ארבעת הלוחמים מגדוד נצח יהודה שתועדו מכים שני פלסטינים בבעיטות ובאגרופים נלקחו הלילה (בין רביעי לחמישי), לאחר גינויו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, לחקירה במצ"ח. בסביבת החיילים טענו כי מדובר ברמיסת זכויותיהם, שכן ניתן לחקור אותם בשעות היום כשאינם עייפים. עוד נטען כי לארבעה "אין חקירה הוגנת", התקרית עצמה אירעה לפני כשבועיים והחקירה החלה לפני כמה ימים. לכן, לטענתם, לקיחתם החפוזה לחקירה לילית התרחשה רק בגלל גינוי התנהגותם על ידי הרמטכ"ל, שהופצה לתקשורת.
מצה"ל נמסר בתגובה כי חקירת מצ"ח נפתחה באופן מיידי עם קבלת הדיווח על האירוע, וכי החקירה "מתנהלת בהתאם לצרכים ולהוראות המקצועיות החלות על גורמי החקירה".
2 צפייה בגלריה
לוחמי כפיר תועדו תוקפים באלימות פלסטינים מערבית לרמאללה
לוחמי כפיר תועדו תוקפים באלימות פלסטינים מערבית לרמאללה
תיעוד התקיפה
(מתוך הרשתות החברתיות)
2 צפייה בגלריה
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
נלקחו לחקירה לילית - לאחר הגינוי החריף. הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: יריב כץ)
אתמול הודיע צה"ל כי הארבעה הושעו מתפקידם ומכל תפקיד לחימה אחר. כוכבי גינה כאמור את מעשיהם, ואמר כי "הם לא ראויים להיות לוחמים". לדבריו, "אירוע האלימות חמור ביותר, מעורר שאט נפש, ומנוגד לערכי צה"ל".
האירוע התרחש לפני כשבועיים ליד כפר פלסטיני באזור גוש טלמונים שמצפון לרמאללה. תיעודו הופץ רק בימים האחרונים בטיקטוק על ידי הפלסטינים, ובצבא החלו בהתאם לתחקר את המקרה - שלא דווח על ידי הלוחמים. הארבעה, בהם סמל מחלקה שפיקד על כוח הסיור, הושעו כאמור מתפקידם, במקביל לפתיחת חקירת מצ"ח נגדם.
לפי גרסת הלוחמים בתחקיר הראשוני, הכוח זיהה בצהרי היום רכב חשוד נוסע נגד כיוון התנועה וללא לוחית זיהוי. החיילים הורו לנהג הרכב לעצור והוא בתגובה האיץ לעברם, כאשר חברו ניסה להימלט רגלית מהמקום. החיילים לא נפגעו והצליחו להשתלט לדבריהם על השניים, כשאחד מהם, לפי גרסת הלוחמים, ניסה לתפוס את הנשק של אחד הלוחמים. בהתאם, החיילים שתועדו הפעילו כוח משמעותי במהלך ניסיון המעצר שכלל לפי התיעוד גם בעיטות לעבר הפלסטיני.
התחקיר הראשוני הוצג למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, ובסיומו, יוצג בהקדם לרמטכ"ל כוכבי, שהנחה על הפקת לקחים מהאירוע ולימודם בצבא.