3 צפייה בגלריה
מיצג מול רכבת ישראל על כך שרכבות לא יופעלו בערב החג
מיצג מול רכבת ישראל על כך שרכבות לא יופעלו בערב החג
מיצג האסלות מחוץ לתחנת רכבת השלום בתל אביב
(צילום: 15 דקות)
בשעות הבוקר (יום שני) נתקלו נוסעי הרכבת ועובדיה במיצג מחוץ לתחנת השלום שבתל אביב, שבמסגרתו הוצבו עשרות מושבי אסלה עם הכיתוב "משרד התחבורה משתין על נוסעי התחבורה הציבורית". הדבר מגיע כמחאה נוקבת על ההחלטה שלא להפעיל רכבות בקווים מרכזיים בארץ בערבי החגים הקרובים ובצאתם. את המיצג הקימו פעילי ארגון "15 דקות, שטענו כי מדובר ב"סטירת לחי מצלצלת לציבור הנוסעים".
יודגש כי רק לאחר פניית ynet הנחתה שרת התחבורה מיכאלי לגבש לוח זמנים שונה לערב יום כיפור ולחג הסוכות שתוכנו לא נמסר, אך בראש השנה יופעל בכל זאת לוח זמנים מקוצץ שמנתק את המטרופולינים. לאחר הפנייה גם הודיע במשרד שרכבת ישראל תגבש שירות חלופי לאנשים עם מוגבלות באמצעות מוניות. במשרד התחבורה לא התייחסו לסוגיה בכללותה ובראשה לשאלה מדוע לא יפתח המשרד את ההסכם שחתם מול קבלן החשמול שפוגע באופן קשה בהתניידות בתחבורה הציבורית בישראל.
חרף העובדה שערבי החג מתקיימים השנה באמצע השבוע - ברכבת ישראל ימשיכו לא להפעיל בימים אלו את הקו לחיפה, כמו בסופי השבוע בשנה האחרונה ולמעשה גם בערב החג השירות הרכבתי ינתק את צפון הארץ ממרכזה. לפי לוח הזמנים שפרסמה הרכבת נראה כי רשת מצומצמת בלבד של הרכבות תופעל בערבי החגים ובצאתם, כשבכל חג - שבו אין סגר - הכבישים גדושים ופקוקים גם כך. מי שיוכל - ייאלץ לנסוע ברכב הפרטי בניגוד למדיניות המוצהרת של משרד התחבורה. מי שנסמך על התחבורה הציבורית- יידחק שוב.

מלוח הזמנים שפרסמה הרכבת עולה שבראש השנה, 6 בספטמבר, לא יופעלו רכבות בין הרצליה לירושלים, בין חיפה לתל אביב, בקו הנגב המערבי לאשדוד ולאשקלון וקווים נוספים. במוצאי החג הקו לירושלים יעבוד ויתר הקווים שצוינו יושבתו לטובת עבודות; ובמתכונת זו יופעלו גם הרכבות בערב יום הכיפורים, כשביום הכיפורים עצמו לא תופעלנו רכבות כלל - גם לאחר צאתו.
פעילות הרכבת צומצמה בשנה האחרונה לפני כניסת שבת ובצאתה באופן משמעותי, וזאת כשגם במהלך השבת עצמה - כידוע - לא מופעלת תחבורה ציבורית בישראל. כך, נוסעי התחבורה הציבורית נאלצים להסתפק בפעילות רכבתית מצומצמת של 5 ימים בשבוע וגם היא מסתיימת בשעות הערב ברבים מהקווים. הדבר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתניידות של הנוסעים.
קאמי להבי היא סטודנטית לרפואה שמתגוררת בחיפה לא יכולה לבקר את בני משפחתה בתל אביב. "במהלך הסמסטר אני מבלה את רוב השבוע בחיפה ויכולה לפספס חגיגות משפחתיות בגלל היעדר הרכבת שלא מאפשר ספונטניות או מצריכה שימוש בדרכים חלופיות כדי להגיע למרכז. הדבר הזה בולט במיוחד במהלך תקופת מבחנים שפשוט לא מאפשרת לי להיעדר מחיפה מחמישי עד ראשון".
