5 צפייה בגלריה
ועדת הבריאות בכנסת
ועדת הבריאות בכנסת
ועדת הבריאות בכנסת, היום
(צילום: יואב דודקביץ' )
רק רבע מהמלצות הוועדה הייעודית למלחמה באלימות במערכת הבריאות יושמו באופן מלא. כך נחשף היום (רביעי) בדיון שנערך בנושא בוועדת הבריאות של הכנסת. על פי הנתונים, שהוצגו על ידי נציגי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, מתוך 200 מיליון שקלים שנדרשו ליישום ההמלצות הועברו רק 19 מיליון - על רקע דיווחי כלל קופות החולים על עלייה במקרי אלימות נגד הצוותים הרפואיים ב-2022.
הוועדה הייעודית בראשות פרופ' שלמה מור יוסף הוקמה ב-2017, לאחר שאחות בקופת החולים כללית, טובה קררו, נרצחה במרפאה בחולון על ידי אשר פרג', מטופל שהצית אותה למוות. הוועדה פרסמה 60 מסקנות שמטרתן לצמצם משמעותית את מקרי האלימות במערכת הבריאות והן מתמקדות באכיפה, ענישה ובשיתוף מידע.
5 צפייה בגלריה
טובה קררו. הרצח שלה ב-2017 הוביל להקמת הוועדה
טובה קררו. הרצח שלה ב-2017 הוביל להקמת הוועדה
טובה קררו. הרצח שלה ב-2017 הוביל להקמת הוועדה
(מתוך פייסבוק)
לפי בדיקת מרכז המחקר, כרבע מהמלצות כאמור יושמו באופן מלא, רבע באופן חלקי וחצי לא יושמו כלל. אחת ההמלצות המרכזיות לבניית מערכת דיווח על אלימות לכלל המערכת לא יושמה, ועל פי נתוני המרכז כיום ישנה "מערכת מיושנת שמחוברים אליה רק בתי החולים הממשלתיים", כלומר - קופות החולים, בתי החולים של הכללית ובתי החולים הציבוריים כלל לא מחוברים אליה.
ב-2021 נרשמו כ-2,500 מקרי אלימות ובהם כ-650 מקרי אלימות פיזית, אך זהו נתון חסר שכן הוא כולל רק את בתי החולים הממשלתיים ואת קופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת, ולא את קופות החולים לאומית וכללית ואת בתי החולים שאינם בבעלות המדינה. בנוסף, חברי צוותים רפואיים רבים שהותקפו בוחרים שלא להגיש תלונה למשטרה ופחות מחמישית מהמקרים מדווחים.
5 צפייה בגלריה
ועדת הבריאות בכנסת
ועדת הבריאות בכנסת
מתחו ביקורת על היעדר נתונים. נציגי מרכז המחקר בוועדת הבריאות
(צילום: יואב דודקביץ' )
5 צפייה בגלריה
רופא אונקולוגי הותקף בבית חולים סורוקה
רופא אונקולוגי הותקף בבית חולים סורוקה
תקיפת רופא בסורוקה
לפי הנתונים, בין ההמלצות שיושמו באופן מלא נמנות הטמעת הנושא בתוכנית העבודה המשרדית, פרסום חוזר מנכ"ל בנושא והקמת ועדה עליונה לטיפול באלימות. מנגד, בין ההמלצות שלא יושמו, או יושמו באופן חלקי, נמנות תקצוב הביצוע של כל מערכת הבריאות, קיום הדרכות לצוותים רפואיים ופרסום דו"ח שנתי. המלצות נוספות שלא יושמו ונוגעות לתחום האכיפה הן החמרת הענישה וקביעת זמן מקסימלי להגעת המשטרה. במרכז המחקר מתחו ביקורת על היעדר הנתונים שמשרטטים את היקף התופעה.
