סוף שבוע מדמם בכבישים: מתנדב משטרה ועובד קבלן נהרגו אמש (יום ו') מפגיעת ג'יפ בכביש 1 סמוך למחלף ענבה, ליד מודיעין. אדם נוסף, גם הוא כבן 50, נפצע באורח קל ופונה לבית החולים שמיר-אסף הרופא. המשטרה עיכבה את הנהג הפוגע, תושב כפר יונה בשנות ה-20 לחייו, ואספה ממצאים מהזירה.
בתאונה קשה נוספת, צעיר נהרג בהתהפכות רכב במחלף אייל שבכביש 6, ואדם נוסף נפצע באורח קשה. בתאונה נוספת בכביש 6, סמוך לכפר מנחם, נהרג לקראת חצות רוכב אופנוע כבן 40 שהתנגש ברכב. במהלך הלילה צעיר כבן 27 נהרג בתאונה בין שני כלי רכב במחלף ציפורית שבגליל התחתון, והבוקר התרחשה תאונה קטלנית שלישית בכביש 6: רכב התהפך ליד מחלף באקה ג'ת, והנהג שלו כבן 22 נהרג. מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים 125 בני אדם.

7 צפייה בגלריה
רכב פגע במשאית על כביש 1 סמוך למחלף ענבה
רכב פגע במשאית על כביש 1 סמוך למחלף ענבה
זירת התאונה בכביש 1
(צילום: דוברות מד"א)
7 צפייה בגלריה
תאונה בין משאית לניידת משטרה כביש 1 סמוך למחלף ענבה
תאונה בין משאית לניידת משטרה כביש 1 סמוך למחלף ענבה
החביות ששרפו המפגינים
(צילום: מאיר תורג'מן)
7 צפייה בגלריה
מוחמד עאזם
מוחמד עאזם
מוחמד עאזם, עובד הקבלן שנהרג בכביש 1
(צילום: דוברות המשטרה)
התאונה הקשה בכביש 1 התרחשה אמש לאחר סיום ההפגנה של קרובי החטופים במקום. עובד הקבלן מוחמד עזאם (30) מטייבה ומתנדב המשטרה הגיעו לשם ועסקו בפינוי הפסולת שהושארה על הכביש, כאשר תוך כדי העבודות אירעה התאונה שבה נהרגו. במשטרה ציינו תחילה כי התאונה אירעה ללא קשר למחאה שהייתה קודם לכן על הכביש, אך בהמשך שינו את גרסתם.
הציוד, לגרסת המפגינים, הושאר בכביש מאחר שהמשטרה ביקשה להתפנות. באופן תדיר, לדברי המפגינים, באופן רגיל הם אוספים איתם את הציוד. במקרה זה התבקשו על ידי המשטרה להתפנות - ללא אפשרות לאסוף את הציוד.
מפקד יחידת המתנדבים במתנ״א מרכז, רס"מ רונן חנוכה, שהגיע לזירת התאונה, אמר כי המתנדב "פעל כ-5 שנים ביחידת משטרת התנועה הארצית בשלוחת השפלה. הוא נשוי ואב לשני בנים. זו אבידה גדולה".
אחד העובדים בחברת פינוי הכביש סיפר: "אחרי שההפגנה נגמרה והאנשים הלכו, חדר הבקרה הזמין צוות תגבור לנקות את הכביש, ומכבי אש כיבו והזיזו את הפחים שבערו לשול הימני. בזמן שניקו את השול, המשאית הגיעה לקחת את המכלים ואז ג'יפ טויוטה לבן משום מה סטה לכיוון ודרס את שני הגברים שהיו ליד ניידת המשטרה שחסמה את השול".
מהמשטרה נמסר בהודעה הראשונית כי "שוטרי תחנת רמלה ובוחני התנועה של מרחב שפלה פתחו לפני זמן קצר בחקירת נסיבות תאונת דרכים קטלנית בכביש 1 סמוך למחלף ענבה, ללא קשר למחאה שהתקיימה קודם לכן בכביש זה".
7 צפייה בגלריה
מחאה בכביש 1
מחאה בכביש 1
החביות הבוערות מוקדם יותר בהפגנה
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)

פרמדיק ונהג מד"א, רזיאל אלון, סיפר: "הגענו למקום התאונה וראינו שני פצועים מחוסרי הכרה ללא דופק וללא נשימה ונאלצנו לקבוע את מותם. פינינו עוד פצוע אחד קל כבן 50 לבית החולים שמיר-אסף הרופא".
מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון, יחד עם ראש אגף התנועה ניצב יהודה בן-עטר, סיימו הערכת מצב מיוחדת בזירת התאונה הקטלנית, ובהודעת המשטרה שיצאה בהמשך לכך צוין כי המחאה במקום הייתה לא חוקית. בהודעה נכתב כי במהלך הערכת המצב עלה מפרטים ראשונים כי "ג'יפ פרטי שנסע על כביש 1 למזרח, סטה מנתיב נסיעתו ופגע בשניים, בעת שהיו בתפקיד והמתינו להגעת משאית לפינוי מפגעי הדרך מהשול".
ביטון הדגיש כי מדובר ב"מחאה לא מתואמת, שסיכנה את כלל משתמשי הדרך, את המוחים עצמם והסתיימה באופן טרגי כאשר שוטר-מתנדב ועובד קבלן של חברת נתיבי היובל נדרסו למוות, בעת שנדרשו לפנות את החביות שהציבו המוחים במרכז הכביש, כשהשניים עמדו בשול וכאמור נפגעו מרכב שסטה לכיוונם". בנוסף, ציין הממ"ז כי "ציר ראשי נועד לתנועת כלי רכב באופן בטוח ואסור להופכו למגרש ומוקד מחאות המסכן את המוחים, השוטרים ושאר הציבור".

