יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, התריע היום (שני) פעם נוספת מפני פגיעה בבית המשפט העליון במסגרת הרפורמות המשפטיות המוצעות של הקואליציה המיועדת, ובתגובה - חברי הכנסת מטעמה מיהרו להבטיח בתגובה רפורמות גם בלשכת עורכי הדין, כולל הקמת לשכה מתחרה. גם נשיאת העליון לשעבר דורית ביניש התייחסה לרפורמות המוצעות, ואמרה כי מדובר בשינוי משטרי.
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"ה-D9 בפני הריסה מוחלטת של כל חלקה טובה". חימי
(צילום: מוטי קמחי)
חימי דיבר בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך הבוקר בירושלים, ואמר כי "ה-D9 בפני הריסה מוחלטת של כל חלקה טובה". הוא הסביר כי "הגענו למצב שבו מבקשים לשנות את שיטת המשטר, לזנוח את כל הערכים האוניברסליים ולרדד את כל סל הערכים שלנו. הם מתכוונים להחדיר ערכים של מי שהוביל את מצעד הבהמות, שתלה בסלון ביתו תמונת אדם שרצח עשרות אנשים שבאו להתפלל, ולהכחיד את המלחמה בשחיתות הציבורית".
לדבריו, "צריך להסביר לציבור שפגיעה בבית המשפט העליון ובעצמאותו היא פגיעה בדמוקרטיה ובזכויות אדם. אנחנו צריכים לצאת לרחובות. עם ישראל חייב ליטול חלק בהצהרות ולומר לפוליטיקאים שיש תג מחיר להצהרות חסרות האחריות שלהם. נעשה את זה רק אם רבבות אזרחים יצאו לרחובות". חימי ציין בנוסף כי "סגירת הלשכה כפי שבאה לידי ביטוי בהצעת חברי הכנסת סמוטריץ' ורוטמן היא לא הבעיה שלי או של הגילדה, אלא בעיה של הדמוקרטיה. עורכי הדין הם לוחמי זכויות אדם ולא יכולים להיות כפופים לממשלה. רוצים למנוע ביקורת".
נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית ביניש תקפה את הרפורמה המוצעת, ואמרה כי השימוש במושג "רפורמה משפטית" הוא מכבסת מילים לשינוי המשטר בישראל. "אנחנו בשיאו של תהליך שנמשך מספר שנים, שבהן מול כל בעיותיה של מדינת ישראל בתחומים כמו - תאונות דרכים, תאונות עבודה, בעיית התשתיות, הבריאות, החינוך לא נדונות. במקום לחזק את מערכת המשפט כדי שתתמודד עם התופעות האלה – והן לא מעטות – במקום שיתגברו את מערכת אכיפת החוק - מדברים על הרפורמה וזו הטיה", אמרה.
היא הוסיפה: "קמנו כדמוקרטיה ליברלית מורכבת משלוש רשויות. אי אפשר להעתיק משיטת משפט אחת את בחירת השופטים ומאחרת את פסקת ההתגברות. לכל מדינה יש את התרבות המשפטית שלה ואצלנו מדובר רק בדבר אחד: לשנות מערכת, למנוע, לפגוע בעצמאותה ובעצם לפגוע באזרחי המדינה". לדברי ביניש, "אנו לא רוצים להיות פולין או הונגריה. לא ניתן לומר רק 'הרוב בחר'. זה לא מספיק. איפה ערכי הדמוקרטיה ומי יגן על האזרחים? אם תחוקק פסקת ההתגברות מי שייפגע היא לא הממשלה, אלא האזרחים שעליהם מגן חוק היסוד".
3 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
"נהפוך את לשכת עורכי הדין לוולנטרית ונאפשר תחרות מולה". קרעי
(צילום: משה מזרחי)
בתגובה לדבריו של חימי, צייץ חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) והבטיח לערוך שינויים במבנה הלשכה ולהקים "לשכה נוספת". "כשנהפוך את לשכת עורכי הדין לוולנטרית ונאפשר תחרות מולה על ידי לשכה מקצועית נוספת, נראה מי יהיה מוכן לשלם דמי חבר כדי לממן יו"ר פוליטי שפוגע פגיעה קשה באינטרסים של חבריו בשביל עוד סיבוב תקשורתי", מסר קרעי. הוא הוסיף כי "אגב, הוא זה שמסדר את הקומבינות בוועדה לבחירת נבחרי העל בבג"ץ". את דבריו של קרעי צייץ מחדש חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', המיועד לתפקיד שר, שהוסיף כי זה "רעיון מצוין".
גם חברת הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) הגיבה לדבריו של חימי ואמרה כי "הוא נורא חושש ממה שנעשה בכנסת - להיטיב עם עם ישראל ומערכת המשפט". היא הוסיפה כי "האם אבי חימי עקב אחר עדות שמילא בתיק 4000, שסיפר שחוקרים הוליכו אותו שולל ושיבשו הליכי משפט? רציתי לשאול את חימי, באיזה עוד תיק הוא גילה שהתובעת שמנהלת את התיק לא מוכנה להביא את החוקרים לבית המשפט כי זה 'לא מאזן נכון'? תרשמו לכם שהחוקרים יגיעו לאולם בית המשפט".
חבר הכנסת חנוך מילביצקי (הליכוד) הציג לאחרונה "רפורמה משפטית למשילות", הבטיח שתוקם מועצת עורכי הדין ושלשכת עורכי הדין תהפוך לאיגוד מקצועי וולונטרי דוגמת לשכת רואי החשבון. באתר "דה מרקר" פורסם לאחרונה שנגד מילביצקי מתנהל הליך משמעתי בבית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין, אולם הוא טרם הוכרע לכאן או לכאן.
3 צפייה בגלריה
חנוך מילביצקי
חנוך מילביצקי
"אין קשר בין התלונה נגדי לשינוי המתחייב בהסדרת מקצוע עריכת הדין". מילביצקי
(מתוך פייסבוק)
יש לציין כי לשכת עורכי הדין היא גוף סטטוטורי שמאגד את עורכי הדין בישראל, ויש בה יותר מ-70 אלף חברים פעילים. ללשכה שני חברים בוועדה לבחירת שופטים.
חבר הכנסת חנוך מילביצקי מסר: "מדובר בתלונה שהוגשה על ידי צד שייצגתי לקוח מולו. זו תלונה שקרית שהוגשה כבר בשנת 2017, והופרכה במסגרת דיונים משפטיים שהתקיימו באותו תיק. מסיבותיה החליטה לשכת עורכי הדין להעמיד את הנושא להליך משמעתי רק בשנת 2022, מבלי לקבל כלל את התייחסותי לתלונה טרם העמדה לדין, כמתחייב. אין שום קשר בין תלונת השווא המופרכת לבין השינוי המתחייב במעמד הסדרת מקצוע עריכת הדין במדינת ישראל".
מילביצקי הגיש את הצעת "רפורמה משפטית למשילות" נגד יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי, בזמן שכאמור יש נגדו הליך הדחה בבית הדין המשמעתי של הלשכה.