יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אומר על רקע הבקיעים בקואליציה, שיש בתוכה מי שכבר בוחן אפשרות לפירוק הממשלה. "אני אומר לכם באחריות שיש כבר לא מעט גורמים בתוך הקואליציה הזאת שמגששים על אפשרות לאקזיטים מכל הכיוונים. ברגע שכולם מבינים שהספינה הזאת הולכת לטבוע, אז כל אחד רוצה להיות הראשון שקופץ", אמר הבוקר (רביעי) סמוטריץ' בריאיון לאולפן ynet.
בשבועות האחרונים המחלוקות בקואליציה של ממשלת בנט-לפיד החריפו, והחקיקה בכנסת תקועה. צעד משמעותי למשבר הגיע לנוכח החלטת כחול לבן בהנהגת שר הביטחון בני גנץ להחרים את ההצבעות הממשלתיות בכנסת עד שיושג פתרון לחוק הפנסיות של אנשי הקבע בצה"ל. במקביל החליט השר אלי אבידר (ישראל ביתנו) להתפטר מהממשלה ולחזור לכנסת, תוך כדי מתקפה חריפה על ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובני גנץ
יאיר לפיד ובני גנץ
השרים לפיד וגנץ בכנסת, היום
(צילום: מורן אזולאי)
"אני אמרתי מהיום שהממשלה הזאת קמה, שאני לא יודע לומר כמה זמן, אבל היא לא תחזיק מעמד הרבה מדי זמן מכיוון שאין דבק", אמר היום ח"כ סמוטריץ'. "צריך להבין, בסוף קואליציה זה מין משאית גדולה שאמורה לנסוע ולקחת את מדינת ישראל למקומות הטובים והנכונים. כדי שהקואליציה תצליח לאורך זמן - היא צריכה מכנה משותף חיובי, תפישה שמשותפת לכולם לאן לוקחים את המדינה".
- אולי פה מספיק איום הבחירות המרחף שכולם ייפגעו ממנו. "חז"ל קראו לזה 'אהבה התלויה בדבר'. כשבטל הדבר - בטלה האהבה. לקואליציה הזאת אין שום דבק אמיתי. הם לא מסכימים כמעט בשום תחום אגב, לא רק בתחומים המדיניים ושל הזהות של המדינה ומשילות מול אקטיביזם שיפוטי. גם בתחומים כלכליים אין שם שום מכנה משותף בין הסוציאליזם של מיכאלי ומרצ לבין הקפיטליזם של ליברמן. הם הקימו את הממשלה אחרי שמצאו עריקים בימין שבשביל מימוש מאוויים ושאיפות אישיות מוכנים למכור את השותפים ואת הערכים וההבטחות.
"הקואליציה הזאת כבר שלושה שבועות מבטיחה לנו למנוע בחירות חמישיות וכאוס, ולהעלות את ישראל על דרך המלך, אבל שלושה שבועות הקואליציה הזאת לא מחוקקת ולא מתפקדת ואני לא רואה את זה נפתר, לא בשבוע הבא ולא בעוד שבועיים. יש קלישאה כזאת שאפשר לשקר למעט אנשים הרבה זמן, אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן כשהדבק היחיד הוא שנאת נתניהו, שנאת חרדים, חרמות והדרה".
- כל פעם מדברים על עריקים. "זה ממש לא עריקים. הם לא מגששים אצלי. אצלי אף אחד לא מגשש כי יש דבר אחד שאצלי כולם יודעים - אני לא מוכר את מי שאני ומה אני מביא ומה הבטחתי".
- אתה מדבר על עריקים או על כאלה שרוצים לעזוב לתפקיד בחוץ ובמקומם יבוא ח"כ מאותה מפלגה? "אני מדבר על אנשים שמבינים שלהיות בספינה טובעת זה לא חכם, וברגע שהיא טובעת אז מחפשים איזשהם אקזיטים שישאירו אותם על גלגל כזה או אחר, כל אחד מסיבותיו, כל אחד עם האינטרסים שלו וכל אחד עם החלופות שהוא מחפש לעצמו.
"שוב, הדבק היחיד שהחזיק את הממשלה הזאת הוא הפחד מנתניהו או שנאת נתניהו, וההבנה שכולם תלויים בשרידות הממשלה מכיוון שאין להם מה לחפש בחוץ. זה יכול להחזיק כשהתחושה היא שזה מחזיק, כשכולם מבינים שהעסק הזה לא הולך להחזיק. ייקח עוד חודש, עוד חודשיים, עוד שלושה. במוקדם או במאוחר זה לא מחזיק, אז אנשים אומרים לעצמם למה לשלם מחירים כל כך כבדים ולבלוע צפרדעים ולהיות מוקעים".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"הדבק היחיד שהחזיק את הממשלה הזאת הוא הפחד מנתניהו או שנאת נתניהו". ח"כ סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
בהתייחסו לבחירת ארבעת השופטים החדשים לבית המשפט העליון, אמר ח"כ סמוטריץ': "מספיק לראות מי מברך את שר המשפטים ויוצא במחול אחרי המינויים האלה. בין אם זה מרב מיכאלי, בין אם זה מיכאל בן יאיר שהיה בעברו יועץ משפטי לממשלה והיום פעיל שמאל קיצוני. אמור לי מיהם חבריך ומברכיך ואומר לך מהם הישגיך.
