לראשונה מאז החל את כהונתו ב-2017, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הפעיל היום (רביעי) את סעיף 99 לאמנת האו"ם, אשר נותן סמכות למזכ"ל האו"ם להתריע בפני מועצת הביטחון על נושא שעלול לערער את השלום והביטחון הבינלאומיים. היא צפויה להתכנס ביום שישי ב-10:00.
2 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרש
(צילום: AP Photo/Craig Ruttle)
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
במכתב ששיגר גוטרש לנשיא מועצת הביטחון הוא הזהיר כי הסדר הציבורי ברצועת עזה עומד בפני התפרקות בקרוב בשל ההפצצות הישראליות המתמשכות, שיובילו לתנאים נואשים ויהפכו אפילו סיוע הומניטרי מוגבל לבלתי אפשרי. "מצב גרוע עוד יותר עלול להתפתח, כולל מחלות, מגיפות ולחץ מוגבר לעקירה המונית למדינות שכנות. אנו עומדים בפני סיכון חמור להתמוטטות המערכת ההומניטרית. המצב מתדרדר במהירות לאסון בעל השלכות בלתי הפיכות על הפלסטינים בכללותם ועל השלום והביטחון באזור. יש להימנע מתוצאה כזו בכל מחיר", כתב גוטרש.
"לקהילה הבינלאומית יש אחריות להשתמש בכל השפעתה כדי למנוע הסלמה נוספת ולסיים את המשבר הזה", הוא הוסיף. "אני קורא לחברי מועצת הביטחון ללחוץ כדי למנוע אסון הומניטרי. אני חוזר על פנייתי להכריז על הפסקת אש הומניטרית. זה דחוף. יש לחסוך מהאוכלוסייה האזרחית פגיעה גדולה יותר".
המכתב שלו אמנם לא מחייב, אך משמעותו היא כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון בהידרדרות במצב ההומניטרי בעזה. לפי הערכות של בכירים בישראל, מדובר במהלך מתואם של המזכ"ל עם הקבוצה הערבית שנפגשה איתו בימים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן באו"ם
גלעד ארדן באו"ם
"העמדות המעוותות של המזכ"ל רק מאריכות את הלחימה בעזה". גלעד ארדן
(צילום: EPA/JUSTIN LANE)
במקביל, רוסיה ואיחוד האמירויות ביקשו דיון בנושא במועצת הביטחון. זהו מהלך שנועד להפעיל לחץ על ארצות הברית להביא להפסקת אש.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף בחריפות את הקריאה של מזכ"ל האו"ם ואמר שקריאתו להפסקת אש היא בעצם תמיכה בהשארת שלטון הטרור של החמאס ברצועה על כנו והיא קריאה מעוותת מוסרית. הוא הוסיף כי הקריאה שכן היה צריך לקרוא היא לחמאס להניח את נשקו ולהחזיר את החטופים, אבל המזכ"ל בוחר להפעיל לחץ על ישראל במקום על ארגון טרור. גוטרש, שלא השתמש בסעיף הזה במלחמת רוסיה-אוקראינה, בוחר לעשות זאת כאשר ישראל נלחמת בארגון טרור.
"המזכ"ל הגיע לשפל מוסרי חדש: הוא מתגאה שהוא מפעיל היום לראשונה את סעיף 99 לאמנת האו"ם, ועושה זאת כשזה מאפשר לו ללחוץ על ישראל שנלחמת במחבלי החמאס הנאצי", אמר ארדן. "זוהי עוד הוכחה לעיוות המוסרי של המזכ"ל ולהטייה שלו נגד ישראל.
"קריאת המזכ"ל להפסקת אש היא למעשה קריאה להשאיר בעזה את שלטון הטרור של החמאס. במקום שהמזכ"ל יצביע במפורש על אחריות חמאס למצב ויקרא לראשיו להסגיר את עצמם ולהחזיר את החטופים ובכך לסיים את המלחמה, הוא בוחר להמשיך ולשחק לידי חמאס. העמדות המעוותות של המזכ"ל רק מאריכות את הלחימה בעזה. אני קורא שוב למזכ"ל להתפטר לאלתר - האו"ם זקוק למזכ"ל שמגבה מלחמה בטרור ולא לכזה שפועל לפי התסריט שכתב חמאס".