ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (שני) בהיערכות לשנת הלימודים החדשה הצפויה להיפתח מחרתיים. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל משרדה הציגו את היערכות משרד החינוך לפתיחת שנת לימודים נוספת בצל הקורונה. יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל הביעה תרעומת על כך שתקנות הקורונה לפתיחת השנה לא הובאו עדיין לאישור. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
"היה ברור לכולם שאנחנו לא יכולים להמשיך להסתכל על ניהול המגפה שהוא חשוב, שאנחנו צריכים להתמודד עם הקורונה וצריכים לראות איך מייצרים עבור הילדים סביבה בטוחה גם מבחינת הקורונה", אמרה שרת החינוך שאשא ביטון. "אבל חייבים לתת את הדעת גם למגפות האחרות שליוו אותנו בשנה האחרונה בכל הקשור לבני הנוער.
"צריך לזכור שיש אוכלוסיות שלמות שלא היו במסגרת תקופה ארוכה. ילדי כיתות ה'-ו', ילדי חטיבות הביניים, הם שילמו את המחיר הכי גדול בכל התקופה הזו. צריך לראות איך נותנים את המענים המדויקים והייחודיים לכל אחת מקבוצות הגיל. לכן, אני חושב שאי אפשר להפריד בחשיבות פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר".
4 צפייה בגלריה
שרת החינוך שאשא ביטון
שרת החינוך שאשא ביטון
שרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שאשא ביטון אמרה עוד: "אני מודעת לחששות של ההורים ובקרב הציבור. כולם רוצים לתת סביבה בטוחה עבור הילדים שלנו, אבל יודעים שמדובר כאן בניהול סיכונים ובמתווה שגובש יחד עם משרד הבריאות, מתווה שיאפשר לנו בסופו של דבר להחזיר את הילדים למסגרת כפי שחשוב שנעשה ולצד זה גם לעשות את המקסימום לשמור על הבריאות שלהם".
בנוגע לבדיקות שהועברו להורים, אמרה השרה: "בעקבות היקף הבדיקות שאנחנו הולכים לקיים רגע לפני פתיחת השנה, מעל מיליון בדיקות, נגלה מספרים של מאומתים שאולי לא הכרנו. צריך לומר, בזכות הבדיקות שנקיים נזהה הרבה מאומתים. 'הבשורה הטובה' היא בכך שנוכל לבודד מסה קריטית שאלמלא היינו פותחים את השנה - לא היינו מגיעים אליה".

האמירה "פחות פרקים בתנ"ך" - וההבהרה

שרת החינוך ציינה בדבריה כי "אפשר ללמוד פחות פרקים בתנ"ך ולתת יותר מקום להיבט החברתי. לאסוף מחדש את הילדים, לאפשר להם לסגל מחדש הרגלי למידה".
לאחר מכן הבהירה ואמרה כי "לא רציתי להלאות, אבל אני אומרת את מה שאמרתי בכנס מנהלים. זה גם פחות תרגילים במתמטיקה, פחות טקסטים בספרות והיסטוריה. זה נכון לגבי כל מקצוע. מה שאני מנסה לומר זה שצריך לאפשר למורים לגלות קשב ולראות שהגענו עד אחרון התלמידים. כל מי שנבהל - אין פה פגיעה במקצוע אלא מהות וריענון".
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון ויגאל סלוביק בועדת החינוך
יפעת שאשא ביטון ויגאל סלוביק בועדת החינוך
מנכ"ל המשרד סלוביק
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק התייחס גם הוא להחלטה לפתוח את השנה כמתוכנן ב-1 בספטמבר: "השנה הזאת תהיה לא פשוטה, הקורונה לא עוזבת אותנו אחרי ראש השנה וגם לא אחרי שמחת תורה, ואני מניח שהיא תלווה אותנו גם במועדים אחרים. נידרש ללמוד לצידה ולחיות לצידה, יהיו תלמידים שיידרשו ללמוד למידה מקוונת, יהיה כיתות שייצאו לבידוד ויהיו בתי ספר שניאלץ לסגור".
