עימותים התפתחו בכיכר דיזנגוף אמש (ראשון), ערב יום הכיפורים, בין מאות תושבי תל אביב למארגני התפילה מארגון "ראש יהודי". מארגני התפילה ניסו לחצוץ בין גברים לנשים, בניגוד לפסיקת בית המשפט שדחה את ערעורם על החלטת עיריית תל אביב-יפו שלא לאפשר את התפילה בכיכר המרכזית בעיר בהפרדה מגדרית. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את התושבים, ואמר: "לקיצונים משמאל אין גבולות".
עימותים אירעו אמש גם בכיכר הבימה ובכיכר המדינה, שם נעשו ניסיונות הפרדה דומים - וגם היום לא היה שקט בתל אביב. סמוך לקניון TLV נעשה ניסיון לתפילה בהפרדה, ובמקום תועדו דחיפות הדדיות בין המתפללים לתושבים ומפגינים. גם בכמה מוקדים אחרים בתל אביב מפגינים ניסו לסכל תפילות בהפרדה במרחב הציבורי, בין היתר באמצעות שירה או בכך שגברים התיישבו במקום המיועד לנשים, ולהפך.

9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דיזנגוף, ערב יום הכיפורים
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
הרב ישראל זעירא ראש יהודי במהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
הרב ישראל זעירא ראש יהודי במהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
יו"ר "ראש יהודי" ישראל זעירא בכיכר דיזנגוף, אמש
(צילום: דנה קופל)
על אף פסיקת בית המשפט - ודחיית הערעור גם בעליון - ב"ראש יהודי" הודיעו שהם יקיימו את התפילה בכיכר דיזנגוף "בדרך שבה תישמר ההלכה - ויישמר גם החוק". כבר בשעה 15:00 אתמול הגיעו נערים למקום ופרסו כיסאות, שולחנות וספרי תפילה בכיכר - ואף הקימו במה במרכזה, צעד שקיבל את אישור המשטרה.
תושבים שעברו באזור עוד לפני כניסת החג העירו על כך שהכיכר חסומה כולה - ושהחלטת בית המשפט קבעה שאסור שיהיה מכשול במרחב הציבורי, אך המארגנים המשיכו בשלהם.
כדי לייצר הפרדה מגדרית, בניגוד לפסיקה, החליטו בארגון להשתמש בדגלי ישראל - שאותם הציבו במרכז הכיכר - כמעין "מחיצה" מאולתרת. לקראת השעה 18:00 הכיכר הייתה הומת אדם, וחלק מהתושבים הפגינו נגד קיום התפילה ונגד הניסיון לעקוף את פסיקת בית המשפט. המשטרה ניסתה לחצוץ בין מארגני התפילה לתושבים שקראו "אין מקום להפרדה מגדרית בתל אביב".
9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
כיכר דיזנגוף, ערב יום הכיפורים
(צילום: דנה קופל)
9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
גם "לוחמי כיפור" הגיעו, עם דגל ישראל
(צילום: דנה קופל)
9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
(צילום: דנה קופל)
אחד המפגינים, מהקהילה הגאה, קרא ליו"ר "ראש יהודי", הרב ישראל זעירא: "אתם לא מקבלים אותי ואת המשפחה שלי, למה שאני אקבל אתכם במרחב הציבורי? בבית שלי? בושה". חלק מהתושבים החלו לקחת את הכיסאות שנפרסו בכיכר - וערמו אותם אחד על השני. אחד המוחים אף טיפס על הבמה שהוקמה והוריד את הדגלים שנתלו כדי ליצור הפרדה בדיזנגוף. השוטרים שהיו במקום עצרו אותו - והוא עוכב לחקירה בתחנת לב תל אביב. שעות אחר כך הוא שוחרר.
נצ"מ מיכה גפני, מפקד תחנת משטרת לב ת"א, תועד אומר לתושבים: "זה לא חציצה. מה שדובר זה חציצה פיזית, וזו לא חציצה פיזית". שוטר אחד תועד אומר לאזרחים: "אל תהיו לי ילדים קטנים, אם היום יהיה פיגוע זה על הראש שלכם, לא שלי".
