2 צפייה בגלריה
לוחמים במלחמת לבנון הראשונה, ארכיון
לוחמים במלחמת לבנון הראשונה, ארכיון
לוחמים במלחמת לבנון הראשונה, ארכיון
(צילום: דוד רובינגר)
ג', מושבניק ממרכז הארץ, התגייס לסיירת גולני ב-1984 ושירת כחובש בלבנון. הקרבות הרבים שבהם השתתף, והמראות של חבריו נפצעים ונהרגים הותירו צלקות בנפשו - ולאחר השחרור הוא הוכר כנכה צה"ל הסובל מפוסט-טראומה. מאז הוא המשיך לסבול מבעיות נפשיות, עד ששם קץ לחייו לפני שלוש שנים. כעת, בעקבות מאבק משפטי של בני משפחתו הכיר בו משרד הביטחון כחלל צה"ל.
בשנות שירותו בלבנון השתתף ג' בקרבות רבים ומארבים נגד מחבלים, באחד מהם נפצע בעצמו ולאחר תקופת החלמה חזר לשרת בלבנון. הוא נכנס למצב של הלם קרב לאחר שהשתתף בקרב נגד מחבלים שבו מפקדו נהרג, והוא חילץ מהקרב חייל אחר שנפצע קשה. בתחילה הרגיש חוסר שקט נפשי, ולאחר מכן חווה חרדות והתקשה לישון בלילות. בעקבות כך שוחרר משירות צבאי, ובגיל 21 הוא הוכר על ידי משרד הביטחון כנכה צה"ל הסובל מהלם קרב.
2 צפייה בגלריה
עוד" נוי ביבר, עו"ד אבינו ביבר
עוד" נוי ביבר, עו"ד אבינו ביבר
עוד" נוי ביבר, עו"ד אבינו ביבר
(צילום: שאול גולן)
לאחר שהוכר כנכה צה"ל עבד ג' בעבודות מזדמנות, ולאורך השנים אושפז פעמים רבות בבתי חולים על רקע הבעיות הנפשיות שמהן סבל. לפני שלוש שנים, בגיל 52, נכנס למכונית שלו ונסע לגבעה המשקיפה על המושב שבו נולד - ושם קץ לחייו.
בעקבות זאת פנו ההורים של ג', באמצעות עורכי הדין אבינו ביבר ונוי ביבר, למשרד הביטחון להכיר בו כחלל צה"ל, בשל הקשר בין הנכות שלו למותו. לאחרונה, לאחר שלוש שנים, קיבלו ההורים השכולים מכתב מקצין התגמולים של משרד הביטחון המאשר את הבקשה. המשמעות היא שההורים יוכרו כשכולים ויוכלו לקבל הטבות רבות ועזרה ממשרד הביטחון, שלהן לא היו זכאים קודם לכן. בימים אלו גם בת הזוג של ג' ב-14 השנים שלפני מותו הגישה בקשה להיות מוכרת כאלמנתו ולקבל הכרה כשכולה.