בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (ד') את הערר על המשך המעצר של אדוארד קצ'ורה (49), שלפי החשד רצח בתחילת אוקטובר את הנערה ליטל יעל מלניק (17) מאור עקיבא. "קיימת מסוכנות רבה מאוד מצד העורר בקשר למעשים המיוחסים לו. התיק בשל להגשת כתב אישום, לא רואה דרך שלא להגיש", קבע השופט אברהם אליקים בהחלטתו שהתבססה בין היתר על קביעה נחרצת יותר שהשמיע השבוע נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט רון שפירא.
3 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
ליטל יעל מלניק והחשוד ברציחתה אדוארד קצ'ורה
(צילום: שרון צור, באדיבות המשפחה )
סאגת מעצרו של האח בבית החולים הפסיכיאטרי שבו אושפזה הנערה קיבלה תפנית ביום שני, אחרי ששופטת בית משפט השלום בחיפה טל תדמור גזית החליטה לשחרר את קצ'ורה למעצר בית. המשטרה הגישה ערר ובית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה כבר באותו היום. אתמול הוארך שוב מעצרו של קצ'ורה, הפעם בשלושה ימים נוספים, אולם החשוד לא ויתר והגיש ערר שנידון היום ונדחה.
עם כניסתו לאולם הבוקר, אמר קצ'ורה בשיחה עם ynet: "לא רצחתי את ליטל יעל מלניק. כששמעתי לפני יומיים שאני משתחרר מהמעצר ואחרי כמה שעות ההחלטה הייתה שאשאר במעצר, מאוד התאכזבתי. אני מאמין שאשתחרר מהמעצר כי לא רצחתי אותה".
3 צפייה בגלריה
אדוארד קצורה החשוד ברצח של יעל ליטל מלניק ז''ל בערעור על מעצרו
אדוארד קצורה החשוד ברצח של יעל ליטל מלניק ז''ל בערעור על מעצרו
קצ'ורה בבית המשפט, היום
(צילום: אביהו שפירא )

עו"ד בוריס שרמן, פרקליטו של החשוד מהסנגוריה הציבורית שהגיש את הערר, אמר: "החקירה הסתיימה. הפעולות שבוצעו אלה התכתבויות עם המכון לרפואה משפטית בניסיון לשפר את המצב. אין מה לעשות, צריך לקבל החלטות, ואז מגישים פעם אחר פעם בקשות להארכת מעצר.
"בית המשפט הורה למשטרה לסיים את החקירה, מדברים על התקדמויות בחקירה. כל זה היה צריך להיעשות בחודשים שחלפו. החקירה בעצם לא מתנהלת, מבחינה משפטית החקירה הסתיימה. אנו מבקשים מבית המשפט להורות על שחרורו של החשוד". עורך דינו של החשוד ביקש שאם הערר יידחה, בית המשפט יאפשר למרשו לקיים חמש שיחות טלפון למשפחתו.

"התיק מורכב וחריג גם בנסיבות ביצוע העבירה"

ראש צוות החקירה רב-פקד תומר קסלסי ביקש לדחות את הערר. "בשבועיים האחרונים התקבלו חוות דעת מהמכון לרפואה משפטית. התיק מורכב וחריג גם בנסיבות ביצוע העבירה לכאורה. כל אלה הביאו לימי המעצר שבהם אנו נמצאים היום. אין כאן גרירת רגליים כפי שטוען הסנגור, שכן חלה התקדמות מהותית בתיק.
"שלשום בוצעה פעולת חקירה מהותית באופן שחיזקה באופן חד משמעי את החשד נגד החשוד באופן שאינו משתמע לשני פנים. קיימות שלוש פעולות חקירה שאחת מהן זו חקירת החשוד, לאחר ביצוע שתי פעולות החקירה. החשוד יובא בשעות הקרובות למשרדי היחידה המרכזית, שם יוטחו בו הממצאים החדשים. לאחר מכן התיק יועבר לפרקליטות".
השופט אליקים, שדחה כאמור את הערר של קצ'ורה, ציין בהחלטתו: "חלפו 60 ימים ואנחנו מתקרבים לתקופה המקסימלית שאחריה לא ניתן להחזיק עוד את החשוד במעצר. הפרקליטות מלווה את התיק. אזכיר את הכלל הנורמטיבי כפי שעולה מהחלטת הנשיא שפירא כי בעת בחינת עילות מעצר טרם הגשת כתב אישום, עומדות בפני בית המשפט שלוש עילות חלופיות - שיבוש הליכי משפט, מסוכנות וטובת החקירה.
3 צפייה בגלריה
 זירת הרצח בקריית מוצקין
 זירת הרצח בקריית מוצקין
הזירה שבה אותרה מלניק
(צילום: גיל נחושתן)
"קיימת מסוכנות רבה מאוד מצד העורר בקשר למעשים המיוחסים לו. עמדת בא כוח המשיב מקובלת עליי בהתחשב בחקירה בתיק זה. מדובר אכן בחקירה מורכבת מאוד שבוצעו בה פעולות חקירה רבות עם עשרות עדים. יש תשתית להכנת כתב אישום ואני מניח שתוך זמן קצר תוגש הצהרת תובע בנושא זה".
משפחתה של המנוחה מסרה בתגובה: "החלטת בית המשפט מחזקת את התחושה שאנחנו בדרך לכתב אישום נגד הרוצח של ליטל יעל שלנו, אנחנו רוצים לראות בעיניים שהוא מואשם בעבירת הרצח החמורה ביותר שיש. המאבק שלנו לא נגמר, אלא רק התחיל. הוא יסתיים כשנראה את הרוצח נכנס למאסר עולם. תודה לכל מי שאיתנו, תמשיכו לחזק אותנו, לחבק ולתמוך בנו במאבק החשוב הזה".
החשוד טוען להגנתו כי הגיע עם הנערה לאתר הבנייה בקריית מוצקין שבו נמצאה גופתה, ושם - היא ביקשה לדבריו להיקבר בחיים ולהמשיך לנשום דרך צינורית בלבד. קצ'ורה טען עוד כי כשעזב את המקום, פניה של מלניק היו מחוץ לחול - והיא ביקשה ממנו להשאירה לבדה. לטענתו, היא קברה את עצמה לבד.