אושר השלב הראשון בדרך לרובע חדש: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז ירושלים, בראשות שירה תלמי-באבאי, החליטה היום (שני) להפקיד את התוכנית לקירוי כביש בגין. מדובר במתחם בשטח של כ-213 דונם, בתחום שדרות מנחם בגין, שיעבור קירוי מלא לאורך של כ-1,600 מטר - בין מחלף בייט לגשר וולפסון.
1 צפייה בגלריה
תוכנית קירוי דרך בגין ירושלים
תוכנית קירוי דרך בגין ירושלים
תוכנית קירוי דרך בגין ירושלים
(צילום: קולקר קולקר אפשטיין אדריכלי)
בעקבות התוכנית יווצר רובע עירוני חדש בירושלים, שיחבר בין השכונות גבעת רם ובית הכרם, המנותקות כיום על-ידי כביש בגין. השטח ה"חדש" על גבי הקירוי יכלול הקמת כ-2,300 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, כ-380 חדרי מלון, כ-36,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-13,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-67,000 מ"ר עבור שטחי ציבור וכ-60 דונם של שטחים פתוחים. התוכנית מציעה גם מערכת דרכים עילית חדשה אשר תשרת המתחמים החדשים, ותתחבר למערכת הדרכים העירונית.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אמר כי "התוכנית לקירוי בגין היא דוגמה למאמץ של מינהל התכנון לייצר התחדשות עירונית בתוך העיר פנימה, כדי לא לפרוץ את גבולות הבינוי שהעיר וכדי לשמור על השטחים הפתוחים. מדובר בתוכנית חדשנית ראשונה מסוגה בישראל, שמחד, מייעלת את השימוש בקרקע ומאידך מייצרת היצע של יחידות לצד קידום של תשתיות תומכות".
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, האדריכל דן קינן, מסר כי "התוכנית הינה תוכנית אסטרטגית לעיר ירושלים, אשר מציעה יצירת רובע עירוני חדש 'יש מאין' בטבורה של העיר ובצומת דרכים חשובה. התוכנית צפויה להשתלב בתנופת הפיתוח הצפויה לאזור הכניסה לעיר, להוות גשר בין חלקי עיר המנותקים כיום זה מזה, ולתרום למימוש החזון שבפי משורר תהילים - 'כעיר שחוברה לה יחדיו'".
ראש העיר ירושלים משה ליאון, מסר: תוכנית קירוי כביש בגין היא תוכנית אסטרטגית המהווה חלק חשוב ומרכזי במהפכה העוברת על ירושלים, כחלק מקידום העיר לעבר עתיד טוב יותר. התוכנית משפרת את הסביבה במיזם חשוב שמוסיף שטחים ירוקים רבים לעיר, לרווחת הציבור, תוך ניצול קרקע בצורה מיטבית. בנוסף, היא תגדיל את היצע הדירות, שטחי המסחר, התעסוקה המתקדמת והמלונאות בדרך חדשנית ומתקדמת, ואף תוסיף לעיר ריאות ירוקות".
את התוכנית יזמה הרשות לפיתוח ירושלים, והיא נערכה על ידי משרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים.