2 צפייה בגלריה
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
מנחם פינקלשטיין יו''ר ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
מנחם פינקלשטיין
(צילום: גיל נחושתן)
דווקא בתקופה שבה האמון של חלק מהציבור ברשויות התביעה נמצא בירידה, אחד מהגופים המרכזיים שאמורים לפקח עליהן מתנהל כבר חודשים ללא האיש שאמור לעמוד בראש הפירמידה.
מדובר בנציבות התלונות על מייצגי המדינה בערכאות, שאמורה לבדוק תלונות על אנשי הפרקליטות ועל התובעים המשטרתיים. הנציב הקודם, השופט בדימוס דוד רוזן, סיים את תפקידו בחודש פברואר אשתקד, לפני יותר משנה וחצי. לפני כשנה מונה מחליפו, השופט המחוזי בדימוס מנחם פינקלשטיין. אלא שהוא מעולם לא נכנס לתפקידו מאחר שוועדת החקירה לעניין בריחת האסירים מכלא גלבוע שבראשה הוא עומד - טרם סיימה את עבודתה.
על פי סיכום עם נציבות שירות המדינה, פינקלשטיין צריך להיכנס לתפקידו עד חודש ינואר, או שמינויו יבוטל ושר המשפטים הבא יצטרך למנות נציב חדש.
2 צפייה בגלריה
חברי ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
חברי ועדת הבדיקה הממשלתית בסיור בכלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: גיל נחושתן)
גורם משפטי בכיר טוען כי מדובר במצב בעייתי מאוד. הוא הבהיר כי אף שיש ממלאת מקום לנציב, עו"ד ליעד מאיר-צדר, ועבודת הנציבות מתנהלת כסדרה, מוסד כה חשוב אינו יכול להתנהל זמן כה רב על ידי ממלא מקום. הגורם הזכיר כי הנציב הקודם התראיין בסיום תפקידו וטען כי החוק הקיים לא מעניק לנציבות מספיק סמכויות, ולכן יש צורך באיש חזק בראש המערכת ש"ירחיב את סמכותו בפועל כדי שלנציבות תהיינה שיניים".
לכן, טען הגורם, "פינקלשטיין, איש מנוסה וראוי, חייב לאייש את משרתו בהקדם". לטענתו, העובדה שאין נציב פוגעת באמון הציבור במערכת ומספקת תחמושת לפוליטיקאים שמתקיפים את הפרקליטות וטוענים כי אין עליה ביקורת אפקטיבית. מקור משפטי הבהיר כי פינקלשטיין אמור לסיים בקרוב את הדוח ויוכל להתחיל את כהונתו. במקביל, במשרד המשפטים ממתינים לשר החדש על מנת להשלים את תיקון החוק שמכוחו פועלת הנציבות. התיקון אמור להעניק לנציבות יותר כלים לביצוע ביקורת, הסקת מסקנות ונקיטת צעדים נגד תובעים שיחרגו מהכללים.