1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אמיר אוחנה
בנימין נתניהו אמיר אוחנה
אמיר אוחנה ובנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השבוע שבה ועלתה מבית העלמין של אלפֵי הצעות החוק הפרטיות שמונחות מדי שנה על שולחן הכנסת, ההצעה להפוך את תפקיד היועץ המשפטי במשרדי הממשלה למשרת אמון — כמו מנכ"ל, יועצים ונהג. הפעם היא הגיעה באופן רשמי כדרישה של הליכוד, לא פחות. על פי ההצעה, תפקידו של היועמ"ש, שהינו מקצועי וא-פוליטי, יהפוך לפוליטי לכל דבר. כל שר ימנה לעצמו יועץ משפטי כלבבו, המקורב אליו אישית, או פוליטית, או שניהם גם יחד. וכך, במקום לשרת את הציבור, היועץ המשפטי ישרת את השר ואת המפלגה.
הצעת החוק המופרכת הזו הועלתה לראשונה ב-2017, על ידי חבר כנסת צעיר מסיעת הליכוד, אמיר אוחנה, ששנתיים לאחר מכן מונה לכהן כשר משפטים. ההצעה נתקלה בהתנגדות גורפת מצד נציב שירות המדינה דאז, משה דיין, היועמ"ש באותה תקופה, שמונה על ידי נתניהו עצמו, אביחי מנדלבליט, ועוד רבים במערכת המשפטית.
14 שנים כיהנתי כשרה בחמש ממשלות ישראל מטעם הליכוד, ועוד תשע שנים כחברת כנסת באופוזיציה. כיהנתי כשרת תקשורת, כשרת חינוך וכשרת התרבות והספורט. ביצעתי רפורמות רבות מול קשיים לא פשוטים, שיניתי חוקים, והיו לי גם רעיונות ויעדים שלא הצלחתי לממש מסיבות שונות.
היועצים המשפטיים במשרדים השונים שבהם כיהנתי, וגם בכנסת, היו לעיתים נוחים יותר, ולפעמים פחות. היו ביניהם כאלה שנטו לחפש פתרונות למדיניות שלי כשרה, והיו מי שהקשו ולא אחת אף נכנסנו לוויכוחים. לפעמים הבנתי וקיבלתי. במקרים אחרים כעסתי. בחלק מהמקרים חשבתי שהקשו עליי שלא לצורך, אבל תמיד היה ברור לי שהיועצת המשפטית של משרדי היא שומרת סף, גם אם אני סבורה שהיא טועה.
כן, גם יועצים משפטיים טועים. אבל הפתרון אינו בחיסולם והפיכתם למי שנאמנותם נתונה לשר שמינה אותם, במקום לציבור. אמרו מעתה: פעולותיהם של כל שר וכל שרה ילוו על ידי יועץ משפטי פרטי, אולי אף כזה שסבור שכלל אין צורך לציית לבית המשפט, סטייל חברת הכנסת החדשה עו"ד טלי גוטליב, הנותנת דרור ללשונה ומשוכנעת שפרשנותה לחוק עומדת מעל לפרשנות של בית המשפט העליון.
לימור לבנתלימור לבנתצילום: יובל חן
משנשאל אוחנה ב-2017 על האפשרות שהחוק יפגע בשומרי הסף, הוא השיב שיש יותר מדי שומרי סף: חשב, מבקר, מבקר המדינה, ועדה לביקורת המדינה... האם יש בכך משום רמז לבאות? את מוסד מבקר המדינה כבר התחיל בנימין נתניהו לחסל. עכשיו היועצים המשפטיים. חשבי משרדים? טרם. אולי בצלאל סמוטריץ' או אריה דרעי, ברוטציה, יחליטו להתלבש גם עליהם.
ועוד הוסיף ח"כ אוחנה: היועצים המשפטיים הפכו ל"שרי על". הפוך, גוטה, הפוך. השרים המיועדים בראשות ראש הממשלה המיועד החליטו להשכין כאן משטר נעדר שומרי סף, ללא איזונים ובלמים, וכל זאת, במדינה בה אין חוקה. חוק היועמ"שים, כפי שהוא נקרא בתמימות כזו, הוא חוק מסוכן לעתידנו כדמוקרטיה.
  • לימור לבנת הייתה שרה מטעם הליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il