העימותים נמשכו, והאווירה בכיכר הפכה למתוחה עוד יותר. נערות דתיות שהגיעו למקום פרצו בבכי ואמרו כי הן "לא מאמינות שזה מה שקורה לעם ישראל" - מנגד תושבים שמחו נגד ההפרדה אמרו כי גם להם כואב על האווירה הטעונה, אך טענו כי חלק מהציבור הדתי משתמש ביום כיפור כפרובוקציה להתרסה נגד חילונים. המוחים ציינו כי ברחבי העיר ישנם מאות בתי כנסת ובתי תפילה, ואחד מהם אפילו נמצא מטרים ספורים מכיכר דיזנגוף - שם ניתן לקיים את התפילה בהפרדה ללא הפרעה.
9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
העימותים בתל אביב. התושבים טענו שאנשי "ראש יהודי" ניסו להתריס
(צילום: דנה קופל)
9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
מפגין הוריד את הדגלים ששימשו כ"מחיצה" - ונעצר
(צילום: מוטי קמחי)
בין היתר קראו המפגינים לעבר המתפללים: "כאן לא תהיה כפייה דתית", "לא נסכים להפרדה". לאחר כשעה של עימותים שהעיבו על האווירה בעיר עם כניסתו של יום הכיפורים, החליטו אנשי "ראש יהודי" ואחרים לעזוב את המקום ולהתפלל בבית הכנסת הסמוך.
ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את התושבים שמנעו תפילות בהפרדה, ואמר: "עם ישראל ביקש להתאחד ביום הכיפורים בבקשת סליחה, מחילה ואחדות בתוכנו. לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".
ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי הגיב על התקריות בצאת יום הכיפורים ואמר כי "לצערי אתמול בערב החליטו גורמי קיצון דתיים ומשיחיים לרמוס את החלטת בית המשפט והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים".
לדבריו, "קהל של מוחים, תושבות ותושבי העיר, מנעו מן התפילה בכיכר דיזנגוף להתקיים בצורתה הבלתי חוקית. מאז מלחמת יום הכיפורים, 50 שנה, לא הזעיקו אותי במהלך החג. אני רוצה להבהיר בצורה ברורה - אני לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו. בתל אביב-יפו אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי. גורמים שלא יכבדו את הוראות העירייה והחוק לא יקבלו יותר היתרים לפעול במרחב הציבורי בעיר.
הוא התייחס לביקורת כלפיו במהלך היום ואמר כי "באשר לנושא האכיפה בשטח החלטתי לאחר דיון מעמיק, בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג. אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת. זו החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו. דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר. אירועי ערב כיפור הם עוד דוגמא עצובה ומדאיגה לפילוג בחברה שלנו. ומה הפלא? כשהמנהיגות שלנו עצמה נמנעת מלהגיד בפה מלא שאת פסיקות בג"ץ יש לקיים, היא פותחת את הצוהר לגורמי קיצון לקחת את החוק לידיים".
חולדאי הוסיף כי "בתל אביב-יפו כולם חיים יחד בדו קיום אמיתי - ערבים ויהודים, חילונים ודתיים, להט"בים וסטרייטים. פרובוקציות כמו אתמול מנסות לפגוע בדו-קיום הזה. אני אומר זאת באופן ברור - קומץ של קיצוניים לא יכתיב את הדרך בתל אביב ולא בשום מקום אחר. תל אביב יפו תהיה תמיד בית שבו כל תושבת או תושב יוכלו לקיים את אורחות חייהם בחופשיות תוך שמירה על החוק ועל עקרונות מגילת העצמאות".
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד רון חולדאי
יאיר לפיד רון חולדאי
חולדאי ולפיד, נגד "קומץ של קיצוניים"
(צילום: קובי קואנקס, יאיר שגיא)
גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על המהומות בתל אביב, עיר מגוריו, ואמר כי "חבל שבשם האל קילקלו את יום הכיפורים. אני אוהב את יום הכיפורים בשכונה שלי. את השקט. את הכבוד ההדדי. גם מי שלא צם, לא מבשל. כל המכוניות מנמנמות בחניות. שנים אני נותן את יום הכיפורים כדוגמא לכך שהיהדות לא צריכה שיאכפו אותה. היא הופכת להיות של כולנו רק כשאנחנו מתחשבים אחד ברגשות השני".
