11 צפייה בגלריה
מתגייסים בתור לבקו"ם
מתגייסים בתור לבקו"ם
מתגייסים בתור לבקו"ם
(צילום: ירון ברנר)
אחרי הפסקה של כמה שנים ולאור הביקורת מצד ראשי ערים שטענו ל"שיימינג", צה"ל חוזר לפרסם את נתוני דירוג הערים לשירות משמעותי בשיטה חדשה: אגף כח אדם חידש את "ליגת הערים" המשקללת את כמות המתגייסים לצבא, בהם גם המתגייסים לשירות קרבי והיוצאים לקצונה בערים ובמועצות השונות ברחבי הארץ.
בנתונים שפורסמו היום (ראשון) על-ידי צה"ל, נחשף הדירוג החדש לילידי שנת 2000, שמרביתם השתחררו בשנה האחרונה. בדומה לשנים קודמות, גם הפעם ערים כמו מודיעין-מכבים-רעות, נס ציונה, קריית אונו, גבעת שמואל ורעננה מככבות בצמרת הטבלאות.
בצה"ל טוענים כי הנתונים החדשים, שמשתקפים גם בהסתכלות על הדירוג על גבי מפת הארץ, מבטלים את הטענה שפורסמה במחקר של פרופ' יגיל לוי מהאוניברסיטה הפתוחה, על כך שמרבית חללי צה"ל בפעילות מבצעית מגיעים מהפריפריה, וכי הערים המבוססות בגוש דן שולחות יותר חיילים ליחידות טכנולוגיות כ-8200 מאשר לחטיבות גולני או לכפיר.
לפי השיטה החדשה, הערים והמועצות חולקו לשלוש קבוצות: יישובים גדולים עם יותר מ-500 בני 18 בעלי פוטנציאל לגיוס, יישובים בינוניים עם 250 עד 500 ברי גיוס, וערים קטנות עם 100 עד 250 ברי גיוס. הציון המשוקלל חולק בין 50% שיעור המתגייסים לצבא, 25% שיעור היוצאים לקצונה ו-25% שהתגייסו לתפקידי לחימה. סעיף זה, בקטגוריית הנשים, שוקף ב"תפקידים משמעותיים", בהם גם לחימה, מאחר שלוחמות הן מתנדבות. באופן יחסי, עם מספרים נמוכים יותר, דורגו גם המועצות האזוריות והמקומיות.
צה"ל פרסם רק את צמרת הדירוג, אך הטבלה המלאה חושפת כי תל אביב נמצא בתחתית (מקום 51 לבנים), ורק בקטגוריית הנשים היא נועלת את העשירייה הראשונה. מודיעין מובילה את דירוג הנשים והגברים לערים הגדולות, כך גם נס ציונה לערים הבינוניות, ובערים הקטנות מובילה גבעת שמואל בגברים וקריית אונו בנשים.
המועצה האזורית רמת נגב מובילה בקטגוריית הגברים, ובנשים מובילה מועצת דרום השרון. במועצות המקומיות, בהתאם לפוטנציאל הגיוס בהן, מובילות כוכב יאיר, אבן יהודה, כפר תבור ולהבים. בפילוח הערים הגדולות לפי מתגייסים ללחימה מובילה ירושלים ואילת במקום השני. ביוצאים לקצונה, נשים וגברים, מובילות מודיעין, גבעתיים, ראש העין, גבעת שמואל ויקנעם עילית.
כאמור, צה"ל פרסם רק את עשרת המקומות הראשונים ובקטגוריית הגברים הכללית נמצאות ערים מאשכולות סוציו-אקונומיים גבוהים כמו הרצליה שבמקום השני עם ציון 78 - רק שלוש נקודות פחות מהמובילה מודיעין, רעננה הוצבה במקום השלישי ואחריה כפר סבא, ראשון לציון, רמת גן וחדרה. את הצמרת סוגרות אשקלון, באר שבע וחולון.
גם בעשרת הערים הגדולות בקרב גיוס נשים לתפקידים משמעותיים בולטות ערים מהמרכז כמו כפר סבא, רמת גן, ראשון לציון ורעננה. בעשירייה הראשונה בקרב גברים מהערים הבינוניות, מככבות הוד השרון ורמת השרון בצמרת, ואחריהן גבעתיים, יבנה, מעלה אדומים, ראש העין, אילת, דימונה ועפולה.
בקרב גברים מהערים הקטנות שדורגו בצמרת בלטו יהוד, קריית אונו, יקנעם עילית, מעלות תרשיחא, אריאל, עכו וקריית שמונה. באופן מפתיע, אין נוכחות למועצות האזוריות ביהודה ושומרון בעשרת המקומות הראשונים, לנשים ולגברים, בקטגוריות הכלליות. את ההתנחלויות אפרת ואריאל, או בתי ספר מסוסיא ומקריית ארבע, ניתן למצוא יותר בעשרת המקומות הראשונים של קטגוריות המשנה, דוגמת גברים במועצות מקומיות גדולות או תיכונים בולטים לטובה.
11 צפייה בגלריה
הכי הרבה לוחמים בקרב הערים הגדולות מגיעים מירושלים
הכי הרבה לוחמים בקרב הערים הגדולות מגיעים מירושלים
הכי הרבה לוחמים בקרב הערים הגדולות מגיעים מירושלים
(צילום: מוטי קמחי)
11 צפייה בגלריה
מודיעין מובילה בקרב הנשים המתגייסות
מודיעין מובילה בקרב הנשים המתגייסות
מודיעין מובילה בקרב הנשים המתגייסות
(צילום: דובר צה"ל)
באגף כוח אדם אמרו כי בשנתיים האחרונות, ובדגש על השנה האחרונה, פתחו בסדרה של פעולות לפי "המודל הרשותי" לחיזוק עידוד הגיוס לצה"ל ובפרט ליחידות קרביות. כך למשל, נערכים בחודשים אלה מיצגי מידע ברשויות המקומיות כמו אשקלון וכרמיאל, ובהם מידע לבני הנוער על החילות והתפקידים השונים, תוך שיפור השיבוץ למלש"בים שמגיעים למאהלים של נציגי מיט"ב.
ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, אמר כי "לאחרונה נשמעות טענות כי רק הנוער מהפריפריה משרת בקרבי. הנתונים שאנו מפרסמים מוכיחים כי טענות אלו אינן נכונות, וניתן לראות כי המתגייסים לצה"ל וליחידות קרביות מגיעים מכלל הערים והישובים במדינה. השירות הקרבי חייב להישמר כערך מכונן ומוביל בחברה הישראלית".
פרופ' יגיל לוי מסר כי "הטענה היא שלחימת הצווארון הכחול מאוישת בשיעורים גוברים והולכים בידי קבוצות שמקורן בפריפריה חברתית-כלכלית ולאו דווקא גיאוגרפית. לדוגמה, יוצאי אתיופיה המתגייסים בשיעורים גבוהים לשירות קרבי מתגוררים בשיעורים גבוהים בערי המרכז וכך גם יוצאי חבר העמים. לכן, בין טענתי ובין חשיפת נתוני הגיוס בחתך יישובים אין כל קשר כשם שגם במקצועות הקרביים יש מדרג בין מקצועות יוקרתיים לפחות יוקרתיים שההרכב המאייש אותם שונה. מאוד ממליץ שהצבא יעסוק בעיוותים החברתיים של ההסללה החברתית ולא בוויכוח עם חוקרים".