רכבים התהפכו, אופנוע התנגש ברכב

בתאונה קטלנית נוספת שהתרחשה אמש נהרג פואד חרבט, תושב זימר כבן 30, בהתהפכות רכב במחלף אייל שבכביש 6, המחבר בין כביש 6 לכביש 5504. צוותי מד"א קבעו את מותו בזירה, ופינו אותו במצב קשה לבית החולים מאיר בכפר סבא. חובש ונהג במד״א אלון שפילמן סיפר: "הגענו לזירה קשה וראינו רכב הפוך עם שני לכודים. נאלצנו לקבוע את מותו של גבר בשנות ה-20 לחייו. מהרכב חולץ פצוע נוסף במצב קשה עם חבלות בחזה, בגב ובראש. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו לבית החולים להמשך טיפול".
7 צפייה בגלריה
פואד ח'רבט
פואד ח'רבט
פואד ח'רבט וזירת התאונה באייל
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
כשעתיים לאחר מכן נהרג רוכב אופנוע כבן 40 שהתנגש ברכב בכביש 6, סמוך לכפר מנחם. מותו נקבע מעט לפני חצות. צוות מד"א נאלץ לקבוע את מותו במקום. חובשי מד"א טל אדינגר ועידו עוזרי סיפרו: "הגענו לזירת האירוע וראינו רוכב אופנוע שנלכד מתחת לרכב, לאחר פעולות חילוץ ערכנו בדיקות רפואיות אבל צוות הטיפול הנמרץ נאלץ לקבוע את מותו״.
הבוקר, ב-06:09, התקבל במד"א דיווח על תאונה קטלנית נוספת בכביש 6, הפעם לכיוון צפון סמוך למחלף באקה ג'ת. צוות של הארגון קבע את מותו של נהג הרכב שהתהפך שם, צעיר כבן 22, ופינה לבית החולים הלל יפה בחדרה שלושה צעירים שמצבם בינוני עד קשה.
פרמדיק מד"א ניסים סאסי סיפר: "מדובר בתאונה קשה מאוד, כ- 30 מטר מהכביש ראינו רכב הפוך, בתוך הרכב בכסא הנהג, נלכד צעיר כבן 22 מחוסר הכרה עם חבלה רב מערכתית קשה, לאחר חילוץ ממושך ביצענו בדיקות רפואיות, הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו. מחוץ לרכב שכב צעיר בשנות ה-20 לחייו בהכרה, הוא סבל מחבלות בראש ובגפיים, וצעיר וצעירה נוספים יצאו מהרכב בהכרה כשגם הם עם פציעות, הענקנו להם טיפול רפואי ופינינו אותם לבית חולים כשמצבם בינוני עד קשה".
7 צפייה בגלריה
תאונת דרכים במחלף באקה ג'ת
תאונת דרכים במחלף באקה ג'ת
זירת התאונה ליד במחלף באקה ג'ת
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הבוקר מת מפצעיו אדם נוסף שנפגע בתאונת דרכים: עומר דיאב, בן 27 תושב עוזייר, נפצע קשה בתאונה בין שני כלי רכב בכביש 77 סמוך למחלף ציפורית שבגליל התחתון. הוא פונה עם חבלה רב-מערכתית לבית החולים פוריה שליד טבריה - אך שם מסרו כי הגיע ללא רוח חיים. עוד שניים נפצעו קל בתאונה, שהתרחשה בסביבות השעה 00:55.
במקביל לתאונות אלה, פלסטינית כבת 40 נהרגה בהתנגשות שני כלי רכב בכביש 463 סמוך לכניסה לניל"י שבשומרון. בתאונה נפצעו גם גבר כבן 30 באורח קשה, ושלושה נוספים במצב קל, בהם ילד בן 12.
7 צפייה בגלריה
עומר דיאב 27 תושב אלעזר בצפון ההרוג בתאונה בכביש 77
עומר דיאב 27 תושב אלעזר בצפון ההרוג בתאונה בכביש 77
עומר דיאב שנהרג בתאונה כביש 77
נוסף על כך, אירעה תאונה קשה סמוך ליער המגינים שבשפלה, שבה נפצעו בהתנגשות חזיתית בין שני כלי רכב גבר כבן 30 באורח קשה ואישה בשנות ה-50 לחייה באורח בינוני. צוותי כבאות והצלה חילצו את הפצועים באמצעות כלי חילוץ הידראוליים וצוותי מד"א פינו את השניים לבית החולים שמיר-אסף הרופא.

"תאונה רודפת תאונה, ועולם כמנהגו נוהג"

עו״ד יניב יעקב, מנכ״ל עמותת אור ירוק, אמר הבוקר: "הלילה הקשה והקטלני מצטרף לשנה של כישלון במלחמה בקטל בדרכים. תאונה רודפת תאונה ובכל יום נהרג אדם אחד לפחות. זו התוצאה הישירה של קיצוצי תקציב והרעבה של התחום כל כך חשוב במשך שנים. למרות העלייה החדה בהרוגים בתאונות דרכים השנה לא נערך דיון חירום אחד במשרד התחבורה הבטיחות בדרכים.
"עולם כמנהגו נוהג וכולנו ממשיכים לשלם את המחירים הכבדים והכואבים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לכנס דיון חירום מחר בבוקר, ביחד עם כלל הגורמים האחראים על החיים שלנו בכבישים, לאשר ולתקצב את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים אשר מונחת על שולחנה של השרה כדי לעצור את בטירוף שמתחולל הכל יום בכבישים וגורם צער, סבל וכאב למאות משפחות בכל שנה".
פורסם לראשונה: 20:06, 19.04.24