בין השנים 2018 ל-2021 נפתחו 433 תיקים בגין אלימות נגד צוותים רפואיים. מתוך אותן תלונות, 50% מהתיקים נסגרו ו-45% הסתיימו בכתבי אישום - שמתוכם לבסוף נסגרו 33%, ורק ב-39 תיקים נקבעו עונשי מאסר בפועל.
הרופאים שנכחו בוועדה דיווחו על מציאות קשה, בין היתר על רקע סדרת מקרי אלימות שהתרחשו לאחרונה ובהם המקרים בבית החולים סורוקה בבאר שבע ובסניף קופת החולים כללית ברמלה. "רופאים מרגישים בבוקר שאין להם חשק להגיע למרפאה", אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי. "רופאים מתקשרים אליי ואומרים לי שנמאס להם מהצעקות. המשילות חייבת להיכנס למרחב העבודה של הרופא והאחות".

5 צפייה בגלריה
נערה תקפה רופא באמצעות אגרופן בקופת חולים ברמלה
נערה תקפה רופא באמצעות אגרופן בקופת חולים ברמלה
חשודה בתקיפת רופא ברמלה, בחודש שעבר
(צילום: דוברות המשטרה)
אלי כהן, מנכ"ל קופ"ח כללית, אמר בדיון: "אני משמש פה לכ-50 אלף עובדות ועובדי הכללית. אני מדבר כמנהל הארגון שבו עבדה האחות טובה קררו, זכרה לברכה, שמטופל הצית אותה בעת שטיפלה בו במרפאה שלנו בחולון. הוא שפך עליה חומר דליק ושרף אותה למוות. בעקבות המקרה הוקמה ועדת שר הבריאות למיגור אלימות כלפי צוותים במערכת הבריאות שהגישה דוח מפורט עם שורת המלצות. 50% מהמסקנות הוועדה לא יושמו. מספר המקרים שהסתיימו בהרשעה עומד על אחוזים בודדים. אני מדבר כמנהל הארגון שבו עובדת ד"ר אידית וייסבוך, שלפני כחצי שנה כמעט נרצחה במרפאה בבאר יעקב. אחד המטופלים הלם בראשה שוב ושוב עם פטיש וגרם לה לקרע עמוק עד לגולגולת. עם שבעה תפרים בראשה היא חזרה לטפל בחולים, מבלי לדעת אם ומתי תגיע המכה הבאה. המקרה אירע ביוני 2022 וההליך המשפטי רק בתחילתו".
יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) אמר בתגובה לנתונים: "מהדיון הזה נצא עם החלטות ברורות שיביאו פתרון מהשורש למצב הקיצוני. נהיה חומה ומגן לאותם צוותים שעושים עבודת קודש. דמם לא יופקר". לדבריו, "הדיון הזה הוא גם המקום להודות לכל הצוותים שעושים עבודת קודש. אסור שיהיה איבוד עשתונות תוך אלימות פיזית או מילולית, ודאי שלא במשמרת שלנו". בוסו אמר כי יפעל לקידום הצעת חוק להחמרת ענישה על תקיפת רופאים, הצעת חוק להטלת קנסות מינהליים במקרי אלימות והפרות סדר במוסדות רפואיים והגדרתם של שירותי מערך הביטחון בענף הרפואה כעבודה מועדפת, בשל קושי משמעותי בגיוס כוח אדם.
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, התייחס לביקורת ואמר כי "המשרד יפעל בכל הדרכים האפשריות כדי להבטיח את שלום הצוות המטפל והמטופלים עצמם". לדבריו, "לא משנה כמה משאבים נשקיע במערכת וכמה מטפלים יהיו, בלי ביטחון לא נוכל לתת מענה רפואי טוב לאזרחים. עשינו צעדים רבים, אבל במבחן התוצאה אנחנו רואים שהביטחון לא הושג. האלימות זו לא תופעה שנוצרה בבתי החולים, זו השתקפות של תופעות חברתיות רחבות יותר".