בית משפט באיראן גזר היום (רביעי) עונש מוות על טומאז' סאלחי, ראפר איראני מוכר, שהורשע בעבירות שקשורות ל"מחאת החיג'אב" שסחפה את הרפובליקה האיסלאמית. בשיריו והצהרותיו הביע הראפר בן ה-33 תמיכה במחאה, שפרצה בספטמבר 2022 בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני. היא הלכה לעולמה אחרי שנעצרה בטהרן, מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה.

2 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני וטומאז' סאלחי
( צילום: Getty Images Europe /Leon Neal)
סאלחי נעצר באוקטובר 2022 בגלל תמיכתו בהפגנות נגד משטר האייתוללות, ובטענה שהפיץ שקרים ברשת. בתקשורת האיראנית נכתב שבמהלך ההפגנות סאלחי היה "ממנהיגי המהומות, ועודד אלימות". אחרי מעצרו קיבל תמיכה מאמנים זרים, שחששו שייגזר עליו עונש מוות.
ב-2023 החליט בית המשפט העליון באיראן לשלוח את סאלחי ליותר משש שנות מאסר - ולא לגזור עליו עונש מוות. לפי הפרסומים בית משפט נפרד, בית המשפט של המהפכה האיסלאמית, החליט להאשים אותו בעבירות חמורות יותר - ובעקבות כך לגזור עליו את העונש הקשה ביותר.
עורך דינו של סאלחי, אמיר רייסאן, אמר היום כי בית המשפט המהפכני באספהאן האשים את הראפר האיראני ב"סיוע להמרדה, התקהלות וקנוניה, תעמולה נגד המערכת וקריאה למהומות".
"בית המשפט המהפכני באספהאן דן את סאלחי למוות באשמת שחיתות על פני האדמה", אמר עורך דינו של סאלחי, אמיר רייסאן. בית המשפט, "בהחלטה חסרת תקדים, הדגיש את עצמאותו ולא יישם את פסיקת בית המשפט העליון. אנחנו בהחלט נערער על גזר הדין הזה", הוא הוסיף.
מאות בני אדם נהרגו במהלך "מחאת החיג'אב" בשלהי 2022 ובתחילת 2023, בהם עשרות מאנשי כוחות הביטחון של איראן. ההפגנות היו חסרות תקדים ונמשכו חודשים ארוכים, וכדי לדכא את המחאה נקט המשטר יד קשה ועצר המוני מפגינים. עד כה הוצאו להורג תשעה גברים על עבירות שקשורות למחאה, אחרי שהורשעו ברצח שוטרים ובמעשי אלימות.