לדבריו, הכבוד ההדדי הזה חדל מלהתקיים השנה. "זה קרה עד השנה. עד שהגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה. מתעקשים על הפרדה מגדרית גם בחוץ. בנו צמוד ל'כלל ישראל' אוהל שבו מתפללים רק בניגון אשכנזי. מקפידים להסביר לנו – במאור פנים, ברור שבמאור פנים – שיש רק גירסה אחת של היהדות, הגירסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור".
ארגון "ראש יהודי" טען כי המפגינים "באו לחבל בתפילה שתוכננה כחוק. המתפרעים קיימו מופע צרחות ובריונות והצליחו להדוף מהכיכר את מאות תושבי תל אביב שביקשו להתפלל ביום כיפור כבשנים עברו. עזבנו את הכיכר כדי למנוע את חילול היום הקדוש ועברנו לבית הכנסת מתוך אחריות ושמירה על כבוד יום הכיפורים". בנוגע למחיצה שהקימו, בניגוד לפסיקת בית המשפט, טענו: "אנו פעלנו במסגרת החוק ושורת הדגלים האוורירית שהקמנו עמדה לחלוטין בפסיקה המשפטית".
בקבוצות הוואטסאפ של תושבי השכונה כתבו לאחר עזיבת המתפללים: "הכיכר בידינו! אתם מוזמנים להגיע עם ילדים ואופניים לכאן ולקיים את מסורות כיפור שלנו". גילי (65), שהגיע לכיכר עם ילדיו ונכדיו, אמר: "הרגשנו שהגענו לקצה. המתח שנצבר לאורך השנה הזאת הגיע לשיאו, ולרגעים נראה כי היינו על סף מעין 'מלחמת כיפור שנייה'".
אסתי (41), תושבת תל אביב המתגוררת סמוך לכיכר ונכחה במקום, אמרה ל-ynet: "היה זעם ואנשים לא הרשו להם להתפלל בכיכר אחרי שהם עשו הפרדה עם דגלים. הם באו לתקוע אצבע בעין לתל-אביבים ותושבי העיר אמרו להם 'עד כאן'. הייתה תחושה שהחלה פשוט מלחמת אזרחים בעיר. עצוב שהגענו למצב הזה כחברה, אבל כמה אפשר לבלוע את הצפרדע".
9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
אחרים דווקא הצליחו להתפלל, בצד עם הכלב
(צילום: דנה קופל)
השנה חל יום הכיפורים כשהמתיחות במרחב הציבורי בישראל בשיאה - בין היתר על רקע תוכניותיה של הממשלה לקדם את המהפכה המשפטית וחוקים נוספים שנוגעים לסוגיות של דת ומדינה. את המתיחות הזו ניתן היה להרגיש במהלך היממה האחרונה, ולא רק בכיכר דיזנגוף.
בפארק המדרון ביפו התקיימה תפילה בהפרדה בין גברים לנשים. במחאה על כך מפגינה הגיעה לעזרת גברים. היא פונתה על ידי כוח משטרתי.
היום, לקראת תפילות נעילה בצאת הצום - בין היתר בכיכר דיזנגוף ובמוקדים נוספים בעיר - בקבוצות התושבים השונות קראו להגיע ו"להגן בשנית על הערכים הליברליים". שלומית קובנר הגיעה מצפון תל אביב לכיכר אמש, וגם היום: "גם אני הפסדתי את התפילה שלי. יש כאלה שהגיעו לכאן להתפלל ולא ידעו מה קרה ונהרס להם. לא הייתי אתמול בתפילה, לא היום, לא בכל נדרי. פספסתי. כי אני לא מוכנה שידרכו לי על המרחב הציבורי, שיכבדו אותי".
בשכונת נאות אפקה בצפון תל אביב דיווחו תושבים כי התקיימה תפילה בהפרדה בתוך מגרש כדורגל ציבורי, והמתפללים נעלו את הכניסה אליו. כוחת הפיקוח של העירייה הגיעו למקום, פרצו את המנעול וקיפלו את הכיסאות.
התפילות במרחב הציבורי החלו ב-2020, חודשים לאחר פרוץ מגפת הקורונה בישראל, כאשר לא היה ניתן להתפלל בבתי הכנסת הסגורים. כעת, כשהמגבלות הוסרו ויותר מ-500 בתי הכנסת בתל אביב פתוחים לציבור - העירייה לא מצאה סיבה לקיום בהפרדה של תפילות המוניות בהפרדה במרחב הציבורי.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום