1 צפייה בגלריה
ילד בודד
ילד בודד
(צילום: shutterstock)
ועדת הכנסת לזכויות הילד תתכנס מחר (שני) לדיון במצבם של עשרות אלפי יתומים שחיים כיום בישראל. במסגרת הדיון יוצג לראשונה דו"ח היתמות הישראלי של עמותת חמניות, שממנו עולה תמונת מצב עגומה על מצבי הסיכון שאליהם מידרדרים ילדים ונערים יתומים בהיעדר המעטפה המתאימה.
לפי הדו"ח, ההערכה היא שכיום חיים בישראל כ-35 אלף ילדים ונערים יתומים, לצד כ-17 אלף אלמנים ואלמנות. מדי שנה, 2,220 משפחות חוות מוות של אחד או שניים מההורים, ומתייתמים 4,700-4,500 ילדים נוספים.
למרות שהמציאות בשטח מצביעה על כך שילדים ונוער יתומים הם בעלי סיכון גבוה יותר להידרדר למצבי סיכון חמורים, נתוני הדו"ח מצביעים על הפקרתם על ידי מערכות המדינה. על פי הנתונים, 75% מהיתומים לא זכו לביקור על ידי הרווחה לאחר האובדן, ו-67% כלל לא מוכרים לשירותי הרווחה. בנוסף, פחות מ-2.5% מכלל הילדים היתומים בישראל זוכים למעקב, טיפול ומעטפת כלכלית משמעותית שלה ילדים יתומים נזקקים.
המשמעויות בשטח מטרידות - 30%-50% מאלמנות ישראל חיות מתחת לקו העוני. לא רק, נתוני הדו"ח מצביעים על כך שילדים ונערים יתומים מתמודדים פי 3 עם הפרעות נפש, פי 15 סובלים מהפרעות אכילה, פי 10 מתמודדים עם סיכון ופי 4 משולבים במסגרות חסות לנוער שמיועדות למתבגרים במצבי סיכון. כמו כן, יתומים סובלים מפוסט טראומה פי 5.5 מאחרים, פי 8 סובלים מהתמכרות לסמים או אלכוהול, פי 13 נושרים מהלימודים ופי 25 מידרדרים למעגל הזנות.
הדאגה הגדולה היא שהמענים הדלים במילא ילכו ויפחתו. ב-2022 תקציב טיפול בנפגעי אובדן ושכול עומד על 14,859,000 שקלים בלבד, קיצוץ של 10 מיליון שקלים לעומת שנת 2020. כותבי הדו"ח טענו כי על כל שקל שמדינת ישראל תשים היום על יתומי ישראל, היא תחסוך 66 שקלים בעתיד.
"בישראל חיים עשרות אלפי ילדים ונערים יתומים שחוו את הטלטלה האדירה ביותר שילד יכול לחוות - שאביהם התאבד, שאמם נפטרה מסרטן ועוד", מסבירה הדר קס, מנכ"לית ומייסדת עמותת 'חמניות'. "הילדים היתומים, הילדים של כולנו, נעדרים כל תמיכה מדינית מוסדרת. מדינת ישראל מעולם לא חשבה כיצד לדאוג ליתומים על מנת שלא ידרדרו לסיכון, ונותרת אדישה לילדים ונערים שרק רוצים שלא להידרדר לסיכון ומבקשים עזרה. אני קוראת לשרי הממשלה וחברי הכנסת שלנו לייצר בדחיפות מתווה טיפול בין-משרדי למען יתומי ואלמנות ישראל".
פורסם לראשונה: 21:39, 20.11.21