4 צפייה בגלריה
לאשה ז'ווניה שגריר גיאורגיה בישראל סלומה זוראבישווילי נשיאת גיאורגיה
לאשה ז'ווניה שגריר גיאורגיה בישראל סלומה זוראבישווילי נשיאת גיאורגיה
לאשה ז'ווניה, שגריר גאורגיה בישראל. "אוהבים את הישראלים"
(צילום: גיורגי אבאלאדזה)
ב-26 במאי תחגוג גאורגיה את יום העצמאות וגם מציינת השנה 30 שנים של יחסים דיפלומטיים עם ישראל. לרגל האירועים מספר שגריר גאורגיה בישראל לאשה ז'ווניה בריאיון מיוחד ל-ynet למה המצב רחוק מלהיות ורוד, על החשש מהתיאבון הרוסי שמאיים על המדינה – וגם איך הצליח ל"מתג מחדש" את גרוזיה כגאורגיה בישראל.
המלחמה באוקראינה בימים אלה מאוד מדאיגה את הגאורגים, שמחזיקים אצבעות לניצחונו של זלנסקי. במובן מסוים גאורגיה היתה מהראשונות שחוו את התוקפנות הרוסית במלחמה בשנת 2008, שבסיומה פרשו מהמדינה שני מחוזות בדלנים: דרום אוסטיה ואבחזיה. לאחר המלחמה, רוסיה הכירה בשני המחוזות כמדינות עצמאיות וכיום, למעט סוריה - אף מדינה בעולם אינה מכירה בהן.
"גם היום רוסיה פעילה צבאית בגאורגיה כשהיא מחזיקה 20 אחוז מהשטח של המדינה וישנם בסיסים רוסיים בשטח המובלעות", אומר השגריר ז'ווניה. הוא נזכר כיצד ב-2008 גאורגיה הזהירה את העולם שאם לא יעצרו את רוסיה – אוקראינה תהיה הבאה בתור: "ואחרי 6 שנים קיבלנו את הפלישה לחצי האי קרים ב-2014. העולם לא הצליח לעצור את רוסיה ולהוציא את הצבא הרוסי מהשטח הגאורגי, גם כשהתמיכה היתה מקיר לקיר".
ז'ווניה חושש כעת שהרעב של פוטין לא יבוא על סיפוקו בקייב. "אם רוסיה תצליח באוקראינה האזור כולו יהיה בבעיה גדולה וגאורגיה לא תוכל להיות אי באזור הזה", הבהיר. "אזורנו הפך להיות מאוד נפיץ ואנחנו מאוד מודאגים מהתיאבון של רוסיה".

"רוסיה עשתה טיהור אתני, נחזיר שליטה רק במו"מ"