לדבריה, "להיות אדם צעיר במדינה הזאת בלי רכב פרטי זו משימה קשה, והרבה ממנה זה בגלל היעדר התחבורה הציבורית בסופ"ש. גם את מה שיש - מקצצים. נגישות לתחבורה לא צריכה להיות פריבילגיה, אלא אפשרות שניתנת לכולם ולכולן".
3 צפייה בגלריה
רביד אדרי
רביד אדרי
"לא חשבתי שלהגיע למשפחה בחג יהיה כרוך במחיר". רבי אדרי

"לא חשבתי שלהגיע למשפחה בחג יהיה כרוך במחיר"

רביד אדרי מנתניה מתניידת בשנה האחרונה בעזרת מקל הליכה עקב התמודדות עם מחלה כרונית. "אני מגיעה ממשפחה דתית ורגע לפני החג רציתי להתאוורר עם חברות שלי בתל אביב", היא אמרה, "אבל מסתבר שעבורי החג מתחיל יום קודם רק בגלל שאני לא יכולה לנסוע באוטובוס בינעירוני שעלייה וירידה ממנו כרוכה בכאבים נוראיים. יש מחירים רבים ללהסתובב עם מקל הליכה וכאבים כרוניים לבחורה צעירה בת 25. לא חשבתי שלהגיע לחג למשפחה או לבלות בחג עם חברות יהיה כרוך באחד מהם".
גם לאליעד שמתגורר במרכז הארץ והוריו מתגוררים בנהריה, העדר הרכבות בסופי השבוע ובחגים משבש את התכניות. "אף אחד לא טרח לעדכן את הנוסעים מראש על השבתה מוחלטת של הקו לנהריה". הוא קבל.
לדבריו, "אפשרות אחת היא לנסוע להורים כבר בחמישי בערב, אחרי יום עבודה שממילא נגמר מאוחר, בלחץ, להגיע אליהם מאוחר בלילה, ולחזור לתל אביב בראשון בבוקר, שעה שאני צריך להיות בעבודה ולא יכול להגיע לעבודה ישירות מההורים. חוסר הגמישות הזאת והתלות ברכבת היא משהו שאף אדם לא יוכל להסתדר איתו לאורך זמן.
"כשמתאפשר לי, אני בוחר בחלופה השנייה שהיא טרמפים עם קרובי משפחה - אבל לא תמיד יש, מה שמצמצם מאוד את הביקורים שלי אצל המשפחה שלי, לצערי, וזה מצב מאוד לא הוגן כלפי כל מי שאין לו רכב פרטי במדינה. אני לא מכיר קוי אוטובוסים הולמים שאוכל לקחת, וגם זו לדעתי חלופה לא מיטבית, בגלל שכל הדרכים צפונה פקוקות וזה מאריך לי את הנסיעה".
3 צפייה בגלריה
אליעד פרג'ון
אליעד פרג'ון
"אף אחד לא טרח לעדכן מראש על ההשבתה". אליעד פרג'ון
במשרד התחבורה טוענים כי בכל ערבי החג הפעלת הרכבת היא כבימי שישי, אך בערב חג שבועות שחל באמצע שבוע כן הופעלו רכבות, כך גם במצעד הגאווה בתל אביב וכך תוכנן לגבי ההילולה במירון שהסתיימה באסון כבד. עוד מסבירים במשרד כי ההסכם מול הקבלן הספרדי שמבצע את עבודות החשמול מחייב את סגירת הקו כולו לעבודות, אך לא ברור כיצד אושר הסכם זה תוך פגיעה כה משמעותית בשירות הנוסעים ומדוע לא פותחים את ההסכם ומטייבים אותו כדי להפחית את הפגיעה בנוסעים, לצד הצורך האסטרטגי של הרכבת לחשמל את מסילות הרכבת ולהניע בהן ציוד חדש וחשמלי תוך גריעה של הציוד הישן, המזהם ומרובה התקלות שמשמש היום לנסיעות".
