. יהב עצמו משוכנע בניצחונו כבר בסיבוב הראשון וביכולתו לזכות ביותר מ-40 אחוזי תמיכה.
חוץ מקליש רותם, מתמודדים נוספים שנותנים פייט ליהב הם עו"ד דוד עציוני, ששימש משנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון; עו"ד יעקב בורובסקי, ששירת 31 שנה במשטרה והגיע לדרגת ניצב; אביהו האן, לשעבר סגן ראש העיר וחבר מועצת העיר 11 שנה; עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, יו"ר ועדות עירוניות וחברה בדירקטוריונים של נמל חיפה ושקמונה. נוסף לכל אלה, מתמודדים על ראשות העיר גם יוסי שלום, קיריל קארטניק, צביקה ברבי, יצחק בלאס, לזר קפלון ואיברהים גטאס.
המועמד עציוני אמר: "שחר של יום חדש. אנחנו הולכים כולנו אל עבר העתיד ולא אל עבר העבר. הגיע הזמן לתת לדור הניצחון את המושכות ולא לדור הכישלון. אני בא לכאן בשביל הצעירים בשביל המבוגרים בשביל החיפאים. רק ביחד ננצח".
בורובסקי ציין: "זו הזדמנות שנקרית עבורו להציל ביחד את העיר, ונעשה את המיטב. אני מחובר לעיר חיפה ולקריית חיים חיבור אמיתי, וזה יום מיוחד עבורי".
5 צפייה בגלריה
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי מדבר עם תושבים בחיפה. שירת בעבר 31 שנה במשטרה - ועכשיו מתמודד לראשות העיר
(צילום: גיל נחושתן)
חיפה מגיעה ליום הבחירות כשהיא סובלת ממספר בעיות שמפריעות מאוד לחלק מהתושבים. בחודשים האחרונים, באופן טבעי, נכנס הפן הביטחוני, וכחלק ממנו מוכנות העיר למקרה של מלחמה מצפון וירי מסיבי של טילים לעבר גזרת העיר חיפה ומפרץ חיפה. הנושא תפס מקום של כבוד בתעמולת הבחירות של המתמודדים.
מלבד המוכנות למלחמה, יצטרך ראש העיר הבא להתמודד גם עם נושא קידום ופיתוח פתרונות תעסוקה לעיר כפתרון להגירה השלילית. חיפה יודעת שנים רבות הגירה שלילית של צעירים שבוחרים ללמוד לימודים אקדמאיים באוניברסיטאות מחוץ לעיר, ולא חוזרים להתגורר בה. סטודנטים רבים לומדים באוניברסיטת חיפה ובטכניון, אך רבים מהם ממהרים לעזוב למרכז הארץ כדי לחפש שם את מקום העבודה שלהם, ולא בונים את חייהם בחיפה.
החזרת הביטחון האישי ומיגור האלימות והעבריינות עמדו גם הם במרכז מערכת הבחירות. בשנים האחרונות מעשי אלימות ופשיעה לא פסחו על חיפה. ראש העיר הבא יצטרך להידרש גם לטיפול בנושא חזירי הבר, שהפכו בשנים האחרונות לשם כמעט נרדף לחיפה.