לקראת סיום הפעילות ההתקפית בחאן יונס ופירוק חטיבת חמאס שם, נערכים בצה"ל לקראת תמרון ברפיח. המשימה שם היא לפרק ארבעה גדודים שעל פי הערכות הצבא הם חלשים משמעותית מאלה שבחאן יונס, אבל האתגר הוא כיצד להילחם כשבתווך יש כ-1.4 מיליון אזרחים.
בישראל רוצים לראות בתקופה הקרובה שני דברים בהקשרי למלחמה בעזה: הראשון הוא כמובן עסקת חטופים, השני הוא טיפול בציר פילדלפי. החיבור בין השניים הוא - מצרים.
2 צפייה בגלריה
תקיפה אווירית בניידת משטרה ליד בית מרקחת אל-רחמה, מזרחית לרפיח, בדרום רצועת עזה
תקיפה אווירית בניידת משטרה ליד בית מרקחת אל-רחמה, מזרחית לרפיח, בדרום רצועת עזה
אחרי תקיפה אווירית ברפיח
בניגוד להתרברבות מיותרת מצד גורמים במערכת הפוליטית, במערכת הביטחון מרגיעים ומסבירים שפעילות מבצעית ברפיח, בוודאי אם תהיה בפילדלפי, תיעשה בתיאום עם מצרים ובהינתן תמיכה בינלאומית - קרי אמריקנית - לנושא. ללא תיאום עם מצרים ומעטפת אמריקנית, הפעולה הטקטית הזו עשויה להפוך לאירוע אסטרטגי שיפגע במטרות המלחמה.
ממשל ביידן תומך לפי שעה בישראל, ותמיכתו משפיעה בצורה קריטית על המשך המלחמה, ולא רק זו שמתנהלת ברצועת עזה בארבעת החודשים האחרונים. הדרישה האמריקנית להמשך התמיכה בישראל נאמרה מהיום הראשון ובצורה ברורה לכל גורם ישראלי שאיתו נפגשו: תפעלו בתיאום עם הקהילה הבינלאומית, תימנעו מפגיעה בבלתי מעורבים ותאפשרו הכנסת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה.
אלא שבשבועות האחרונים העבירו האמריקנים, כמו גם גורמים נוספים בקהילה הבינלאומית, אזהרה לממשל בישראל בעקבות ההפגנות שמתקיימות במעברים בגבול עזה. במערכת הביטחון חוששים שההפגנות נגד הכנסת הסיוע ההומניטרי יובילו, בסופו של דבר, להכנסת סחורות ללא פיקוח ובידוק ישראלי דרך מעבר רפיח.
2 צפייה בגלריה
פעילי צו 9 חוסמים את הכבישים בדרכם למחאה במעבר כרם שלום
פעילי צו 9 חוסמים את הכבישים בדרכם למחאה במעבר כרם שלום
חסימות כבישים בדרך למעבר כרם שלום
(צילום: תומר שונם הלוי)
כבר שבועיים שההפגנות במעברים ניצנה וכרם שלום צמצמו משמעותית את היקף הסחורות שנכנסות לרצועה, ולצד ביקורת ולחץ אמריקני על הממשל בישראל, מזהים בצה"ל גם עלייה בלחץ ברחוב המצרי, מה שעשוי לדחוף את המצרים להכניס את הסיוע לרצועה באופן ישיר דרך רפיח, ללא בידוק ישראלי.
התיאום עם מצרים, שמאפשר לישראל לבדוק ביטחונית כל משאית שנכנסת לרצועה דרך מעבר בשליטה מצרית, הוא כמעט חסר תקדים. פגיעה בתיאום הזה תפגע ביטחונית בישראל יותר מאשר במצרים, ולכן בצבא מוטרדים ומזהירים מפני האפשרות שיועברו שם אמצעי לחימה ללא בידוק.
גם ברמה האסטרטגית, אם אנחנו רוצים לראות עסקת חטופים בקרוב, מוטב לשמור על היחסים עם מצרים - שחקנית משמעותית מאוד בכל עסקה עתידית - קרובים וחמים. גם במחיר של החלטה לא פופוליסטית מול בייס מסוים.
המצרים משדרים לחץ רב ולא מסתפקים באיומים ובאזהרות לפגיעה ביחסים בין המדינות. הם קידמו כוחות טנקים וחי"ר לגבול, כשהחשש הגדול שלהם הוא מנהירה המונית של עזתים, שתביא לפריצת הגבול. גורם ישראלי רם דרג ביקש להרגיע ואמר שצה"ל לא יתעלם מכך בפעילותו ויפעל בתיאום עם הצבא המצרי. לדבריו הקשר עם מצרים הוא אסטרטגי, ארוך טווח, וחשוב להמשך המלחמה ולעסקת החטופים. "היחסים בינינו מצוינים והפעולה תהיה בתיאום".