האם אתם רוצים להצטרף לנאט"ו? "גאורגיה שואפת להצטרף לנאט"ו. אנחנו לא רואים ארגון ראוי יותר מלהגן על המדינה מאשר נאט"ו. גאורגיה היא אחת השותפות הקרובות ביותר של ברית ההגנה הצפון אטלנטית. עם הזמן, התפתח מגוון רחב של שיתוף פעולה מעשי בין נאט"ו לבין גאורגיה, התומך במאמצי הרפורמה של גאורגיה ובמטרה להגיע לאינטגרציה אירו-אטלנטית".
ואתה חושב שפוטין יעבור על דבר כזה בשתיקה? "יש חוקרים שטוענים שרוסיה תקפה את גאורגיה בשנת 2008 כדי למנוע ממנה להצטרף לנאט"ו. אנחנו גם ככה בהתנגשות עם רוסיה. אוסטיה נמצאת כמעט 30 ק"מ מטיביליסי. הרוסים כל הזמן מזיזים את הגבול ומחלקים כפרים, יש מדי פעם תקריות. היום יש 350 אלף פליטים מאבחזיה ומעל 80 אלף פליטים מאוסטיה".
"רוסיה עשתה טיהור אתני בשני המחוזות הבדלניים והיום נותרו בהם מאות גאורגים בלבד. אנחנו לא מוותרים על המחוזות האלה, אבל קבענו שנחזיר את השליטה בחזרה רק בדרך השלום ובאמצעות משא ומתן. לא ננסה להחזיר אותן באופן צבאי".
4 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה באוקראינה  בטבליסי גיאורגיה
הפגנת תמיכה באוקראינה  בטבליסי גיאורגיה
הפגנת תמיכה באוקראינה בטבליסי גאורגיה. "המצב באזור נפיץ"
(צילום: Getty Images )
ז'ווניה, בן לאמא יהודיה, הוא דובר עברית רהוטה ואין עוד שגריר זר בישראל שמכיר כל כך טוב את הישראלים. יש לו מכרים רבים בישראל והיכרות עמוקה עם רבים במערכת הפוליטית. מינויו מעיד על החשיבות הגדולה שזוראבישווילי מייחסת ליחסים עם ישראל. מדובר גם בשגריר שמקורב מאוד לקהילת יוצאי גאורגיה בארץ.
זאת הכהונה השנייה של ז'ווניה בן ה-48 כשגריר בישראל. בין הכהונה הראשונה לשנייה היה סגן שר החוץ של גאורגיה, סגן שר האוצר, ראש קמפיין הנשיאות של סלומה זוראבישווילי ולאחר שניצחה בבחירות ב-2018 מנכ"ל בית הנשיא הגאורגי, הנחשב לתפקיד בכיר מאוד. באוגוסט 2019 החליטה זוראבישווילי למנות אותו שוב לשגריר בישראל.
בכהונה הראשונה שלו ב-2005 הצליח למתג מחדש את המדינה בישראל, והוביל קמפיין לשנות את שמה העברי מגרוזיה לגאורגיה. השגריר פנה אז לכלי התקשורת, לאקדמיה ללשון עברית, למשרד החוץ והצליח לשכנע אותם לעשות שינוי. ז'ווניה הסביר שמדובר בשם ההיסטורי, שהיה מקובל גם בשפה העברית, וכי גרוזיה הוא השם ברוסית - ולכן היצמדות אליו היא למעשה עיוות היסטורי וגם מעורר קונוטציות שליליות.
4 צפייה בגלריה
לאשה ז'ווניה שגריר גאורגיה בישראל וסלומה זוראבישווילי נשיאת גיאורגיה
לאשה ז'ווניה שגריר גאורגיה בישראל וסלומה זוראבישווילי נשיאת גיאורגיה
שגריר גאורגיה בישראל והנשיאה זוראבישווילי. "מינויו מעיד על החשיבות של ישראל"
(צילום: גיורגי אבאלאדזה)

"מעולם לא הייתה אנטישמיות בגאורגיה"

קמפיין המיתוג שלו הצליח מעל ומעבר, אם כי השגריר הגאורגי מתלונן שעדיין במערכות המחשב הממשלתיות ארצו רשומה כ"גרוזיה", בעיקר במחשבי רשות האוכלוסין, הביטוח הלאומי ובתי חולים. "ביקשנו שיחליפו לגאורגיה אבל אמרו לנו שזה תהליך קצת מסובך, כי יש אנשים שנרשם שנולדו בשטח גרוזיה ואם ישנו עכשיו לגאורגיה - זה עלול להירשם כאילו מדובר בשני אנשים שונים".
למה היה לך כל כך חשוב לשנות את שם המדינה? "הגעתי לכאן שגריר של מדינה קטנה וחשבתי איך לעניין את התקשורת. גאורגיה היתה אחרי שינויים והתחילו רפורמות. אנשים פחדו להגיע לגאורגיה. מבחינת תיירות לא היינו עדיין מדינה אטרקטיבית. כדי להשיג תשומת לב – היה צריך לעשות פיצוץ ולכן דרשתי את שינוי השם ואני שמח שנענו לבקשה שלי".
4 צפייה בגלריה
גיאורגיה
גיאורגיה
גאורגיה. "לא היינו מדינה אטרקטיבית לתיירות בהתחלה"
(צילום: shutterstock)
לפני התפרצות הקורונה בכל שנה היו מגיעים כ-210 אלף תיירים ישראלים לגאורגיה. כעת הישראלים עושים קאמבק מסוים והמספרים נאים: בחודש מרס ביקרו בה 19 אלף ישראלים וחלה מגמת עלייה בתיירות. "לישראלים בגאורגיה יש שם של תיירים טובים. לא מעט גאורגים רואים את עצמם כחלק משושלת דוד המלך. משפחת המלוכה הגאורגית טענה שהיא נצר לדוד ושלמה המלך. מעולם לא היתה אנטישמיות בגאורגיה. זאת עובדה היסטורית".
בנוסף, הישראלים גילו את גאורגיה כמעצמה של פונדקאות. מדי שנה אלפים מגיעים למדינה כדי להביא לעולם ילד בהליך פונדקאות. "גאורגיה מאוד הצליחה לשמור על הלגיטימיות והחוקיות של הפונדקאות", הוסיף ז'ווניה, אך הודה כי ארצו אינה מאפשרת לזוגות גאים להביא ילד לעולם בהליך פונדקאות. "לפי החוק בגאורגיה ילד פונדקאות יכול לבוא רק למשפחה שיש בה אבא ואמא".