בפרוטוקולים של משפט נאשמי הטבח בכפר קאסם, הוזכר לא פעם הביטוי "מבצע חפרפרת". מדובר בפעם הראשונה שבה למעשה מאשר גורם רשמי, בעצם פרסום הפרוטוקולים שהיו חסויים יותר מ-60 שנה, כי במערכת הביטחון הייתה תוכנית להעברת תושבים ערבים, החיים סמוך לקו התפר עם הגדה המערבית, ליישובים אחרים או אפילו מזרחה לירדן.
מדובר בתוכנית שנועדה לפנות את ערביי הכפרים במשולש מבתיהם. התוכנית נחשפה על ידי העיתונאי רוביק רוזנטל, אך עד כה במערכת הביטחון לא אישרו כי הייתה תוכנית כזו. בפרוטוקולים שהותרו לפרסום הועלו שתי אפשרויות להעברת התושבים הערבים - האחת ליישובים ערבים אחרים באזור והשנייה לירדן.
5 צפייה בגלריה
הסולחה לאחר הטבח והרוטוקולים ממשפט כפר קאסם שהותרו לפרסום
הסולחה לאחר הטבח והרוטוקולים ממשפט כפר קאסם שהותרו לפרסום
"מוטב שיהיו כמה הרוגים". מתוך הפרוטוקולים של משפט טבח כפר קאסם
(צילום: ארכיון צה"ל)
שלשום (שישי) פרסם ארכיון צה"ל במשרד הביטחון פרוטוקולים ומוצגים ממשפט כפר קאסם, שנערך לאחר הטבח ב-1956 שבו לוחמי מג"ב ירו למוות ב-49 מתושבי היישוב. המסמכים מהמשפט בבית הדין הצבאי, שנערך בין 1956 ל-1958 והתנהל בחלקו בדלתיים סגורות, פורסמו בהתאם להחלטת בית הדין הצבאי לערעורים.
טבח כפר קאסם התרחש ביום הראשון של מלחמת סיני, מבצע קדש, אז הורה פיקוד המרכז להטיל עוצר על כל הכפרים הערביים באזור המשולש - למקרה שתפרוץ מלחמה עם ירדן. מפקד החטיבה המרחבית בזמנו, יששכר שדמי, החליט להקדים את שעת כניסת העוצר מ-21:00 ל-17:00, וההודעה על כך נמסרה למנהיגי הכפרים חצי שעה לפני כניסת העוצר. כשחזרו פועלי כפר קאסם לביתם מבלי לדעת על העוצר, הם נורו על-ידי גדוד משמר הגבול שפעל בכפר - ו-49 נהרגו.
5 צפייה בגלריה
צבי צור, הרמטכ"ל השישי
צבי צור, הרמטכ"ל השישי
צבי צור, היה מפקד פיקוד מרכז בזמן הטבח
(צילום: דוד רובינגר)
במהלך עדותו של אלוף פיקוד מרכז דאז, צבי צור, עלתה לא פעם תוכנית "חפרפרת". האלוף צור, שיהפוך מאוחר יותר לרטמכ"ל השישי של צה"ל, אמר כי לא הייתה כל כוונה להפעיל את התוכנית. "חשבנו, אילו התחילה המלחמה בגזרה שבין טייבה לכפר קאסם והייתה מתחילה מלחמה והיה מתחיל שם קרב אש והייתה בעיה של פינוי אוכלוסייה וחלק מהאוכלוסייה הייתה בורחת – הייתה בורחת", הוא אמר בעדותו, שהותרה לפרסום. "אני מניח שלא היינו עושים משמרות לעצור אותם, אלא אם הייתה בעיה ביטחונית".
המושל הצבאי הכללי, אל"מ מישאל שחם, העיד כי רק מעטים ידעו על התוכנית הסודית. "'חפרפרת' מעולם לא אושרה ולכן לא היה מה להפעיל. אילו מבצע קדש היה נוגע לגזרות אחרות של החזית, ייתכן שהיו אומרים כי במסגרת אותם דיונים מאושרים נושאים אלה ואלה".
מי שידע בוודאות על התוכנית היה אלוף משנה יששכר שדמי, מפקד חטיבה 17, שחיילי גדוד משמר הגבול שביצעו את הטבח בכפר קאסם, היו תחת אחריותו. שדמי העיד כמה ימים אחרי הטבח: "מספר ימים לפני יום ה-ש' הופיע במשרדי מושל צבאי מוחז תיכון, סא"ל מארט זאב, כדי להסביר לי את ההכרח שבנקיטת צעדים מקימים להשתלטות על האוכלוסייה הערבית באזור הגבול. לאחר זאת הגיע לידי אותה פקודת 'חפרפרת'. רק בשלב זה הופיע בפניי לראשונה רב-סרן שמואל מלינקי כמפקד הכוח שיבצע את פעולות הפינוי והשימור בתוך אזור הממשל הקרוב לגבול".
