על רקע ההתקדמות במגעים לקראת חתימה על הסכם גרעין חדש עם איראן, ראש הממשלה נפתלי בנט אומר הערב (ראשון) כי "ההסכם המתגבש ייצור מזרח תיכון יותר אלים ופחות יציב". הוא אמר את הדברים בנאום בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב הנערכת בירושלים.
בפתח דבריו אמר בנט: "בעוד העיניים של העולם דבוקות לגבול אוקראינה-רוסיה, מנסות לדמיין לאיזה כיוון תלך ההיסטוריה, אנו בישראל ובאזור שומרים עין אחת על אוקראינה ועין אחת על וינה - היכן שמתקיימות השיחות בין מעצמות העולם לאיראן. אנחנו מביטים אל וינה ואנחנו מאוד מודאגים ממה שאנו רואים. עבור ישראל ועבור כל הכוחות שוחרי היציבות במזרח התיכון - ההסכם המתגבש כנראה ייצור מזרח תיכון יותר אלים ופחות יציב. בעוד שאין ספק שאמריקה היא הידידה הגדולה ביותר והחזקה ביותר, בסופו של דבר אלה אנחנו שחיים באזור, ואלו אנחנו שנעמוד בפני ההשלכות".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"איראן תקבל כסף שיופנה לתקיפת ישראל". נפתלי בנט בוועידת הנשיאים, הערב
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש המשלה הדגיש: "העמדה שלנו איננה אוטומטית. אנחנו לא נגד כל הסכם כשלעצמו. רבים שתמכו בהסכם הגרעין המקורי אז מודאגים מאוד היום.
"כשאנו דנים בנושא עם ידידינו האמריקנים, אנחנו מסכימים על האבחנה: האיראנים נמצאים בשלב מתקדם מאוד של של מיזם העשרת האורניום שלהם. הם חצו קו אדום אחד אחרי השני, כולל העשרת אורניום לרמה חסרת תקדים של 60%. זהו מצב שאנחנו - בשני צידי האוקיינוס - ירשנו. אלה הקלפים שקיבלנו. אין טעם לשחק במשחק האשמות. אנחנו צריכים לטפל באתגר".
בנט הסביר כי "הבעיה הגדולה ביותר בהסכם הזה היא שבעוד שנתיים וחצי, שזה ממש מעבר לפינה, תוכל איראן לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות מתקדמות. דמיינו אצטדיוני פוטבול של צנטריפוגות מתקדמות מסתובבות שיאשר ההסכם הזה. ובינתיים כתשלום מקדמה תקבל איראן מיליארדי דולרים בדמות נכסים שיופשרו, וגישה לשוק האנרגיה הפורח. חלק גדול מהכסף הזה יופנה לתקיפת ישראל".

ראש הממשלה ביקש להדגיש שלוש נקודות שלהן תצטרך לתת מענה. "אחת, ההסכם משאיר את איראן על מסלול מהיר להעשרה ברמה צבאית. ובזמן שעד שלב ה'סאנסט', הם אפילו לא יצטרכו להשמיד את כל הצנטריפוגות שפיתחו במהלך השנים האחרונות. שתיים, המשטר האיראני מתעקש לסגור את התיקים הפתוחים של סבא"א - מדובר ב"חקירות חמות" הנוגעות לממדים צבאיים אפשריים. או באנגלית פשוטה: איראן החביאה ועדיין מחביאה חומרים הקשורים לנשק גרעיני, היא נתפסה על חם, ועכשיו דורשת מהפקחים שתפסו אותם שיעמידו פנים שהם שכחו את מה שהם ראו. שלוש, ההסכם יזרים כסף, מיליארדי דולרים, למכונת הטרור האיראנית - יותר מל"טים, יותר התקפות על ספינות, יותר רקטות על ישראל ובעלות בריתנו דרך הזרועות שלה".