האמירה הזו נועדה להפחית את הלחץ ההולך וגובר, לא רק במצרים אלא גם בעולם, בעיקר בקרב אירגוני זכויות אדם. ביום שישי הכין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הקרקע לפעולה ברפיח ואמר שאי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול חמאס, ולהשאיר ארבעה גדודים שלו ברפיח. זאת כשברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה.
לכן, טען נתניהו, הוא הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תוכנית כפולה: הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים. התוכנית של צה"ל כבר קיימת. היא אושרה במטכ"ל. היא תובא לאישור בקבינט, כשראש הממשלה יקרא להם. בנוסף לרפיח, צה"ל צריך לטפל גם בנוסייראת ובדיר אל-בלח.
שלשום נפגש המזכיר הצבאי של ראש הממשלה האלוף אבי גיל עם ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק, לתיאום. לא ניכרו פערים מהותיים. בתקשורת נתניהו מנסה ליצר משבר עם הצבא, כאילו שהוא דוחק בו לפעולה והצבא גורר רגלים. נתניהו מכיר את תמונת מצב הלחימה, כולל את היקף סדרי הכוחות ואת הרגישות המדינית, אבל ההדלפות כאילו שהוא סוס דוהר והצבא עצל, משרתות אותו. הוא יודע שהאוגדות יצאו להתרעננות ולהתכונן למלחמה בצפון, ושצה"ל מייעד כוח ספציפי למשימה, שגם אותו הוא מכיר.

עם סיום פעילות צה"ל בחאן יונס ייפתח נקז ברפיח שיעביר אוכלוסייה בחזרה לחאן יונס. זה, לפי גורמים בכירים בצה"ל, יכול לקחת זמן רב אבל ברקע יש את הרמדאן בחודש הבא. בצה"ל רצו לסיים את הפעילות ברפיח לפני הרמדאן, אבל ספק גדול אם זה יקרה בגלל המורכבות המדינית והצבאית. עד אז תוקף צה"ל מהאוויר מטרות חמאס ברפיח.
אתמול הודיעו צה"ל והשב"כ על חיסולו של אחמד אל-יעקובי, פעיל בולט בחמאס, בתקיפה אווירית באזור רפיח. בהודעה נמסר שאל-יעקובי היה אחראי על סידורי האבטחה של בכירי חמאס, ושימש כמנהל בכיר בבולשת של מחוז רפיח.
"נסיים את חאן יונס, נעביר את האוכלוסייה, ואז נפעל ברפיח, ברגע שהדרג המדיני יורה לנו", אומרים בצמרת צה"ל.

הרמטכ"ל וראש השב"כ נכנסו אתמול שוב יחד לחאן יונס. היחסים המקצועיים והבין-אישיים בין השניים מצוינים, והם מהווים משענת אחד לשני במלחמה הזו. "אנחנו מסכמים עד כה הצלחה בלחימה בחאן יונס, אבל רחוקים מלסיים אותה", אמר הרמטכ"ל למפקדים.
הוא הוסיף: "אתם עובדים כאן מאוד חזק על שתי משימות - פירוק של חטיבת חאן יונס, השמדת התשתיות שלה, הרג הפעילים שלה ולחץ חזק מאוד על שחרור החטופים. אלה שני דברים מאוד מאוד חשובים, ותסבירו את זה לאנשים - זה הולך ביחד. הם יבינו את זה, יעבדו יותר טוב. מעל 1,200 מחבלים חוסלו במגע הישיר בתמרון מתוך ארבעת הגדודים. זה הרבה מאוד. עוד מעל 1,200–1,300 מחבלים בתקיפות האוויריות. זו מסה.
"חטיבת חאן יונס מאבדת את היכולות שלה. זה מאוד מאוד חשוב. הרבה מפקדים הרוגים ואנחנו רוצים להביא יותר מפקדים הרוגים ויותר בכירים. המחשבים שהוצאנו, השבויים ששבינו, הדברים האלה הולכים לשב"כ ולאמ"ן, בשיתוף פעולה מצוין, עוברים עיבוד, ואנחנו חוזרים חזרה עם מודיעין חדש, ומעמיקים את ההישג".
ראש השב"כ רונן בר אמר: "הפירוק המודיעיני והתקשובי שלהם הוא פירוק לשנים רבות שאי אפשר להתאושש ממנו. אנחנו פועלים פה מול מבוקשי מחילות. לא התנסינו בזה, ועכשיו אנחנו מתנסים בזה. אבל למרות שהם מבוקשי מחילות - המחילות הן סופיות, והן ניזונות מהעל קרקע".