"זה נכון שנשק אישי יכול להציל חיים, ובמיוחד בתקופה הזו. עם זאת, חשוב שנעשה הכול כדי לוודא שהנשק לא מגיע לידיים הלא נכונות". כך מדגישה לילי בן עמי, מייסדת ומנכ"לית פורום מיכל סלה. היא סיפרה: "לאחרונה פנתה אליי אישה שחיה בזוגיות אלימה והחליטה להתגרש. לדבריה, בן זוגה הגיש בקשה לקבל נשק והיא חוששת לחייה. היא צודקת. מה התשובה של מדינת ישראל לביטחון האישי של נשים המאוימות בביתן?".
3 צפייה בגלריה
חנות הנשק הוותיקה "להב" בחולון
חנות הנשק הוותיקה "להב" בחולון
כ-8,807 רישיונות חדשים ניתנו מפרוץ המלחמה. ארכיון
(צילום: ירון שרון)
מאז פרוץ המלחמה, ישראל הופכת לאט-לאט למערב הפרוע, מבלי לחשוב על ההשלכות של חימוש גברים אלימים בנשק. המשרד לביטחון לאומי הוריד את רף הדרישות לקבלת נשק אישי, ודיווח על זינוק של מאות אחוזים בבקשות לרישיון - כאשר מתחילת המלחמה התקבלו יותר מ-174,453 פניות של אנשים המבקשים לחזק את הביטחון האישי שלהם. מתחילת שנת 2023 הנפיק המשרד לביטחון לאומי כ-26 אלף רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי לאזרחים, לעומת 12,897 רישיונות שניתנו בשנת 2022 ו-10,064 בלבד בשנת 2021.
המשרד לביטחון לאומי הקים כמה חמ"לים למתן רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי, והכיר בשדרות, אופקים ונתיבות כמקום מגורים זכאי. הוא עיבה את מערך כלי הירייה על ידי עובדי משרד ועובדי משרדי ממשלה נוספים, ואף פתח לאחרונה חמ"ל ייעודי בכנסת. מפרוץ הלחימה ניתנו כ-13,748 אישורים מותנים וכ-8,807 רישיונות חדשים. מתוך סך הבקשות החדשות שהתקבלו, 13,269 נמצאו לא תקינות וכ-5,104 נדחו.
המשרד אישר בוועדה לביטחון לאומי בכנסת תקנות המרחיבות את התבחינים, כך שגם בעלי תעודת לוחם העונים לתבחין "שירות בכוחות הביטחון", אזרחים העונים לתבחין "מקום עבודה או לימודים", "עובדים ומתנדבים בגופי ההצלה" ו"כבאים", "מורי דרך ארציים", "בני משפחה של חקלאים" ועולים חדשים מיום עלייתם יוכלו להגיש בקשה לנשיאת כלי ירייה פרטי.
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
3 צפייה בגלריה
חמ"ל עיריית אשקלון
חמ"ל עיריית אשקלון
"נשק מציל חיים". בן גביר בחמ"ל עיריית אשקלון
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
3 צפייה בגלריה
לילי בן עמי
לילי בן עמי
"חשוב שנעשה הכול כדי לוודא שהנשק לא מגיע לידיים הלא נכונות". בן עמי
(צילום: עמית שאבי)
"נשק מציל חיים", אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "ראינו כי בעת אירוע טרור מי שהציל את המצב בזמן אמת והציל חיים על ידי נטרול המחבל, היו אנשים המוכשרים לשאת כלי ירייה פרטי ברישיון. המשרד לביטחון לאומי מזהיר כי יש לחשוד בכל מי שמציע לכם להוציא רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי בשמכם. יש להיזהר במיוחד ממאכרים, הודעות כזב, עורכי דין או גורמים עוינים המפיצים קישורים לא רשמיים שאינם באתר המשרד לביטחון לאומי, ולדווח על כל חשד להונאה. המשרד לביטחון לאומי בודק באופן יסודי ואחראי כל בקשה, גם לאחר קבלת הרישיון".
כדי שבמערכה הזו לא ניתפס לא מוכנים, בפורום מיכל סלה דורשים מהממשלה להקדים תרופה למכה ולראות לנגד עיניהם גם את הביטחון האישי של אוכלוסיות מאוימות בביתן. "בוודאי גם בעת מלחמה, כאשר האלימות בבתים אלימים עלתה מדרגה ואנו בנקודת רתיחה חברתית וביטחונית. חובה לשלב בקריטריונים החדשים לקבלת נשק בדיקת רקע שתוודא שאין סכנה לאלימות במשפחה", דורשת בן עמי במכתב ששיגרה לבן גביר.
מאז שהחלה המלחמה, התקבלו בחמ"ל של פורום מיכל סלה 100 פניות חדשות. רק אתמול בבוקר התקבלו שתי פניות מנשים החוששות מכך שבעליהן מתחמשים באקדחים. החשש הוא שגברים אלימים יקבלו לידיהם נשק, מה שיגרום לסכנת חיים בבית. כך סיפרה אישה ממשפחה שפונתה, הסובלת מאלימות כלכלית: "החלטתי לסיים את הנישואים שלי עקב אלימות. עכשיו הוא מנסה להוציא רישיון לנשק".
בפורום מיכל סלה פנו למשרד לביטחון לאומי ולמשטרה בבקשה להוסיף לקריטריונים של קבלת נשק גם היעדר רקע של אלימות במשפחה. "נענינו כי כיום כדי לקבל נשק אישי - נוספה חובה של אישור קצין משטרה. אישור כזה מוענק לאחר בדיקת רקע. אנחנו חושבים שזה לא מספיק. צריך לציין מפורשות ברשימת הקריטריונים דרישה שלפיה אין אדם שדיווח על איום או חשש או אלימות מצד מבקש כלי הנשק. הודיעו לנו שהבקשה שלנו בבדיקה".