מאות נהגים שמשתייכים ל"איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים" שובתים היום (שני) בשעות הבוקר המוקדמות. לפני כשבוע קיבל האיגוד את אישור בית הדין לעבודה לשבות, השביתה יצאה לדרך ביום שני שעבר, והיא תימשך גם היום. באיגוד רשומים כ-2,000 נהגים המשתייכים לחברות "סופרבוס" ו"אלקטרה אפיקים תחבורה", אך יש לציין כי לא כולם משובצים למשמרות הבוקר בערים שבהן תתקיים השביתה.
במסגרת המאבק, נהגי איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים חסמו הבוקר כבישים ברחבי הארץ, כולל כביש 6 דרום בצומת עמק ואת הכניסה הדרומית למנהרות הכרמל.
2 צפייה בגלריה
שביתת נהגי התחבורה הציבורית :  חוסמים כבישים ביקנעם
שביתת נהגי התחבורה הציבורית :  חוסמים כבישים ביקנעם
שביתת נהגי התחבורה הציבורית: חוסמים כבישים ביקנעם
(צילום: כוח לעובדים)
השביתה החלה כבר בשעה 05:00 לפנות בוקר ותימשך עד 08:30. בין היתר, שובתים רוב קווי עוטף ירושלים ליישובים: גבעת זאב, מבשרת ציון, גוש עציון, קריית ארבע, מועצה אזורית בנימין, מעלה אדומים וירושלים-אריאל. בצפון מדובר בשביתת המטרונית בחיפה, וכן אוטובוסים בערים מגדל העמק עפולה, טבריה, יקנעם, בית שאן, דלית אל כרמל, עוספיא ומועצה אזורית מגידו.
במקביל לשביתת נהגי האוטובוסים, באזור חיפה תשבית הסתדרות המורים את הלימודים לשעתיים - והם יתחילו בשעה 10:00. הערים והיישובים שהלימודים בהם יושבתו: אור עקיבא, אום אל-פחם, אלונה, באקה אל-גרבייה, בנימינה גבעת-עדה, בסמ"ה, ג'סר א-זרקא, ג'ת, דליית אל-כרמל, זכרון יעקב, זבולון, חדרה, חיפה, טירת הכרמל, חוף הכרמל, כפר קרע, מנשה, מעלה עירון, נשר, קציר, חריש, רכסים, קריית מוצקין, קריית ים, קריית טבעון, קריית אתא, קריית ביאליק, פרדיס, פרדס חנה-כרכור, ערערה ועוספיה.
2 צפייה בגלריה
אוטובוס של סופרבוס
אוטובוס של סופרבוס
מוחים על תנאי העסקתם. ארכיון
לעומת השביתה בשבוע שעבר, היום, לפחות בינתיים, הנהגים בדרום לא ישבתו. ביום רביעי הסתיימה פגישה בין נציגי משרד האוצר, החברות המפעילות ונציגי האיגוד בניסיון אחרון למנוע את המשך השביתה על ידי התחייבות לשיפור משמעותי בתנאי ההעסקה של הנהגים ב-2022, אך לא התקבלה הבטחה ברורה בנושא.
השביתה היא הארוכה ביותר בתחבורה הציבורית בחמש השנים האחרונות. הנהגים השובתים מוחים על תנאי העסקתם של נהגי האוטובוסים בישראל, וטוענים למחסור של כ-4,000 נהגי אוטובוסים. הנהגים דורשים כבר תקופה ארוכה לשפר דרמטית את שכרם, להכיר בהם כעובדי ציבור, לפעול דרמטית להפסקת האלימות נגד הנהגים ולהתקין שירותים בכל מסוף.
בשבועות האחרונים התקיימה מחאה כמעט שבועית של נהגי אוטובוסים מול ביתה של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, בתל אביב. באיגודי הנהגים השונים, רצו לשבות כבר ביום שני וחמישי לפני שבועיים, אך דחו את השביתה כדי לנסות ולהגיע להסכמות עם נציגי משרד התחבורה.
על פי מדד תקיפות הנהגים של ארגון נהגי ונהגות האוטובוסים בישראל, מאז תחילת שנת 2022 הותקפו מעל 315 נהגים ונהגות בצורה פיזית. 40% מהם הותקפו בצורה קשה ונזקקו לטיפול רפואי.
מארגון הנהגים המיוצג על ידי ההסתדרות הלאומית, שמאיים גם הוא לשבות, נמסר: "הנתונים שהובאו על ידי המדד שלנו מציגים באופן ברור את הכישלון של שרת התחבורה בהתמודדות עם מצב התחבורה הציבורית בישראל. בעוד השרה ממשיכה להבטיח הבטחות ולהעלות סרטונים בטיקטוק, תנאיהם של אלפי נהגי ישראל מתדרדרים. השרה מרב מיכאלי היא כישלון בתחבורה הציבורית".
פורסם לראשונה: 15:09, 12.06.22