התחבורה הציבורית החלופית בין תל אביב לחיפה כוללת נסיעה מתישה בת שעתיים ורבע באוטובוס, ויש נוסעים שמגיעים גם ליעדים צפוניים יותר. זאת בין היתר משום שמשרד התחבורה לא ביצע סנכרון בין פרויקטים שונים שלו: בעוד שהרכבת מושבתת בסופי השבוע, בכביש החוף (כביש 2) מבוצעות עבודות שדוחסות את התנועה לשני נתיבים בלבד - והפקקים בימי שישי הוחמרו משמעותית. מי שיכול נוסע ברכב פרטי. העבודות הללו גם לא מאפשרות להקצות נתיב לתחבורה ציבורית שבאמצעותו, לפחות, האוטובוסים היו יכולים לעקוף את הפקקים בהיעדר הרכבת.
העבודות צפויות להימשך בשנים הקרובות, כך שהקו בין תל אביב לחיפה לא יופעל עד 2023 בסופי השבוע ובלילות. גם קו הנגב המערבי לערי הדרום מושבת במועדים האלה והוא אמור היה להיפתח לתנועת נוסעים כבר בספטמבר, אך בעקבות מבצע "שומר החומות" ועיכובים באספקת הציוד - הפתיחה נדחתה לנובמבר.
לארה פארן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", מחתה על כוונת משרד התחבורה להשבית את תנועת הרכבות בערבי חגי תשרי ובצאתם, "מדובר בימים העמוסים ביותר בשנה. האם נוסעי התחבורה הציבורית שקופים בעיני משרד התחבורה? האם לאנשים שאין להם רכב פרטי לא מגיע לבקר את בני משפחתם? לא ייתכן שבישראל בשנת 2021, אנשים ללא רכב פרטי פשוט יהיו מופקרים לגורלם. היכן השינוי עליו דיברה מרב מיכאלי? האם היא אינה רואה אותנו? את נוסעי התחבורה הציבורית? אנו דורשים שירות מלא ואף מתוגבר בכל ערבי החג ובצאתם כדי לאפשר לנוסעי התחבורה הציבורית לחגוג עם בני משפחתם ככלל תושבי ישראל".
בארגון "לינק 20", שבו פועלים אקטיביסטים צעירים לקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בחברה, פתחו בקמפיין שבמסגרתו כבר נשלחו 700 מיילים למשרד התחבורה. בארגון קוראים לציבור לקחת חלק בקמפיין.
אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אמר כי "כל אזרחי ישראל ואנשים עם מוגבלות בפרט זכאים לחגוג את החג הקרוב עם המשפחה או בכל דרך אחרת. המשמעות של עצירת הרכבת היא הגבלה קשה הפוגעת באוכלוסיות החלשות ביותר. אני קורא לשרת התחבורה לפעול בנדון".
ממשרד התחבורה נמסר: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, הנחתה את אנשי המקצוע במשרדה ורכבת ישראל, לגבש לוח זמנים מיוחד של הרכבת, הכולל שירות רכבתי בערב יום כיפור וכן בערבי חג הסוכות. זאת, במטרה למנוע פגיעה בציבור הנוסעים ולספק שירות מיטבי לנוסעי הרכבת. רכבת ישראל מבצעת בימים אלה עבודות מואצות לחשמול מסילות הרכבת, במטרה לשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעות ולנוסעים. זאת, באמצעות הפעלת רכבות חדישות, מהירות וחשמליות, שיאפשרו לקצר את משך הנסיעה ולהגביר את תדירות הנסיעה ואת רמת הדיוק של הרכבות.
"באשר לטענה כי באירועים האחרים שהוזכרו בידיעה הופעלו רכבות ייעודיות, יצוין כי בשל מבצע 'שומר החומות' נאלצה רכבת ישראל לבטל את עבודות חישמול המסילה שתוכננו באזור המרכז, גם בערב חג שבועות. ביטול העבודות איפשר להפעיל את השירות הרכבתי. ביוזמת רכבת לישראל, יופעל בערבי חג שירות חליפי, באמצעות מוניות לאנשים עם מוגבלויות על פי הזמנה מראש. במקומות שבהם לא ניתן שירות בשל עבודות פיתוח, משרד התחבורה יפעיל קווי אוטובוסים שיעניקו שירות חלופי לרכבת".