1 צפייה בגלריה
מחסום צה"ד ליד שכם
מחסום צה"ד ליד שכם
מחסום צה"ד ליד שכם
(צילום: AFP)
יש משהו מעוות בשיח הנוכחי על סיפוח מאחר שהגדה המערבית סופחה בפועל כבר לפני זמן רב. ממשלות ישראל הפכו אותה דה-פקטו לחלק מהמדינה אך לא דה-יורה כדי שלא תצטרך להעניק לפלסטינים זכות הצבעה, ביטוח לאומי וכו'. התחמון הקטן הזה הוא הסיבה שישראל מואשמת באפרטהייד ושכעת האו"ם מבקש חוות דעת בנושא מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שאחריה מי ישורנו.
האם אתם סבורים שהגדה המערבית אינה חלק מישראל? הביטו במראה: לפי החוק ישראלים בחו"ל לא יכולים להצביע בבחירות אלא אם הם דיפלומטים או שליחים רשמיים של המדינה. האם חצי מיליון המתנחלים יכולים להצביע? יכולים גם יכולים, להבדיל מפלסטינים הגרים על גבעה סמוכה.
מדינות לא בונות ערים ויישובים על שטח שאינו שייך להן, ומדינות דמוקרטיות ודאי שלא בונות דבר עבור קבוצה אתנית אחת בלבד. האם ישראל בונה בגדה המערבית? בונה גם בונה. אפילו אוניברסיטה בנתה.
ישראל שולטת בכל כניסה לגדה המערבית ויציאה ממנה, וכן במעברים בין איי האוטונומיה הפלסטיניים. היא שולטת גם במרחב האווירי ובמשאבי המים והטבע ובזכויות הבנייה ברוב השטח, וגם מספקת את המטבע. היש מדינה אחרת עם רמה כזו של שליטה על טריטוריה שאינה חלק ממנה? בטח לא דמוקרטית ובעצם אף אחת. המצב דומה אך ורק לעידן הקולוניאלי, שהסתיים ברובו המכריע באמצע המאה הקודמת.
המגנים על המצב יאמרו שהכיבוש הכרחי מסיבות ביטחון - שכן אחרת הגדה המערבית תיפול לידי חמאס והמחבלים יירו טילים אל ערי ישראל. אולי - אבל הטיעון הזה לא מצדיק את הקמת ההתנחלויות. אחרים יטענו שהכיבוש זמני, עד שהפלסטינים יסכימו לתנאי ישראל לחלוקה. אבל אחרי 55 שנות בנייה והעברת אוכלוסייה, כאשר אין לכך שום סיום באופק, וכשהממשלה מצהירה שהיא עומדת להעמיק את מפעל ההתנחלויות – למה שהם יסכימו לתנאים?

יש הטוענים שההתנחלויות קרובות מאוד לקווי 4 ביוני, ומטרתן להביא לתיקוני גבול במשא ומתן עתידי כדי להרחיב את המותניים הצרים של ישראל. זה תקף אולי לאפרת ואורנים אבל ממש לא לגבי כל המאחזים שהממשלה החדשה רוצה להכשיר, או לכל יישוב אחר הרחק מקו הגדר. למעשה, הבנייה שם נועדה מלכתחילה להפוך את החלוקה לבלתי אפשרית.
דן פרידן פרי
חלק מתומכי הימין רוצים כעת סיפוח פורמלי, כי הם לא הבינו עד הסוף את התחמון של מנהיגיהם. אבל הרעיון שלהם הוא לא לספח את הגדה המערבית כולה אלא רק את ההתנחלויות. ספק אם הם מכירים את המפה. סיפוח כזה, שישאיר איים של אזורים פלסטיניים לא מסופחים המוקפים בשטח "ישראלי", לא ייצור מפה שאדם סביר כלשהו יחשיב לחלוקה. אם כבר, הדבר יזמין השוואות לבנטוסטנים של דרום אפריקה מתקופת האפרטהייד. ישראל חפצת חיים הייתה מקפיאה מיד את ההתנחלויות - בוודאי מעבר לגדר הבטחון – ומשדרת שפניה לחלוקה עם הסדרי ביטחון נוקשים שבנוקשים.
בעוד זמן לא רב תגיע דרישה מהרשות שישראל תספח באמת את הגדה המערבית ותיתן לפלסטינים זכות בחירה. אדרבא, זוהי התוצאה הסבירה היחידה של כיבוש הכולל קולוניזציה מסוג זה. זה הסיפוח שבפועל עומד על הפרק. זה משהו שהעולם ידרוש אחרי קריסת הרשות. זה לא דבר שישראל צריכה לאיים בו, אלא משהו שהיא צריכה לחשוש ממנו מאוד - ולעשות כל שביכולתה כדי למנוע. בינתיים היא צועדת אל האבדון הזה בעיניים עצומות, ולאויביה ושונאיה לא נותר אלא לצהול.
  • דן פרי היה העורך הראשי של סוכנות AP באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון. לשעבר יו"ר התאחדות עיתונאי החוץ בישראל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il