בנט המשיך: "אם לא די בחוצפה זאת - איראן דורשת להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הסנקציות. אתם מבינים? כעת הם מבקשים לתת פטור מסנקציות לארגון הטרור הגדול בעולם. כך שההסכם הזה אכן יוצר סט של אתגרים חדשים לביטחון ישראל. עם זאת, אין לי ספק שאנחנו ננצח. כן, ההסכם הזה יעשיר את המשטר האכזרי והמושחת הזה - אבל זה רק זמני".
"הבטחנו יציבות פוליטית, העברנו תקציב, והדרך שלנו טובה מתמיד. אנחנו בונים יכולות צבאיות חסרות תקדים. מחובתנו לספק ביטחון לאנשינו, תוך שאנו נשארים בעלי ברית שניתן לסמוך עליהם, עבור ידידנו.
לסיום שב בנט והדגיש: "ישראל לא תקבל את איראן כמדינת סף גרעינית. יש לנו קו אדום ברור שלא ננהל עליו משא ומתן - ישראל תמיד תשמור על חופש הפעולה שלה כדי להגן על עצמה. למרות המחלוקות שיש בינינו לגבי הסכם זה, היחסים שלנו עם ידידנו, הנשיא ביידן, ועם הממשל שלו יישארו הדוקים וחזקים. נמשיך להתמקד בביטחון ישראל. נגיד, ויותר חשוב נעשה, כל מה שצריך כדי להבטיח זאת.
2 צפייה בגלריה
מצעד לציון 43 שנים למהכפכה האיסלאמית באיראן
מצעד לציון 43 שנים למהכפכה האיסלאמית באיראן
מצעד לציון 43 שנים למהפכה האיסלאמית באיראן, בסוף השבוע
(צילום: EPA)
שיחות הגרעין בווינה בין המעצמות לבין איראן נכנסות בימים אלה לישורת האחרונה. אם לא יהיו הפתעות, הצדדים צפויים להודיע בשבוע הקרוב או לכל היותר בשבוע הבא על הגעה להסכמות שיחזירו את הצדדים להסכם שנחתם ב-2015. בשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס מפי דיפלומטים כי הסיכום המתגבש בין איראן לארה"ב, שמטרתו למעשה להציל את ההסכם שנחתם לפני שבע שנים, כולל בשלב הראשון סדרת צעדים בוני אמון של שני הצדדים.
בשלב הראשון, אמורה איראן להפסיק להעשיר אורניום ברמה שעולה על 5%. בנוסף יופשרו נכסים איראניים בשווי 7 מיליארד דולר שהוקפאו על-ידי דרום קוריאה, כתוצאה מהסנקציות האמריקניות, וכן ישוחררו אסירים מערביים שכלואים באיראן. רק לאחר שהצעדים האלה יתבצעו יחל שלב הסרת הסנקציות נגד איראן. על לוח הזמנים טרם הושגה הסכמה, וכמה גורמים העריכו שפרק הזמן שיחלוף מההסכם עד להסרת הסנקציות יהיה בין חודש לשלושה חודשים.
הבוקר התייחס בנט להסכם בפתח ישיבת הממשלה השבועית. ראש הממשלה נפתלי לדבריו ההסכם החדש שעליו יחתמו המעצמות עם איראן יהיה "חלש יותר וקצר יותר מהקודם". הוא הוסיף כי מאז החתימה על ההסכם ב-2015, "האיראנים התקדמו מאוד בבניית יכולת העשרה. אם העולם יחתום שוב על ההסכם, מבלי להאריך את מועד הפקיעה, אנו מדברים על הסכם שקונה שנתיים וחצי בסך הכול, שאחריהן איראן יכולה ורשאית לפתח ולהתקין צנטריפוגות מתקדמות בלי הגבלות. אצטדיונים של צנטריפוגות. בתמורה לאותן שנתיים וחצי טהרן תקבל עשרות מיליארדי דולרים ואת הסרת הסנקציות - המון כסף שמגיע בסופו של דבר לטרור באזור".