היכולות הטכנולוגיות שמאחורי ההצלחות המבצעיות בלב מעוזי הטרור בג'נין ובשכם: במחלקת הטכנולוגיה והאחזקה (טנ"א) של אוגדת יהודה ושומרון הכניסו בשנה האחרונה סדרה של פיתוחים חדשניים לכוחות שפועלים בעומק השטח הפלסטיני.
חלקם סייע ללוחמים במבצע הגדול בחודש שעבר, אז נהרגו מחבלים מחוליית הג'יהאד האיסלאמי שהסתתרו בדירה במרכזו של מחנה הפליטים ג'נין - וגם במבצעים אחרים, לאחר מכן. רבים מאותם מבצעים הסתיימו עם הרוגים בקרב החמושים, וללא נפגעים לכוחות צה"ל. הפיתוחים הטכנולוגיים הם בין הסיבות לכך. צפו בכתבה.
הכוחות, בג'נין אלו היו לוחמי הימ"מ, מגלן וסיירת חרוב תחת חפ"ק של מפקדי חטמ"ר מנשה ואוגדת איו"ש, השתמשו במערכת למיפוי תלת-ממדי של תא השטח שבו עומדים לפעול החיילים. המערכת, שפותחה בצה"ל, גילתה לכוחות מראש ובמדויק את כל זוויות הירי, ההתקדמות והכניסות לסמטאות מחנה הפליטים העוין.
7 צפייה בגלריה
פיתוחים טכנולוגיים של צה"ל
פיתוחים טכנולוגיים של צה"ל
רחפנים משמשים ככוח חוד לזיהוי תנועות חשודות
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
פיתוחים טכנולוגיים של צה"ל
פיתוחים טכנולוגיים של צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

לא עוד תצלום אוויר ישן יחסית, אלא סרטון תלת-ממדי של כל המבנים, החומות והכבישים במחנה הפליטים, על בסיס צילומים שמבצעים רחפנים בימים שקדמו לפעולה. כך מתקבלת התמונה העדכנית ביותר של הכפר עבור הלוחמים, וניתן לתכנן בצורה המיטבית והבטוחה ביותר היכן למקם את הצלפים והקלעים, איפה לפרוס את כוחות הבידוד והעתודה ומאילו נתיבים הכי נכון להתקדם. המערכת הוכיחה עצמה גם לקראת מבצעים של הריסת בתי מחבלים.
במחלקת הטנ"א של האוגדה החליפו בשבועות האחרונים גם את רכבי הכוחות מסוג דוד וזאב לרכבים חדשים וממוגני ירי, כ-100 במספר, הכוללים "פנתרים" ו"טיגריסים", המאפשרים הסעת יותר מעשרה לוחמים בעבירוּת גבוהה. אותם רכבים ממוגנים הפתיעו גם את הפלסטינים, ובין היתר תועדו נכנסים בשיירה ארוכה במבצע בתחילת השבוע שבו נעצר אחיו של זכריא זביידי, החשוד בחטיפת גופת טירן פרו.
בנוסף, לאוגדת איו"ש פותחה מערכת איכון ירי (מא"י) שנחשבת למהפכנית: מכ"ם, נייד לפעולה ספציפית או נייח לאזור מאוים כמו קטע ציר שספג פיגועים, מזהה מיד את מקורות הירי באמצעות איכון - ומכווין לנקודה את אש הלוחמים.
7 צפייה בגלריה
רכבים ממוגנים של צה"ל
רכבים ממוגנים של צה"ל
"פנתרים" ו"טיגריסים", במקום "זאבים". הרכבים הממוגנים החדשים של צה"ל
7 צפייה בגלריה
רכבים ממוגנים של צה"ל
רכבים ממוגנים של צה"ל
רכבים ממוגנים של צה"ל

בפעולה בג'נין בחודש שעבר חוסלו לפחות שמונה מחבלים חמושים ללא פגיעה בחיילים. צה"ל מעלה לאוויר בפעולות אלו גם רחפנים מתאבדים ומל"טים תוקפים. חלקם היו כבר מכוונים על מטרות, אך משיקולים מבצעיים הם טרם הופעלו כאש מהאוויר.
