מיהרתם למרחב המוגן, הסתכלתם על השעון וראיתם שהשעה עגולה? זה כנראה לא היה מקרי. ניתוח נתוני האזעקות מראה שהרוב הגדול של שיגורי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מתרחש סמוך מאוד לתחילת שעה, או למחציתה.
נתוני התרעות פיקוד העורף, שהועלו לדשבורד על ידי רועי חזן, מנהל תחום אנליזה ו-BI בחברת סנסקום, מעניקים תשובה לשאלה שהפכה נפוצה בשבועיים האחרונים - מתי סטטיסטית הכי כדאי להתקלח, ולהימנע מאזעקה? צפו כאן בדשבורד המלא, הכולל את נתוני ההתרעות מדי יום - לפי דקות, שעות, יישובים ומגמות.
מהנתונים עולה שלפחות על פי סטטיסטיקת הירי עד כה, הכי בטוח להתקלח בין 22:05 בלילה ל-11 בבוקר. אבל מדובר כמובן בנתונים שנכונים לשעת פרסומם, יום חמישי בערב - וזמן קצר לאחר מכן נשמעה אזעקות בגוש דן ובשפלה ב-22:58.
3 צפייה בגלריה
נתוני אזעקות על פי פיקוד העורף
נתוני אזעקות על פי פיקוד העורף
אזעקות לפי דקות. בתחילת השעה ובסופה - הכי הרבה
(פילוח נתונים: רועי חזן)
מבחינת שעה מדויקת, מספר האזעקות הרב ביותר עד עכשיו אירע בשתי הדקות הראשונות של השעה, בדקה האחרונה, בדקה ה-30 ובדקה ה-35.
אם אתם מתקלחים בחמש דקות אז הדקות הרגועות ביותר בשעה, לפחות עד היום, הן: 14-6, 41-36 ו-54-49. אם אתם מקדישים רבע שעה למקלחת אז עדיף, סטטיסטית ועד עתה, בין הדקות 6 ל-19 או בין 40 ל-55 במהלך שעה.
בתל אביב, למשל, 18 מתוך 28 האזעקות - הרבה יותר מחצי - נשמעו ב-14 מתוך 60 הדקות בשעה, אלו הסמוכות לשעה עגולה ולחצי שעה (0 עד 3, 27 עד 33 ו-57 עד 59). גם בראשון לציון יותר מחצי מהאזעקות נשמעו בדקות אלו, ובאשדוד (פרט ליום הראשון של המלחמה) לא פחות מ-13 מתוך 16 מהן.
3 צפייה בגלריה
נתוני אזעקות על פי פיקוד העורף
נתוני אזעקות על פי פיקוד העורף
אזעקות לפי שעות. בערב המספר עולה משמעותית
(פילוח נתונים: רועי חזן)
ביום הראשון של המלחמה היו יותר מ-2,000 התרעות על ירי רקטות מרצועת עזה (זה המספר המקסימלי שמציג פיקוד העורף), ומאז המספר נע בין 48 (אתמול, וכולל גם ירי מלבנון) ל-332, ביום השלישי של המלחמה.
הנתונים מראים גם כי בעוד שבלילה וגם בשעות הבוקר (פרט ליום פתיחת המלחמה) מספר ההתרעות קטן יחסית, הירי הולך ומתגבר מדי יום ומגיע לשיאו לרוב בשעות הערב.
העיר המטווחת ביותר היא אשקלון. באזור התעשייה הדרומי של העיר נשמעו עד כה 145 אזעקות, המספר הגבוה ביותר. גם בשדרות שמעו יותר מ-100 פעם צבע אדום בשבועיים האחרונים. בנחל עוז (91 אזעקות) ובכפר עזה (57), שניים מהקיבוצים שבהם מחבלי חמאס טבחו מבית לבית, נשמעו גם כן אזעקות רבות (כולל לא מעטות לאחר פינוי התושבים ובזמן שכוחות צה"ל באזור).
3 צפייה בגלריה
ההתרעות על ירי הרקטות שנורו לישראל במהלך חודש אוקטובר
ההתרעות על ירי הרקטות שנורו לישראל במהלך חודש אוקטובר
נתוני ההתרעות, לפי ימים. ב-7 באוקטובר ייתכן שהמספר אף גבוה יותר
מספר ההתרעות המוצג באתר פיקוד העורף ובדשבורד לעתים גבוה יותר, מכיוון שהוא כולל גם התרעות על חדירות מחבלים וכלי טיס עוינים.
בנוסף, מספר ההתרעות אינו זהה למספר הרקטות, שאותו צה"ל טרם סיפק מתחילת המלחמה. לעתים ירי רקטה בודדת מוביל לאזעקות בכמה אזורים, ולעתים מטח כבד של רקטות משוגר כמעט באותו זמן.
הנתונים בדשבורד של רועי חזן מעט שונים מחלק מאלו שכתובים כאן, גם כי הם מתחילים ב-9 באוקטובר ולא ביום פתיחת המלחמה. הסיבה היא, כאמור, שפיקוד העורף מאפשר רק את הצגת 2,000 ההתרעות האחרונות.