ראש הממשלה נפתלי בנט חשף הערב (שלישי) כי כבר בתוך כשנה צה"ל יכניס לפעולה מערכת יירוט באמצעות לייזר, בהתחלה באופן ניסיוני ולאחר זמן באופן מבצעי - בתחילה בדרום ואז באזורים אחרים. "זה יאפשר לנו, בטווח הבינוני-ארוך, להקיף את ישראל בחומת לייזר שתגן עלינו מטילים, רקטות, כטב"מים ואיומים אחרים ולמעשה תיקח מהאויב את הקלף החזק ביותר שיש לו נגדנו", אמר בכנס הבינלאומי השנתי ה-15 של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שהתקיים בתל אביב. ynet העביר את הנאום של בנט בשידור חי.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בכנס השנתי של INSS
נפתלי בנט בכנס השנתי של INSS
בנט בכנס השנתי של INSS
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בהתייחסו למערכת היירוט באמצעות לייזר אמר בנט: "היום, למשל, יושב לו אחמד בחאן יונס, מעמיס על המשגר רקטה בייצור עצמי שעלותה כמה מאות דולרים, ומשגר אותה לעבר ישראל. המיירט של כיפת ברזל, לעומת זאת, עולה כמה עשרות אלפי דולרים. זאת משוואה לא הגיונית, שמאפשרת לאחמד לשגר עוד ועוד קסאמים, ולנו להקיז מיליונים רבים על כל 'מכת ברק' כזאת ומיליארדים בזמן מערכה.
"אנחנו החלטנו לשבור את המשוואה הזאת, והיא תשבר, תוך כמה שנים בלבד. המשוואה תתהפך - הם ישקיעו הרבה ואנחנו מעט. אם אפשר ליירט טיל או רקטה בפולס חשמל שעולה כמה דולרים, אנחנו בעצם מאיינים את טבעת האש שהקימה איראן על הגבולות שלנו. הדור החדש הזה של הגנה אווירית ישראלית יוכל גם לשמש את ידידותינו במרחב, שגם הן חשופות לאיומים קשים מאיראן ושלוחיה".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בכנס השנתי של INSS
נפתלי בנט בכנס השנתי של INSS
נפתלי בנט בכנס השנתי של INSS
(צילום: חיים צח, לע"מ)
כבר לפני שנתיים, בינואר 2020, הודיע משרד הביטחון כי ישראל פיתחה יכולת מוכחת ליירט רקטות באמצעות לייזר רב-עוצמה. פריצת הדרך הישראלית הגיעה אחרי עשורים של ניסיונות עקרים, פרויקטים כושלים ומאמצים משותפים עם ארה"ב שלא נשאו פרי
ביחס לאיום האיראני אמר בנט כי "המערכה להחלשת איראן החלה ומתנהלת בכל הממדים: גרעין, כלכלה, סייבר, פעולות גלויות וחשאיות, לבד ובשיתוף פעולה עם אחרים. ככל שטהראן חלשה יותר - שלוחותיה חלשות יותר. ככל שראש התמנון רעב - זרועותיו מצומקות יותר. הסרת סנקציות והיצף של מיליארדי דולרים למשטר הזה, משמעותם עוד רקטות, עוד כטב"מים, עוד חוליות טרור, עוד תקיפות סייבר ומבצעי תודעה".
בנט הוסיף כי בישראל עוקבים אחרי שיחות הגרעין בווינה, ומקווים שהן יגמרו בלי הסכם. "בזמן שאנשי משרד החוץ האיראני יושבים בווינה עם המעצמות, משמרות המהפכה מתנהגים כמו הבריון השכונתי ותוקפים באמירויות ובמקומות אחרים - זו ההגדרה של משא ומתן תחת אש. נמשיך לעמוד מולם בכל דרך, שום הסכם לא יקשור את ידינו מלפעול למען הגנתנו. האסטרטגיה הישראלית עומדת בעינה במקרה של הסכם, שבכל מקרה קונה זמן קצר מאוד, או במקרה שאין הסכם. בשני המקרים המערכה שלנו נמשכת".
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
שיחות הגרעין עם איראן בווינה
(צילום: רויטרס)
עוד אמר בנט כי ישראל פועלת לבלום הידרדרות ביהודה ושומרון. "ביחסי החוץ - חיממנו יחסים שהתקררו ופתחנו דף חדש ורענן בין ישראל לעולם. בתוך ישראל - ייצבנו את הספינה. עצרנו את המערבולת הפוליטית. הזירה הציבורית כעת עוסקת יותר באזרחים ופחות במנהיג. אפילו מהדורות החדשות התקצרו".
בנט הבהיר כי ארה"ב הייתה ותישאר חברתנו הטובה ביותר, "אבל לוושינגטון יש מערך אינטרסים משל עצמה, שצריך להודות בכנות, לא תמיד חופף את זה שלנו. העניין שלה באזור הולך ופוחת, עיניה כרגע מתמקדות בגבול רוסיה-אוקראינה והיא מצויה בקונפליקט אסטרטגי מול סין. בזירה הגיאופוליטית אין ואקום, מקום שמתפנה מיד נתפס. את מקומה של ארצות הברית באזור יכולים למלא, חלילה, כוחות של טרור ושנאה, ויכולה למלא ישראל".