5 צפייה בגלריה
פרוטוקולים ממשפט כפר קאסם שהותרו לפרסום
פרוטוקולים ממשפט כפר קאסם שהותרו לפרסום
"30 ערבים הרוגים ליד המכוניות"
שדמי אמר כי הוא הראה למלינקי את התוכנית. "הראתי לו מיד את פקודת 'חפרפרת' כשולחן ערוך, שעל פיו עליו להתכונן לפעול. כאן - השיב לי מלינקי בחיוך רחב שביעות רצון מעצמו והודיעני שכל תוך פקודת 'חפרפרת' זה הרי תכנונו הוא. אי לזאת ראיתי בו מאותו רגע אקספרט לנושא הנדון. יומיים לפני הש' - התחלתי ללחוץ לקבלת אישור ל'חפרפרת', אולם הוסבר לי שטרם נתקבל. ביום ב' - הוא יום ה-ש' - הודיעני אלוף פיקוד המרכז שאין אישור ל'חפרפרת' וההוראה היא שלא לפגוע בסדרי החיים של המיעוט הערבי. ההחלטה של הדרג הגבוה היא לא לנשל אף ערבי מביתו".
שדמי אמר כי שאל את האלוף צור כיצד הכוחות יתגברו על בעיית הביטחון. "השביני האלוף שיש להתאים את הפעולה לפי החלטת הדרג הגבוה, דהיינו לא לנשל ערבים", אמר שדמי בעדותו. "דרשתי אישור להטלת עוצר בית בשעות החשכה על מנת למנוע תקריות בלתי נמנעות בין חיילים מתוחים העולים לראשונה לתפוס עמדות בגבול לבין ערבים משוטטים בשטח. קיבלתי אישור להטלת עוצר בית בלבד. לאחר זאת קראתי את מלינקי שהוכפף לפיקודי במיוחד למשימות אלו והוגדר כמומחה לבעיות הממשל והפדאיון".
בהמשך עדותו תיאר שדמי, שנקנס ב-10 פרוטות בעקבות הטבח, ליום בו החל מבצע קדש: "גם בקבוצת הפקודות הראשונות בעוד אין 'חפרפרת' נראה אקטואלי, הודגשה שאלת פינוי האזרחים הערבים במידה שהוא נעשה מהגבול מערבה (לפנים המדינה). יש לנהוג בכל האדיבות על מנת לא להסתבך ולסבך את העניינים".
5 צפייה בגלריה
השר עיסאווי פריג' במוזיאון להנצחת טבח כפר קאסם
השר עיסאווי פריג' במוזיאון להנצחת טבח כפר קאסם
"האמת יוצאת לאור". השר פריג' במוזיאון להנצחת טבח כפר קאסם
(צילום: סאוסן סרור)
מלינקי עצמו פירט בעדותו על "חפרפרת": "הפקודה דנה בנושאים הקשורים בטיפול במיעוט הערבי באזור הממשל. יש מספר שלבי ביצוע כגון: מאתרים את האלמנטים העוינים של נתוני הגיוס של הנוער הערבי, החרמת רכב, הטלות עוצר, פינוי מוחלט של הכפרים במקרה הצורך - התכנון כולל סיור מפקדים של יחידתי".
הוא סיפר כי שדמי לא אישר לו לבצע את התוכנית. "עניתי שאני מצידי מוכן ומתכונן לביצוע כל השלבים וכל אחד מהם בנפרד. חסרה לי רק פקודה".
שלשום התייחס השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', המתגורר בכפר קאסם, לפרסום הפרוטוקולים וגם להתייחסויות לתוכנית "חפרפרת": "אחרי 66 שנים, האמת יוצאת לאור. כל כך הרבה זמן המדינה שלנו ביקשה להסתיר מאיתנו את האמת על הטבח שפגע בכל משפחה בכפר קאסם, גם במשפחתי, והמשיך ללוות אותנו עד היום. כעת האמת בחוץ, וכך גם תוכנית הגירוש (חפרפרת), שאף אם לא פורסמה רשמית - נוכחת בכל אחד מדפי פרוטוקול המשפט".
פורסם לראשונה: 22:42, 30.07.22