הפיתוחים הטכנולוגיים באוגדת איו"ש עבור הלוחמים כוללים פרויקטים נוספים, בהם כבר נעשה שימוש מבצעי אך בגזרות אחרות בהן מתנסים הכוחות. "ערכת רונן", על שם לוחם דובדבן רונן לוברסקי ז"ל שנהרג לפני קרוב לחמש שנים ליד רמאללה מפגיעת אבן גדולה שהשליך מגג בית מחבל פלסטיני, כוללת להקת רחפנים.
הרחפנים משמשים למעשה ככוח חוד בתצפית דינמית לצוות שנכנס לשטח העוין על מנת לבצע מעצר של מבוקש. הם פותחים את השטח לכוחות ומזהים תנועות חשודות במרחב, כולל של רכבים, מיידי אבנים, משליכי בקבוקי תבערה וגם חמושים שאורבים לחיילים על הגגות או בין הסמטאות. כך הלוחמים יכולים להפעיל נגדם מראש אש ואמצעים נוספים, מכוחות מקבילים, ולנטרל את האיום ללא פגע.
7 צפייה בגלריה
פיתוחים טכנולוגיים של צה"ל
פיתוחים טכנולוגיים של צה"ל
הלוחמים בפעולה. מסתייעים רבות בטכנולוגיה
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מפה של דהיישה
מפה של דהיישה
בינתיים, רחפני "ערכת רונן" מופעלים בגזרת בית לחם
7 צפייה בגלריה
צילום מסך מתוך הפייסבוק של רונן לוברסקי ז"ל
צילום מסך מתוך הפייסבוק של רונן לוברסקי ז"ל
רונן לוברסקי ז"ל. להקת הרחפנים נקראת על שמו
(צילום: פייסבוק)
רחפני ערכת רונן נמצאים תמיד באוויר באופן מדורג, כך שאחיזת השטח הופכת לרציפה, גם במהלך לילה שלם של מבצע. "זה מתבצע באופן אוטומטי. הרחפן יודע לחזור לבד ורחפן אחר עולה להחליף אותו", הסבירו באוגדה. שישה רחפנים בערכת רונן מופעלים בגזרת בית לחם, והתוכנית תורחב השנה גם ליתר הגזרות בגדה.
בנוסף, בגזרת עציון הוכנסו בשנה האחרונה גם עמדות ירי של כדורי ספוג לעבר מפרי סדר, בעיקר סביב ציר 60 מדרום לבית לחם וביישוב היהודי בחברון. מהעמדה, השולטת לרוב על גג בודקה או מוצב פילבוקס, נורים כדורי אל-הרג שפוצעים באורח קל את מפרי הסדר, גם בטווחים המגיעים למאות מטרים. הפגיעה היא מדויקת והמערכת נשלטת מרחוק ע"י מפעילה בחמ"ל או על ידי לוחם בעמדה מוגנת, בדומה למערכות "רואה יורה".
"במקרים רבים כאלה של יידוי אבנים או בקבוקי תבערה אנחנו לא רוצים להרוג אלא להסיר את האיום על מכוניות ישראליות", הסביר קצין מאוגדת איו"ש. "המערכת כבר הוכיחה עצמה בעשרות מקרים. הפגיעה כואבת אך לא הורגת". באמצעות המערכת ניתן לזהות באופן ממוקד את המחבל שמשליך בקבוק תבערה או אבנים, להבדילו על ידי אלגוריתם מבלתי מעורבים שנמצאים בסביבתו, וכך לפגוע בו – לאחר "נעילה" עליו. בעקבות ההצלחה ביו"ש נפרסה עמדה דומה גם בגבול רצועת עזה.