3 צפייה בגלריה
בית משפט השלום באר שבע ב"ש
בית משפט השלום באר שבע ב"ש
תקפו את בתם בת ה-15 כי חשדו שהיא מתכתבת עם גברים באינסטגרם. בית משפט השלום בבאר שבע
(צילום: shutterstock)
שלושה תיקים שנדונו באחרונה בבתי המשפט בבאר שבע חושפים טפח מהמציאות המסויטת שעשרות אלפי נשים חיות בה בנגב. בישראל 2022 נערות עדיין נאלצות להיכנע לתכתיבים של הגברים במשפחה, וסטייה מהנורמות מעמידות אותן בסכנת חיים. שלושת המקרים מתארים את ההתלבטויות של השופטים בין החוק היבש לבין הניסיון לעקור מן השורש את התרבות הפטריארכלית הבדואית, שמבקשת לשלוט על הנשים.
באחד התיקים, שישה בני משפחה החשודים בתקיפה של אחותם בת ה-15 שוחררו על ידי שופט בית משפט השלום בבאר שבע מנחם שחק שהסביר כי האחות במקלט ולכן הסכנה כלפיה מוגבלת. המשטרה הגישה ערר והמחוזי הפך את ההחלטה. בדיון שנערך אתמול (ראשון) הסבירה השופטת כי המתלוננת לא במקלט במעצר בית. השופטת ציינה עוד כי הנערה חופשייה לעשות כרצונה ויכולה לשוב לביתה או כל מקום אחר שממנו בחרה להתרחק בגלל שחשה סכנה.
3 צפייה בגלריה
רז לוי יעל
רז לוי יעל
הפכה את ההחלטה והעבירה ביקורת קשה על החלטתו של השופט שחק, שופטת המחוזי רז-לוי
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
בסוף השבוע האחרון המשטרה עצרה את ששת בני המשפחה, תושבי חורה, שכאמור חשודים בתקיפת אחותם הקטנה בת ה-15. בין העצורים גם אמה של הקורבן. על פי החשד הם תקפו אותה לאחר שגילו שהיא מחזיקה ברשותה טלפון נייד. במשטרה התקבל דיווח במוקד 100 על נערה במצוקה, ושוטרי תחנת עיירות שהגיעו למקום לקחו אותה למקלט למען שלומה. לפי החשד, האחים הכו אותה והאם תקפה אותה באמצעות מקל.
השישה הובאו להארכת מעצר בבית משפט השלום בבאר שבע, אך השופט מנחם שחק הורה כאמור לשחרר אותם למעצר בית. "אין מחלוקת למעשה שהמסוכנות מוגבלת לשלב המיידי, מכיוון שהמתלוננת נמצאת במקלט". במילים אחרות, העובדה שהנערה נמצאת במקלט למען שלומה ומנותקת מהסביבה המוכרת שלה, היא נימוק לטובת שחרורם. המשטרה הגישה ערר על ההחלטה ובדיון שנערך אתמול, שופטת בית המשפט המחוזי יעל רז-לוי הפכה כאמור את ההחלטה והעבירה ביקורת קשה על החלטתו של השופט שחק.
"אין בידי לקבל כלל ועיקר את ההקשר שעשה בית המשפט בין כך שהמתלוננת שוהה במקלט לבין כך שהמסוכנות מוגבלת", כתבה. "נדגיש את הברור, שמתלוננת הנמצאת במקלט אינה נמצאת שם במעצר בית או בהרחקה אלא מרצונה, בית המשפט לא יכול להסתמך על כך כשהוא שוקל האם לשחרר אדם פלוני לחלופה. שכן המתלוננת, גם בענייננו וגם בעניינים אחרים, חופשייה לעשות כרצונה". השופטת הדגישה כי כששוקלים את המסוכנות הנשקפת מחשוד, יש לבחון אותה לפי מקום המגורים של המתלוננת, ולא על ההנחה שהיא נמצאת במקלט. השופטת רז-לוי הורתה על הארכת מעצרם של החשודים בשלושה ימים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בפזורה הבדואית
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בפזורה הבדואית
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בפזורה הבדואית. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
במקרה אחר של אלימות במשפחה כלפי נערה צעירה, זוג הורים מתל שבע נעצרו בחשד לתקיפת בתם, לאחר שגילו שיש ברשותה טלפון נייד וחשדו כי היא מתכתבת עם גברים באינסטגרם. על פי החשד גם אחיה תקף אותה. הנערה, בת 15, סבלה מחבלות ומכות בכל חלקי גופה והיא אותרה על ידי המשטרה לאחר שברחה מהבית. הם חשודים בתקיפת חסר ישע על-ידי אחראי ותקיפה בנסיבות מחמירות. השופט שחק האריך בסוף השבוע האחרון את מעצרם בארבעה ימים.
במקרה נוסף, לשכת התביעות הגישה לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום נגד תושב רהט בן 18, בגין תקיפה ואיומים על אחותו שביקשה לצאת מהבית עם מכנסיים שהיו צמודים מדי לטעמו. המשטרה ביקשה לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. השופט תומר אורינוב קבע כי המסוכנות שלו מתעצמת נוכח המניע למעשיו.
"העובדה שהם נעשו על רקע חוסר שביעות רצונו מהאופן שבו אחותו התלבשה, יש בה כדי להעצים את המסוכנות, שכן התנהלות כזו מלמדת שהוא רואה את עצמו כמי שרכש בעלות על אחותו ועל אורחות חייה, ולא כך צריכים להיות הדברים במציאות", כתב. עוד הוסיף כי מעדותה במשטרה של האחות עולה תמונה מטרידה. "המתלוננת סיפרה כי הנאשם כועס עליה רבות על כך שהיא חוזרת מאוחר, ולפעמים הוא גם מרביץ לה בידיים שלו. התמונה העולה היא נאשם שמשליט טרור על אחותו אך בשל תפיסות עולמו המנוגדות לאלו של אחותו".
השופט אורינוב, שהתלבט האם לעצור את הנאשם עד תום ההליכים, הורה לשלוח אותו לתסקיר שירות מבחן. אם התסקיר יהיה חיובי, הנאשם עשוי להיות משוחרר. בינתיים, סנגורו הגיש ערר על ההחלטה וביקש לשחרר אותו. בבית המשפט המחוזי דחו את הערר, והשופט עמית כהן ציין כי מכתב האישום עולה התנהגות אובססיבית של הנאשם כלפי אחותו. "הוא הכה אותה, ולאחר שהצליחה לברוח ממנו, ניסה לזרוק אבן על רכבה. אחרי שהתחילה לנסוע לכיוון מקום לימודיה, נסע אחריה ונעצר על-ידי שוטרים בטרם הצליח להגיע אליה".