"לצערי הרב, יש כאן כישלון טוטאלי של האגף השמרני, ואני אומר את זה עכשיו בשיא הרצינות. האמת היא שכדי לאזן קצת את בית המשפט ולהחזיר את אמון הציבור, היינו צריכים למנות עכשיו ארבעה שופטים שמרנים, אבל שמרנים על מלא, כדי לתת טיפה בלאנס לאולטרה-קיצוניות אקטיביסטית שיש היום בבית המשפט".
- אומרים לנו שנבחרו שופטים שמרנים. "אז עובדתית, מינו שני שופטים אקטיביסטים-ליברלים שלא מתכחשים לעובדה הזאת ושני שופטים שאף אחד לא יודע בדיוק מה עמדתם. הם בוודאי לא שמרנים שבאים לייצר אג'נדה ולשנות. זה כישלון טוטאלי גם של שר המשפטים וגם של שרת הפנים שאם היה לה איזשהו הישג אחד בקריירה זה הניסיון לשנות טיפה את מערכת המשפט, היא מחקה את ההישג הזה עכשיו.
"איילת מוכיחה שוב ושוב שאין לה שום יכולת לגדל עמוד שדרה ולעמוד על משהו שחשוב לה. תראו עכשיו איך גנץ יודע לעמוד על מה שחשוב לו, ומרצ יודעת לעמוד על מה שחשוב לה, ורע"מ יודעת לעמוד על מה שחשוב לה".
- אתה חושב שיש לה עדיין "כאבי בטן", כפי שהשתמשו במושג הזה כלפיה כשהיא התלבטה לגבי הממשלה הזאת? "אני לא רופא, אין לי איך למדוד כאבי בטן. אני מודד מעשים. בתחומים שהיא אחראית עליהם - ביחס לנגב, חוק החשמל, אכיפת דיני תכנון ובנייה - נתנו כאן בוסטר אדיר לאלפי בתים לא-חוקיים, אגב רק בצד הערבי של מדינת ישראל. בהתיישבות הצעירה עדיין אין חשמל, והם עוברים את החורף הקר הזה בלי תנורי חימום ובלי מזגן ובקושי מכונת כביסה".
- לפני כן היו 12 שנים של שלטון אחר לגמרי, זה לא שפתאום אין חשמל להתיישבות הצעירה ופתאום אין אכיפה בנגב. "קודם כל נכון, הימין לא עשה את מה שהוא היה צריך לעשות. אנחנו אוכלים עכשיו במידה רבה מאוד את פירות הבאושים של אוזלת היד במשך 12 שנות שלטון נתניהו ושל הליכוד, מכיוון שהיו תהליכים שבעבעו מתחת לקרקע ולא טופלו כמו שצריך, ועכשיו הם מתפרצים כמו איזה הר געש. נכון, הבעיה בערים המעורבות לא התחילה אתמול, אבל היא מתפרצת עכשיו כמו הר געש כי רע"מ בממשלה והיא מחזיקה את הממשלה.
"הכול עכשיו הולך לאקסטרים. אצל בנט זאת שיטה, הוא לוקח את כל מה שנתניהו עשה בקטן והעביר לאקסטרים. העובדה היא שהנזקים הם כבדים מאוד, נזקים כבדים בציונות ובהתיישבות ובריבונות, ונזקים כבדים לזהות היהודית של מדינת ישראל".
- מדהים לחשוב שמי שעומד בראשות הממשלה הזאת הוא שותפך לשעבר. "אדם שהשיל את כל ערכיו והבטחותיו. בעניין הזה אני מוכרח לומר שגם שעון מקולקל צודק כנראה פעמיים ביום. אלי אבידר צדק אתמול - בנט עשה אקזיט, התיישב על הכיסא, מימש את חלום חייו להיות ראש ממשלה, ושום דבר מעבר לזה לא מעניין אותו, לא עניין אותו קודם ולא מעניין אותו עכשיו".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנט ושרת הפנים שקד. "גישות כאלה קשה לי לכבד"
(צילום: אמיל סלמן)
ח"כ סמוטריץ' אמר עוד על ראש הממשלה בנט ושרת הפנים שקד: "אם הם יחשבו שלשמר את הנוכחות היהודית בשכונת שמעון הצדיק ולהחזיר את הנכסים שנגזלו באלימות ובכוחנות וברצח ופוגרומים ולהחזיר את הרכוש הזה באופן צודק לידיים היהודיות שלו, אם הם יחשבו שזה מסכן את שרידותה של הממשלה - אז לצערי הרב הם לא יעצרו, ואני אומר את זה בכאב.
"אני יכול להעריך אנשים שיש להם אידיאולוגיה ויש להם השקפת עולם והם באים לקדם אותה. אני לא מצליח להבין אנשים שאין להם שום אידיאולוגיה ושום ערך ושום קו אדום והם החליטו שהשרידות הפוליטית היא הדבר שכרגע מטריד אותם והם ימכרו את הכול, את החברים והשותפים וההבטחות והמצביעים והפעילים ומה שהם עד אתמול רצו לפחות שאנחנו נאמין להם שהם מאמינים שטוב ונכון למדינת ישראל. גישות כאלה קשה לי לכבד".