לאחרונה פוקדות את אזורנו יותר ויותר רעידות אדמה, ונציג פיקוד העורף (פקע"ר), תא"ל במילואים חיליק סופר, הסביר היום (חמישי) באולפן ynet כי רעידה גדולה בישראל היא רק שאלה של זמן. "כל המומחים בארץ בישראל ובעולם טוענים שתהיה רעידת אדמה חזקה - לא יודעים מועד או מיקום", אמר סופר.
"התפקיד של פיקוד העורף זה להכין את האוכלוסייה לכלל מצבי החירום וכך אנחנו עושים. רעידות אדמה מתרחשות בעולם בהרבה מאוד מקומות", אמר סופר. "בארץ ישראל היו רעידות אדמה חזקות בעבר ואנחנו בטוחים שיהיו בעתיד, ולכן צריך להיערך כי לא יודעים מועד מדויק".
2 צפייה בגלריה
הצגת מערכת "תרועה" להתרעה רעידות אדמה
הצגת מערכת "תרועה" להתרעה רעידות אדמה
הצגת מערכת "תרועה" להתרעה רעידות אדמה
(צילום: דוד ווייל, לע"מ)
2 צפייה בגלריה
ריאיון אולפן אייטם פיקוד העורף פייסבוק תגובות היסטריה רעידת אדמה ישראל
ריאיון אולפן אייטם פיקוד העורף פייסבוק תגובות היסטריה רעידת אדמה ישראל
ההודעה של פיקוד העורף שעוררה בהלה
(צילום מסך מתוך פייסבוק)
סופר נשאל באולפן על ההודעה שפרסם השבוע בפייסבוק פיקוד העורף ובה הזהיר מ"אסון המוני" שבו ייהרגו אלפי בני אדם וייגרם הרס רב של תשתיות ומבנים. הדברים עוררו בהלה ברשתות, ובפיקוד העורף התנצלו בהמשך ומסרו כי "לא באנו להבהיל, באנו להציל, להציל חיים". לדברי סופר, "יש מושג בעולם שנקרא פחד בריא. הלחץ הבריא הזה מניע אנשים לפעולה. להיערך, להכין ערכת חירום, לעשות פעולות כאלה ואחרות. הלחץ בסוף מניע את האנשים להתנהג נכון בזמן האסון.
"שנת 2022 הוגדרה בפקע"ר כשנת רעידות האדמה", הוסיף סופר. "מכינים את הרשויות המקומיות, מתרגלים גם את ארגוני החירום ואת הציבור ובסוף השנה נעשה תרגיל עורף לאומי שיעסוק בזה. ראינו את הרעידות בחודשיים האחרונים שלמזלנו היו חלשות אבל צריך להגיד לציבור ביושר, רעידת אדמה חזקה תתרחש וחשוב להתכונן".
עד כמה מבחינתכם האיתותים האלה מהאדמה הם כאלה שצריך להיות מוטרדים בגללם? "כל המומחים בארץ בישראל ובעולם טוענים שתהיה רעידת אדמה חזקה. לא יודעים להגדיר את המועד והמיקום שלה. הרעידות בצפון לא מלמדות שהרעידה תהיה בצפון. זה יכול להיות בצפון ים המלח. בשנת 1995, לפני 27 שנה, הייתה רעידת אדמה חזקה 200 ק"מ דרומית לאילת. הרעידה גרמה לסדקים באילת ואפילו החליטו להרוס בית מלון שנסדק ולבנות מחדש. את הרעידה פחות זוכרים כי לא היו הרבה הרוגים. תחשוב מה היה קורה אם אותה רעידה הייתה מתרחשת באזור ים המלח, היו הרבה מאוד הרוגים גם פה בישראל".

סופר המליץ להוריד את היישומון (אפליקציה) של פיקוד העורף. "מקבלים את ההתראה גם ביישומון וגם בצופר. הזמן תלוי במרחק מהמוקד. יכול להיות מספר שניות אבל הן מצמצמות את זמן הבלבול. עד שאתה מתאפס ומבין שיש רעידת אדמה אז לפני הגעת הגל ההרסני אתה כבר יודע שיש רעידת אדמה".
מה עושים כשיש רעידה? "האופציה הראשונה בהנחה שאתה יכול - לצאת לשטח פתוח, הוא הכי בטוח. אם אתה בבניין של כמה קומות להיכנס לממ"ד ולהשאיר את הדלת פתוחה. האופציה השלישית זה להיות בחדר המדרגות בדומה למקרה של טילים. ולכן ההנחיות האלו מאוד פשוטות. צריך להיערך ויפה שעה אחת קודם".