סלוביק גילה כי שיעור תלמידי כיתות ז'-ט' שקיבלו שתי מנות חיסון נגד קורונה עומד על 53% ושל תלמידי י'-י"ב על 81%. שיעור המתחסנים בקרב צוותי ההוראה עומד נכון לעכשיו על 86%. הוא הוסיף כי עד כה נערכו 330 אלף בדיקות סרולוגיות לילדים בגילים 3 עד 12, ובהם נמצא כי 30 אלף מהנבדקים חלו בעבר בקורונה וכבר החלימו.
בהתייחס להגבלות על עובדי הוראה שלא מוכנים להתחסן או להיבדק, הבהיר המנכ"ל סלוביק: "התקנות אמורות לצאת היום, התקנות יאסרו על מורים לא מחוסנים שלא מוכנים להיבדק להיכנס לגני ילדים ולבתי ספר. זו ההחלטה של הקבינט, ראש הממשלה תיקף את זה והנחה את היועץ המשפטי ומשרד הבריאות להוציא את התקנות על מנת שייכנסו לתוקף לפני 1 בספטמבר".
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מחתה: "תראו מה קורה, כולם מדברים על 'עובדי הוראה שלא מתחסנים', אבל למעלה מ-90% התחסנו, כאשר הממוצע הארצי הוא 70%. צוותי ההוראה גילו אחריות והתחסנו. נכון, יש כאלה שלא - חלקם בגלל בעיות בריאות וחלקם מתוך אידיאל. כמו שאמרנו בקבינט, אי אפשר כל הזמן לחבוט בעובדי ההוראה. בלעדיהם אין מערכת חינוך".
4 צפייה בגלריה
 יפה בן דויד בועדת החינוך
 יפה בן דויד בועדת החינוך
"צוותי ההוראה גילו אחריות והתחסנו". בן דויד
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה ח"כ השכל אמרה כי מדי שנה לקראת פתיחת השנה, מקבלת ועדת החינוך סקירה של שר החינוך ובכירי המשרד, במספר תחומים - חינוך ממלכתי, חינוך ממלכתי דתי, חינוך ערבי וחינוך חרדי. הדיונים בהשתתפות נציגי ההורים, התלמידים וארגוני חברה אזרחית.
למרות שהלימודים מתחילים ממש בעוד זמן קצר, תקנות מתווה החזרה לגנים ולבתי הספר טרם אושרו משום שהגורמים המשפטיים במשרדי החינוך והבריאות מתקשים להגיע להסכמות ולהכריע בשאלת המורים אשר מסרבים להתחסן ולהציג בדיקת קורונה שלילית פעמיים בשבוע.
4 צפייה בגלריה
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
(צילום: אביגיל עוזי)
על רקע מחלוקת וקשיים משפטיים, נכון לעכשיו מנהלי בתי הספר אינם רשאים לשאול מורים האם התחסנו. כמו כן, הם לא יכולים לחייב אותם להציג תו ירוק או לחלופין להציג בדיקת קורונה שלילית – ובוודאי אינם רשאים למנוע מהגננות ומהצוות הלימודי להיכנס למוסדות.
עיקר המחלוקת שגורמת לעיכוב הינה מה יהיה מעמדם של מורים המסרבים להתחסן ולהציג בדיקה: האם יוצאו לחל"ת? לחופשה? ימשיכו ללמד, אך מרחוק? כמו כן עולה השאלה מי ישלם על הבדיקות שאמורים צוותי החינוך שאינם מתחסנים לבצע פעמיים בשבוע, שעלותן כ-20 שקלים לבדיקה.
אז נכון, אמנם משרד החינוך הפיץ מבעוד מועד את מתווה החזרה לבית הספר כדי לאפשר לצוותים להיערך ולהכין את ההורים והתלמידים לקראת החזרה, אך בהתאם לחוק חובה עליו להביא את התקנות לדיון ואישור בפני ועדת החינוך של הכנסת ולאחר מכן לאישור במליאת הכנסת. נושא זה לא עתיד לעלות בישיבה המתקיימת כעת.
משכך, היות שהתקנות טרם אושרו, קיבלו מנהלי בתי הספר הודעה כי מאבטחי בתי הספר אינם רשאים לשאול הורים או מבוגרים אחרים האם ברשותם תו ירוק והם גם אינם יכולים למנוע מהם כניסה לשטח בית הספר. על פי ההנחיות כעת, היחידים שרשאים לעשות זאת הם מנהלי בתי הספר בלבד.